Home Bewustzijn 5 dingen waar je je niet schuldig over hoeft te voelen

5 dingen waar je je niet schuldig over hoeft te voelen

Door Carina Dusseldorp
schuldig-voelen

Verontschuldig jij je aan de lopende band? Hoor je jezelf vaak sorry zeggen als je je mening geeft of ergens over uitspreekt? In 1 van mijn vorige blogs noemde ik dit het ‘sorry-syndroom’. Het is natuurlijk op z’n plaats om je te verontschuldigen als je een fout hebt gemaakt of iemand pijn hebt gedaan. Maar als je ook sorry zegt voor andere dingen, is het interessant om te onderzoeken waarom je dat doet.

Vermijd je confrontatie? Wil je niet dat een ander boos op je wordt? Met onterecht sorry zeggen dek je jezelf als het ware in. Plus je geeft de boodschap af dat wat er na de sorry volgt ,er niet mag zijn. In deze blog lees je de veel voorkomende dingen waar je je onterecht voor verontschuldigt en waarom je daar nu mee mag stoppen.

5 dingen waar je je niet schuldig voor hoeft te voelen

1. Voor je behoeftes en de keuzes die je maakt

Zo vaak hoor ik om me heen dat vrouwen zich verontschuldigen voor hun behoeftes of keuzes. Je voelt je schuldig als je me-time nodig hebt, maar je vriendinnen willen dat je meegaat naar een feestje. Je zegt sorry voor het feit dat je liever ergens anders wil gaan eten omdat je niet ‘moeilijk’ wil doen. Je wil anderen niet tot last zijn. Het kan ook zijn dat je niet wil dat anderen oordelen over je keuzes en door iedereen aardig gevonden wil worden.

Als je dit herkent is het echt tijd om naar jezelf en jouw behoeftes te luisteren. Misschien heb je de neiging om jezelf weg te cijferen en te doen alsof jouw behoeftes er niet toe doen. Maar ze zijn er wel degelijk en hoe langer je ze wegdrukt en niet uitspreekt, hoe gefrustreerder je wordt. Grote kans dat de ander het juist respecteert als jij aangeeft wat je nodig hebt. 

2. Voor wie je bent

Ieder mens is uniek met zijn/haar eigen persoonlijkheid en natuurlijke eigenschappen. Misschien vind je het moeilijk om jezelf te omarmen zoals je bent en vind je dat je meer zou moeten zijn zoals anderen. Je vindt jezelf al snel ‘too much’ en verontschuldigt je als je het gevoel hebt teveel ruimte in te nemen. Of je bent juist helemaal jezelf als je rustig en sereen bent, maar voelt druk om meer uitgesproken te zijn. Hierdoor heb je de neiging om sorry te zeggen voor wie je in essentie bent.

Hoe mooi het ook kan zijn dat iemand je inspireert, je hoeft je niet te vergelijken met een ander. Je mag juist gaan zijn wie je bent in plaats van proberen te zijn wie je niet bent. Of wie je denkt te moeten zijn. Bevrijd jezelf uit de kooi die je jezelf hebt opgelegd. 

3. Voor dingen waar jij geen invloed op hebt

Een groot deel van de dingen die op dagelijkse basis gebeuren heb je niet in de hand. Ook al wil je het misschien wel en denk je controle te hebben over alles om je heen, dat is echt een illusie. Misschien kom je te laat op een afspraak omdat je in de file staat. Of moet je iets afzeggen omdat je ziek bent. Tuurlijk kan het vervelend zijn en heeft dit een consequentie, maar zolang je het niet zelf in de hand hebt is het niet jouw schuld. In plaats van je hiervoor te verontschuldigen of energie te verspillen aan je schuldig voelen kun je verantwoordelijkheid nemen en de ander op de hoogte stellen wat er speelt. Daarnaast kun je bij jezelf onderzoeken waar het schuldgevoel vandaan komt.

4. Voor het gedrag van een ander

Dit is een belangrijke en is gelinkt aan verantwoordelijkheid en schaamte. Als je je namelijk verontschuldigt voor het gedrag van een ander, neem je de verantwoordelijkheid uit handen en ga jij die dragen. Bijvoorbeeld door te zeggen dat een ander ‘er niks aan kan doen’ of dat ‘het nou eenmaal zo is’, als hij of zij gedrag vertoond dat niet ok is. Je praat dan het gedrag goed terwijl dat niet terecht is.

Het kan ook zijn dat je je (onbewust) schaamt voor het gedrag van je familie of vrienden en je hiervoor dus gaat verontschuldigen. Je schaamt je voor de uitgesproken mening van je vader of voor de kleding die je zus aan heeft en het raakt je direct als anderen daar iets van vinden. Je bent bezig met de zaak van de ander, terwijl dat niet van jou is. Dit mag je dus ook bij de ander laten omdat je hier niet verantwoordelijk voor bent en ook geen invloed op hebt.

5. Voor het spreken van je waarheid

Uitspreken wat jij ergens van vindt, hoe je je voelt of wat je hebt ervaren kan een gevoel van kwetsbaarheid oproepen. Vooral als je bang bent voor wat een ander daarvan vindt. Vindt hij of zij je nog wel aardig als dat zou zeggen? Meestal heb je hier zelf ook een heleboel oordelen over. Je kunt je schuldig voelen over je mening en je hierdoor gaan indekken. Je zegt iets als “sorry dat ik het zeg, maar….” of bent niet eerlijk omdat je niet iemand niet wil kwetsen. Soms heb je het gevoel dat jouw waarheid er niet mag zijn omdat anderen het niet met je eens zijn of je niet begrijpen.

Uiteraard wil je niet opzettelijk iemand een vervelend gevoel geven en kun je jezelf afvragen of het nodig is dat je je ergens over uit. Maar als je structureel het gevoel hebt dat je je waarheid niet kunt of durft te spreken, dan mag je daar iets mee doen. Jouw waarheid mag er namelijk zijn, dat gaat niet ten koste van een ander. Als een ander je het gevoel geeft dat je je daar wel schuldig over zou moeten voelen, dan is dat een red flag. En een signaal dat je voor jezelf duidelijk mag zijn in het bewaken van jouw ja’s en nee’s.

Boekentip van de redactie

Dit nuchtere boek helpt je met helende inzichten, tips en technieken, zodat je leven weer van jou wordt. Je mag jezelf vanaf nu schaamteloos en zonder schuldgevoel op nummer 1 zetten!

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending.

Misschien vind je deze artikelen ook interessant:

Laat een bericht achter