Home Bewustzijn 30 rituelen om vreugde en geluk uit alledaagse dingen te halen

30 rituelen om vreugde en geluk uit alledaagse dingen te halen

Door Nannet van der Ham
Nannet's rituelen reset jezelf

Chi, Chai & Champagne! Wekelijkse column door Nannet van der Ham.

Waar we ook naartoe willen in ons leven, de weg erheen, vandaag, is de enige realiteit die we hebben. Laten we die weg, onze reis, zo aantrekkelijk mogelijk maken. Ontdaan van overgewicht in de vorm van te veel spullen, te veel verplichtingen, te veel zorgen, te veel gewicht.

En door middel van het creëren van riten. Een rite of ritueel is een viering, het op een bijzondere manier beleven van iets waardoor we ons leven rijker en gelukkiger maken. Riten transformeren de gewone, kleine en steeds terugkerende dingen van alledag tot ervaringen van vreugde en geluk. Saaie routineklusjes worden meditatieve, rustgevende of blij makende momenten.

Vaak beschouwen we slechts een paar dagen per jaar als bijzonder: Kerstmis, een verjaardag, een huwelijksdatum. Dan halen we, in letterlijke en figuurlijke zin, alles uit de kast. Maar dat is maar een handjevol dagen, nog geen tien procent van de dagen van een jaar. De rest van de tijd racen we door de weken, met ons volle hoofd alweer bij het volgende ding dat we ‘moeten’ doen en met altijd op de achtergrond het onbevredigde piekerstemmetje: het wordt pas leuk als… ik slank ben, rijk ben, een relatie heb, een ander huis, mijn kind de deur uit is, als ik helemaal gezond ben, niet meer hoef te werken, eindelijk tijd heb. Terwijl alles wat we hebben het ‘hier en nu’ is en negentig procent van de dagen dagen zijn zoals vandaag.

Wat is een rite? zei de kleine prins.
Dat is ook weer zo’n vergeten begrip, zei de vos. Een rite maakt dat de ene dag verschilt van alle andere dagen, het ene uur van alle andere uren – 
Antoine de Saint-Exupéry, De Kleine Prins

De weg is de realiteit

Leven met aandacht – mindful leven – maakt je wereld lichter en gelukkiger, niet alleen de wereld ín jezelf, je lichaam en ziel, maar ook de buitenwereld. Daarin horen rituelen. Elk ritueel is een ode aan geduld. Je neemt de tijd om aandachtig te kijken, stil te staan, op te nemen, te voelen.

Hoe slim is het eigenlijk om de meeste uren van onze dagen te besteden aan geld verdienen? Geld dat we willen besteden aan een comfortabel leven als we ouder zijn, onze lichamen minder sterk en soepel en onze kinderen groot en de deur uit zijn. Is die tijd NU niet veel waardevoller te besteden? Als je uitrekent hoeveel tijd we overhouden als we acht uur slaap, acht uur werken (fulltime) en een uur file per dag van onze 365 dagen per jaar aftrekken, dan houden we slechts 6,5 maand over! Geen wonder dat de tijd lijkt te vliegen.

30 rituelen die de steeds terugkerende dingen van alle dag transformeren tot ervaringen van vreugde en geluk

Ter inspiratie om riten (weer) toe te laten in je leven volgen hier dertig rituelen die je dagelijkse leven feestelijker maken:

