Gezondheid

Chinese geneeskunde & verzuring: zo kun jij thuis je lichaam detoxen (4 tips!)

Door Sandra Voetelink
Chinese geneeskunde & verzuring: zo kun jij thuis je lichaam detoxen (4 tips!)

Dit is hét moment om te detoxen. Als jij je lichaam reinigt van afvalstoffen, ga je vol energie de lente in. Sandra Voetelink, ex-topsporter en kruidenexpert, deelt 4 onmisbare adviezen waarmee je thuis meteen aan de slag kunt. “Door ongezonde voeding en leefstijl en te veel stress komen er vervuilende stoffen in je lichaam. Het gevolg: je veroudert en raakt vermoeid.”

Detoxen laat vermoeidheid verdwijnen, vertraagt veroudering en keert ziekteprocessen om.

Vermoeidheid verdwijnt, energie komt terug

Wil jij je fit en energiek voelen? Dan is het belangrijk om je lichaam regelmatig te ontgiften. Zeker als het voorjaar bijna begint, dus in februari of maart. Detoxen is heel belangrijk voor je gezondheid. Het laat vermoeidheid verdwijnen, vertraagt veroudering en keert ziekteprocessen om. Je veroudert en raakt vermoeid doordat de energie niet meer goed stroomt. Dit is een gevolg van verzuring in je lichaam.

Zo verzuurt je lijf

Verzuren is het verzamelen en vasthouden van afvalstoffen, waardoor je cellen langzaam verouderen. De afvalstoffen komen vrij bij de verbranding tijdens de stofwisseling. Hoe schoner onze verbranding is, des te minder afvalstoffen we vasthouden. Zo simpel is het. Alleen staan we hier meestal niet bij stil. Door ongezonde voeding en leefstijl en te veel stress komen er vervuilende stoffen in je lichaam, die je niet vanzelf afvoert. Je lichaam houdt ze vast, met vermoeidheid en disbalans tot gevolg. Gelukkig kunnen we dit proces omkeren door regelmatig te ontgiften.

Wat er gebeurt als je ouder wordt…

Wanneer je weerstand goed is, kun je veel aan. Het is dus belangrijk om ’m op peil te houden. Wanneer er balans in alle aspecten van je leven is, dan herstelt je lichaam zichzelf. De gezondheid van je lijf en geest bepaalt de mate waarin iets voor jou ‘vervuilend’ is.

Naarmate we ouder worden, is het nóg belangrijker om jezelf te onderhouden en in balans te blijven. Het is essentieel om te bewegen, een vorm van krachttraining te doen én gezonde voeding tot je te nemen. Ook een rustige levensstijl en meer aandacht voor de geest doen ertoe.

Reinig je lichaam van afvalstoffen

Er zijn verschillende opvattingen over de juiste aanpak van detoxen. Wat vaststaat: een groot deel van het ontgiften verloopt via je voeding én je ademhaling. Enkele opties zijn: 3 tot 10 dagen vasten, intermittent fasting, de 80% regel (80% gezond en 20% ongezond eten)… Het is heel persoonlijk waar je voor kiest. Wat past bij jou? En waarom wil je precies ontgiften? Ben je ziek, overspannen of doe je het omdat je gezond wilt blijven? Het is allemaal van invloed op de keuze die je maakt. Hier volgen enkele waardevolle basisadviezen.

De 4 belangrijke detox-adviezen voor thuis:

1. Voeding: veel groene groente, weinig koolhydraten

Kies het liefst voor een warm ontbijt, zeker in de winter. Dit is verwarmend en zacht voor je lichaam. Het helpt de milt om voeding om te zetten in Qi (levensenergie) voor je hele lijf. Eet verder veel groene groente, wees matig met vlees en koolhydraten of schrap ze een periode helemaal van je dagelijkse menu. Tijdens de lunch kun je soep eten en ’s avond veel groente, aangevuld met een eiergerecht of vis. Afhankelijk van jouw voorkeur.

2. Drinken: water, water en… kruidenthee

Begin de dag met een glas gekookt water dat nog steeds lekker warm is, eventueel met een uitgeperste citroen erin. Drink de rest van de dag veel water, wat goed is voor de reiniging van je lever. Kies daarnaast voor kruidenthee. Er is natuurlijk veel keuze. Specifiek gericht op ontgiften zijn brandnetel en paardenbloem, maar goudsbloem en pepermunt zijn ook geschikt.

