Home Bewustzijn Zo kun je jouw geest en je emotionele lichaam opruimen en beschermen

Zo kun je jouw geest en je emotionele lichaam opruimen en beschermen

Door Gast auteur
zuiveren geest en lichaam

Je geest, energie, emoties en fysieke lichaam zijn allemaal deel van het vervoermiddel van je ziel, en je ziel kan niet volledig tot uiting komen als je verzamelvat vol zit met zaken die je niets geven. Je verzamelvat is een denkbeeldig reservoir dat je op je binnenste gefocust houdt en dat voorkomt dat je verstrikt raakt in de veelheid van meningen en verhalen die gedurende de dag doorlopend om je aandacht wedijveren. Dit kunnen boodschappen zijn uit de media, meningen van vrienden en vriendinnen, verwachtingen van familieleden, en nog veel meer.

Al die informatie dus die de vertrouwde, saboterende stem van zelfkritiek en zelftwijfel kan activeren. HeatherAsh Amara, auteur van Krijgergodin, legt je in dit artikel uit hoe je je verzamelvat kunt zuiveren. Wanneer je een sterk reservoir van zelfbewustzijn om je heen creëert, sijpelt je innerlijke kracht niet langer weg. Dit verzamelvat van jouw aanwezigheid en zelfacceptatie moet sterk zijn, zodat het vuur van transformatie alles weg kan branden wat jou niet helpt.

Het is heel moeilijk maar ook geweldig om niet langer perfect te willen zijn, en te beginnen aan de klus om jezelf te worden. – Anna Quindlen

Zuiveren van je verzamelvat

Bij het zuiveren van jezelf helpt het wanneer je alles in kleine stukjes verdeelt. Ik heb deze handelingen verdeeld in verschillende gebieden: geest, energie, emoties en fysiek. Kies een gebied om je op te focussen. Je gaat niet voor alles in één keer, je zorgt ervoor dat je het kunt overzien!

1. Maak je geest helder

Je geest en gedachten hebben een gigantisch effect op alle andere aspecten van je wezen, dus is het een belangrijke plek om alvast eens flink schoon te maken! Deze oefeningen helpen je helderheid en stilte in je geest te brengen.

  • Mediteer elke dag vijf tot tien minuten. Oefen jezelf in het helder krijgen van je geest en richt je op je ademhaling. Merk op hoe druk je geest is. Wanneer je zit, wil je geest soms niet ophouden met kwebbelen; blijf toch stil zitten. De oefening om te (blijven) zitten brengt meer rust in de rest van je leven, zelfs al lijkt het of je het verkeerd doet! Vertrouw op je intentie om rustig te worden. In de boeken die ik noem bij de leessuggesties, vind je meer ondersteuning.
  • Begin met het uitspreken van je waarheid en vertel jezelf de waarheid, maar doe dat zonder straffen. Merk je dat je iemand een leugen of gedeeltelijke waarheid vertelt, ga dan terug naar de persoon in kwestie en maak schoon schip. Dat kan naar zijn, maar je zult ontdekken dat het een heel goede gewoonte is die helderheid schept in je verwarring en gepieker.

2. Kanaliseer je energie

Heb je ooit gemerkt dat er iemand achter je stond voordat je diegene hoorde of zag? Behalve fysieke wezens zijn we ook energetische wezens, en vaak voelen of ervaren we al dingen in ons energetische lichaam voordat we ons er mentaal of fysiek van bewust zijn. Je energetische lichaam dringt door tot in je fysieke lichaam en strekt zich daarbuiten uit, en net zoals je lichaam regelmatig beweging, aandacht en reiniging nodig heeft, zo heeft je energie dat ook. De volgende oefeningen leren je jouw energetische lichaam op te ruimen en te beschermen.

  • Doe elke dag een energetische reinigingsceremonie met vuur. Steek een kaars aan en vraag de vlam je te helpen vastgelopen energetische patronen te verbranden, evenals energie die je hebt opgepikt en waar je niets aan hebt. Adem het vuur in je wezen in, visualiseer hoe dit de wirwar van oude afspraken en ongunstige energieën overzichtelijker maakt. Gebruik je handen om de rand van je energetische veld af te tasten: dat bevindt zich ongeveer op een armlengte van je lichaam. Definieer en claim je grenzen. Adem dan de levenskracht van het vuur in en vul jezelf met energie en levendigheid, helemaal tot aan de randen van je energieveld.
  • Ga eens per week wandelen in de natuur. Neem de bomen, geesten en weelderigheid van de natuur rondom jou in je op. Voel je je verzadigd, zoek dan een vlak stuk en ren even zo hard als je kunt. Stop. Voel de energie door je systeem razen en voed daar elk deel van jezelf mee. Word groter, groter en groter! Kom in contact met de natuur vanuit die grootheid. Loop dan langzaam, breng je adem tot rust en laat al je spieren volledig ontspannen. Word zacht vanbinnen. Word rustig. Breng je energie dichter naar jezelf, vanbinnen, en aard die vervolgens. Loop nog langzamer en ga stilstaan. Zoek je innerlijke, energetische balans. Reik vanuit dit stille punt naar buiten en verbind je met de natuur. Doe dit drie keer en oefen de energetische vloeibaarheid; onderzoek de uitersten van grootse en rustige energie.