  1. Draag je mooiste kleren zo vaak je kunt. Geef kleding die niets aan jouw innerlijk of uiterlijk toevoegt weg
  2. Gebruik je oma’s porseleinen servies. Vertel aan je geliefden de anekdotes die daarbij horen
  3. Controleer of je ondergoed heel en vlekkeloos is en draag – als dame – alleen complete setjes. Zo voelt het eerste contact met je lichaam waardevoller, ook dit is aandacht!
  4. Maak je besteklade compleet. Kijk op internet, ga naar de kringloop of tweedehandswinkel en ruil jouw losse lepels, messen en vorken voor die je mist
  5. Besteed elke dag een paar minuten alleen met jezelf. In het kader van Het lijnen voorbij het liefst buiten – lopend, zwemmend of op de fiets
  6. Koop een mooi schrift of dagboek en houd het naast je bed voor gedachten en dromen
  7. Zet elke week een bos geplukte of gekochte bloemen op tafel of je nachtkastje. Tape plakband in een raster over je vaas – steek takken en bloemstengels in de gaten – zo blijft je boeket goed staan en hoef je slechts uitgebloeide bloemen te vervangen
  8. Gebruik de vulpen van je vader of opa om ouderwets brieven te schrijven of de administratie te doen. Zo wordt een klusje een mindful moment
  9. Breng je kledingkast op orde. Zorg dat alles past, schoon en heel is. Te kleine kleren mag je bewaren, maar in een afgesloten doos op zolder. Vraag je bij elk kledingstuk niet af ‘Pas IK het nog?’ maar ‘Past het nog bij MIJ?’
  10. Schaf manden aan voor tijdschriften, kranten en post. Mest de manden één keer per week uit. Magazines uitgelezen maar nog wel actueel? Maak er stapeltjes van, doe er een mooi lintje omheen en maak iemand anders er blij mee
  11. Zorg dat je bij bent met het huishouden – eventueel met hulp van anderen – en besteed vanaf nu een uur per dag aan het huishouden. Laat alle huisgenoten een steentje bijdragen – maak desnoods grappige schoonmaakcontracten met kinderen – en sluit de gezamenlijke schoonmaaksessie, bijvoorbeeld op een weekendochtend, af met een gezellige lunch
  12. Houd bureaus, salon- en eettafels, dressoirs en nachtkastjes zo leeg en geordend mogelijk
  13. Maak van het toilet een rustoord. Een geurkaars, lavendelzeep, wierook, Boeddhabeeldje, foto’s, spreuken, leegte, een schone handdoek, mooie lamp en aantrekkelijk lees- of kijkvoer op de binnenkant van de wc-deur of aan de muur verhoogt het genot van dit dagelijks ritueel
  14. Vul je keuken met verse kruiden, sappig fruit en geurige groente. Zet ze in het zicht in mooie aardewerken schalen of rieten manden. Kook zelf. Met een mooi kookboek, een muziekje en wijntje wordt dit het hoogtepunt van je dag
  15. Houd je koelkast fris, geordend en gevuld met natuurlijke producten. Inspiratie hiervoor vind je in het laatste hoofdstuk
  16. Sla geen maaltijden over. Eet nooit staand, gehaast, uit de koelkast, keukenkast, trommel of op je werk aan je bureau. Ga zitten aan een eettafel. Ontbijt, lunch, dineer. Zo wordt een maal- tijd ook kwali- tijd
  17. Maak werk van het tafeldekken. Een mooi kleed, kaarsen, liefdevol klaargemaakte, échte voeding staan garant voor een moment waar iedereen elke dag naar uit zal kijken. Apparaten zijn op dit moment uit, leesvoer en spelletjes zijn van tafel. Handen zijn schoon – er is rust en aandacht
  18. Snijd je voedsel in kleine stukjes, eet met kleine hapjes, leg tussendoor je vork neer. Het duurt even – ongeveer twintig minuten – voordat je lichaam signalen van ‘genoeg!’ afgeeft, dus eet langzaam
  19. Als je tussen maaltijden door trek krijgt, herinner je dan je vorige maaltijd en haal voor de geest hoe je daarvan hebt genoten. In experimenten bleek dat proefpersonen die dit deden, minder van aangeboden koekjes snoepten dan mensen die aan iets anders dachten dan hun laatste maaltijd
  20. Verschoon je bed wekelijks met fris katoenen beddengoed. Inspecteer je hoezen en lakens. Hebben ze de uitstraling die jij in deze fase van je leven belangrijk vindt? Zet een mooi glas op je nachtkastje voor water en leg een boek dat je al lange tijd wilt lezen klaar
  21. Gooi zoveel mogelijk onnatuurlijke en goedkope (non-) voeding en materialen uit je huis. Ga voor natuur, kwaliteit en authenticiteit
  22. Koop een mooie badjas. Je zult er veel tijd in doorbrengen als je meer aandacht aan jezelf gaat geven en je lichaam en geest voedt en koestert. Trek hem aan als het Tijd voor Jou is
  23. Houd elke dag contact met je lichaam. Raak het aan, beweeg het, bekijk het, voel het
  24. Besteed ook aandacht aan jezelf door één keer per maand jezelf te verwennen met het boek of de cd die je graag wilde hebben, een kappersbezoek, massage, thermenbezoek, spiritueel consult
  25. Neem een dag vrij om al je foto’s in te plakken, beeld/geluid-opnames op te slaan, knipsels te ordenen en recepten te archiveren
  26. Besteed aandacht aan je echte vriendschappen. Laat tijdvretende vage kennissen liefdevol los
  27. Maak vaste afspraken met vrienden om praten en bewegen te combineren. Een Walk & Talk – een stevige wandeling gecombineerd met een praatje – is goed voor lichaam en geest
  28. Sluit de dag af met een glaasje, een beker melk of mok thee en een praatje met je geliefde. Of schrijf een stukje in je dagboek. Noem of schrijf tenminste één belevenis waar je gelukkig van werd
  29. Begin een nieuwe hobby: je lichaam! Schenk er aandacht aan, verwen het, daag het uit, koester het, verzorg het
  30. Begin de ‘rite van streep trekken’: gaat er iets niet zoals je wilt? Trek een denkbeeldige streep, stop ermee. Ga een eind fietsen of lopen en probeer het opnieuw als je je beter voelt. Vallen mag. Wees niet te hard voor jezelf.

Dit was een hoofdstuk uit Nannet’s boek Het Lijnen Voorbij dat als e-boek en paperback te koop is via www.nannet.net

2 comments

Avatar
Karel 30 september 2019 - 22:19

Hallo Nannet, mijn vriendin leeft volgens het boeddhisme. Een boeddha beeldje op toilet is voor boeddhisme aanhangers een taboe het toilet te gebruiken. Een boeddhist zal er hooguit teleurgesteld over zijn maar je niet vlug erop wijzen als ze het tegenkomen.

Voor mij komen heel veel van de voorgestelde rituelen als normaal over. Vanuit mijn natuur handel ik veelal zoals voorgesteld. Ik heb een ritueel aangeleerd om nooit meer boos te zijn. Best moeilijk maar het geeft me een enorme energie en positief gevoel even later als het ingeschakeld moet worden. Naar mate je meer controle over een aankomende boosheid krijgt lukt het veelal complexe levensmomenten beter aan te kunnen.

Mooie rituelen gelezen

Reply
Nannet
Nannet 2 oktober 2019 - 15:12

Dank je wel voor je reactie, Karel.

Reply

Leave a Comment