Verder kun je sappen zoals wortel- en bietensap drinken. Ze zijn reinigend en versterkend. De nieren scheiden zo de opgeslagen afvalstoffen uit. Vermijd verder zoveel mogelijk alcohol, koffie, koolhydraten en toegevoegde suikers. Dit is allemaal verzurend voor je lichaam.

3. Inspanning en ontspanning: een gezonde mix

De balans tussen inspanning en ontspanning is van groot belang. Actie is goed, maar moet gevolgd worden door ontspanning van lichaam en geest. De boog kan niet altijd gespannen zijn… Is deze afwisseling niet mogelijk? Dan ontstaat er een disbalans in je lichaam en heb je uiteindelijk langere tijd nodig om een nieuw evenwicht te vinden.

4. Ademhaling: laat de levensenergie (Qi) stromen

Jouw ademhaling is van grote invloed op de fysiologische processen in je lichaam. Met een goede ademhaling kun je afvalstoffen afvoeren! Tijdens perioden van stress ontstaat er spanning in je spieren, vooral in je bekken en onderbuik. Hierdoor kun je niet diep genoeg ademhalen. Je ademt hoog in de borst en onvolledig in en uit. Het kan voelen alsof je onvoldoende lucht krijgt en er een band om je borst gespannen zit. Wat ook ongezond is: een te diepe inademing en een onvolledige uitademing. Je merkt dit doordat je vaak moet zuchten.

Ga nu eens rustig zitten of liggen. Ga met je aandacht naar je lichaam en voel of je gespannen spieren hebt. Kijk ook naar je ademhaling. Is ze ontspannen, te snel of te diep? Door een juiste ademhaling stroomt de levensenergie Qi goed door je lichaam. Daar zijn oosterse bewegingsvormen zoals yoga, qi gong en tai chi op gebaseerd. Op een gezonde en rustige manier krijg je balans in lichaam en geest.

Dit zijn bekende ontgiftingsverschijnselen

Wanneer je met detoxen begint, kun jij je eerst best beroerd voelen. Stop niet meteen, maar zie het als teken van ontgiften: de afvalstoffen moeten eruit. Weet dat je goed bezig bent! Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen en de stoffen af te voeren. Dit brengt een grieperig gevoel met zich mee. Je kunt last hebben van vermoeidheid, hoofdpijn, misselijkheid en zweten. Ook kunnen er emoties loskomen wanneer je ontgift of aandacht besteedt aan een diepe ademhaling. Raadpleeg bij twijfel altijd een deskundige op dit gebied.

Bronnen:
Jonger door ontzuren, Sang Wang, 2012
Bondgenoot, autobiografie van een immuuncel, Henk Fransen 2013
Total Health Academy, kruidengeneeskunde, Chinherbs

De gezonde weg uit het doolhof van vermoeidheid

De gezonde weg uit het doolhof van vermoeidheid

Wil je nog meer handige tips om van verzuring en je vermoeidheid af te komen? In De gezonde weg uit het doolhof van vermoeidheid ontdek je waar je vermoeidheidsklachten vandaan kunnen komen en hoe je ervoor kunt zorgen om weer meer energie te krijgen.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

 

Lees ook deze artikelen over detoxen:

Deel dit artikel online
Sandra Voetelink
Sandra Voetelink

Sandra Voetelink (1970) is coach en wil mensen in hun kracht zetten. Het bewust maken van het zelfgenezend vermogen van hun lichaam staat centraal. Ze is ex-topsporter, heeft jarenlang sportles gegeven en coaching gericht op stressreductie aan kinderen en volwassenen. Een boek geschreven voor het onderwijs; 'Stressloos leren' en de laatste jaren heeft ze zich toegelegd op voeding en geneeskrachtige kruiden. Met haar blogs wil ze anderen inspireren om fit en gezond te blijven met kennis uit de natuur. Meer informatie vind je op haar website www.krachtvankruiden.nl

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Inspirerend leven agenda 2024
€ 12,50

Inspirerend leven agenda 2024

Laat jouw plannen en intenties je gids zijn in onrustige tijden en vind rust te midden van de chaos.

€ 12,50

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?