3. Onderzoek je emotionele staat

Ken je de uitdrukking ‘overspoeld worden door emotie’? Water is altijd in beweging en wij streven ernaar de grip op onze emoties los te laten zodat ze natuurlijk kunnen stromen. Ons hele leven lang ervaren we allerlei emoties. Ten diepste willen we die voelen, erop reflecteren en dan weer doorgaan. De volgende oefeningen helpen je om je emotionele lichaam te helen en stagnerende energie weer in beweging te brengen.

  • Neem elke dag vijf minuten de tijd om door enkele van je emoties te gaan, of je er nu wel of geen zin in hebt. Je kunt dit ook doen door uitbundig te dansen en te schreeuwen. Gebruik je stem: schreeuw, huil, neurie, grom… laat je emoties bewegen!
  • Om oude emoties op te ruimen: zoek een film uit die de specifieke emotie oproept waar je aan werkt (rouw, angst, boosheid enz.). Bekijk de film en ga volledig op in die emotie, met de intentie om je bewust te worden van het specifieke verhaal dat je jezelf voorhoudt. Ben je ‘klaar’ met je emoties, merk dan op of je je lichter of juist zwaarder voelt. Als je je zwaarder voelt, wie moet je dan vergeven? Wat moet je loslaten uit het verleden? Kijk of je gedachten het verhaal de komende paar dagen opnieuw gaan vertellen. Richt je focus op een mantra of chant, of oefen je in volledig openen en ademen. Laat je gedachten de emotie niet nog eens oproepen, maar als die toch komt, geef er dan uiting aan!
  • Er is een heel sterk, dysfunctioneel verband tussen de geest en het emotionele lichaam, waardoor emoties gevangen kunnen blijven in je lichaam in plaats van er vrij in op te komen en uit te verdwijnen. Oefen je erin getuige te zijn van je emoties: niet via het filter van een oordelende geest, maar uit nieuwsgierigheid. Hoe voelt je lichaam zich door een bepaalde emotie? Wat doet dat met je energetische lichaam? Denk niet langer aan emoties in termen van goed, fout of slecht, maar beschouw ze vanuit een energetisch standpunt. Emoties zijn energie in beweging. Wanneer je er geen labels aan hangt, gaan ‘negatieve’ emoties zoals woede of rouw veel sneller voorbij, terwijl ‘positieve’ emoties juist langer lijken aan te houden. Dat laatste komt omdat je niet probeert ze vast te houden, uit angst dat ze zullen verdwijnen. Hoe kun je de moeilijkere emoties uiten, zonder meer innerlijk of uiterlijk drama te creëren?

4. Los het op

Je kunt je verzamelvat niet zuiveren zonder je bewust te zijn van de connectie tussen lichaam en geest. Ik nodig je uit je lichaam en al zijn kenmerken radicaal te accepteren, zelfs de dingen waarvan je denkt dat je ze niet zo leuk vindt. Wees je bewust van wat je in je lichaam stopt en van het effect dat dit op je heeft. Iedereen is anders, wat betreft stofwisseling, leeftijd enz. Er is niet één benadering of oplossing die voor iedereen geschikt is. De volgende oefeningen helpen je in contact te komen met de heilige uniekheid en behoeftes van jouw lichaam.

  • Gebruik de lichaamsmaten van anderen niet om jezelf te veroordelen. Stop met kijken naar het lichaam van andere vrouwen, probeer tijdschriften en tv-programma’s te vermijden die je overspoelen met beelden. Leer andere vrouwen te zien als zuster-Krijgergodinnen en omarm hen in plaats van jaloers op hen te zijn.
  • Haal alle spiegels in je huis weg of dek ze af. Oefen je in het voelen van je lichaam, in plaats van er alleen maar naar te kijken. Vraag je lichaam: Waar wil je meer van? Waar wil je minder van? Kijk verder dan gewoontes en snelle oplossingen en luister naar de wijsheid en diepgang van je lichaam.
  • Doe aan lichaamsbeweging en/of doe een reinigingskuur. Drie keer per week sporten geeft je een sterker gevoel en je raakt meer thuis in je lichaam. Gebruik de tijd die je aan sporten besteedt om je fysieke vorm te accepteren en er dankbaar voor te zijn.

Uit: Krijgergodin van Heatherash Amara

Boekentip van de redactie: Krijgergodin

krijgergodinKrijgergodin van HeatherAsh Amara (een leerling van Don Miguel Ruiz) is een boek over de innerlijke wijsheid die iedere vrouw in zich heeft. Op een liefdevolle manier leer je oude patronen onder de loep te nemen, controle los te laten, en voorbij te gaan aan verhalen van drama en slachtofferschap. Je wordt je bewust van je natuurlijke gaven van intuïtie, creativiteit, humor, passie en toewijding.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending.

bestel nu

Laat een bericht achter