Home Liefde & Relaties Vier stappen om emotionele wonden in je relatie te helen

Vier stappen om emotionele wonden in je relatie te helen

Door Gast auteur
emotionele wonden

Je kunt in een emotioneel verwaarloosde relatie zitten zonder het door te hebben. Het gaat hartstikke goed, je partner en jij maken toch nooit ruzie? Juist het ontbreken van conflicten is een van de kenmerken, zegt Jonice Webb, auteur van Ongekende gevoelens. Ze laat zien hoe jij in 4 stappen de emotionele wonden in je relatie kunt genezen.

In een hechte relatie is je partner de eerste persoon aan wie je het wilt vertellen als er iets verkeerd is gegaan of als er iets geweldigs is gebeurd.

Lees ook: Wat als je partner en jij allebei emotioneel verwaarloosd zijn?

Er zit een soort onzichtbare muur tussen de twee mensen in, waardoor ze emotioneel gescheiden zijn van elkaar en ze het gevoel krijgen alleen te zijn. Maar omdat het zo lastig is om op je eigen kindertijd terug te kijken en je te realiseren dat je emotioneel verwaarloosd bent, of je partner, weet je niet goed of zoiets invloed heeft op je relatie.

Drie tekenen van emotionele verwaarlozing in je relatie

1. Gebrek aan ruzie

Waarom is het gebrek aan ruzies een mogelijk teken van emotionele verwaarlozing? Vreemd genoeg zijn het vaak de koppels die het minst ruzie maken, die in de meeste problemen zitten. Dit komt omdat je bij ruzies elkaar uitdaagt, het vermogen moet hebben om woede te tolereren (van jezelf en van je partner) en er een emotionele connectie moet zijn.

Emotionele connectie, het tegenovergestelde van emotionele verwaarlozing, bestaat niet alleen uit warme gevoelens, affectie en liefde. Bij een emotionele connectie moet je conflicten aankunnen en moet er een wederzijds vertrouwen zijn dat je als een koppel boos kunt worden op elkaar, lastige gesprekken kunt voeren, waarna je relatie nog steeds intact is.

Als je bereid bent om te vechten, ben je bereid om pijnlijke emoties te tonen. En dat is een teken van een emotionele connectie.

2. Eenzaamheid

Er is geen erger gevoel van eenzaamheid dan je eenzaam voelen in een relatie. Het is vreselijk om je alleen te voelen, terwijl je samen met iemand bent. Eenzaamheid is bovendien een van de tekenen van een emotioneel verwaarloosd koppel. Je kunt een relatie hebben die geweldig lijkt, met iemand met een goed gevoel voor humor, dezelfde interesses, een goede baan en een vriendelijk karakter, maar je nog steeds eenzaam voelen.

Dit gebeurt wanneer je relatie op papier goed klinkt, maar in werkelijkheid niet diep genoeg is. Een emotionele connectie is de basis van een relatie. Als die connectie zwak is, dan mist er iets in de relatie. Het kan jaren duren voordat mensen inzien wat er ontbreekt in hun relatie.

3. Steun

Vraag je vaak om de steun van je vrienden of familie als je die eigenlijk nodig hebt van je partner? Zo ja, komt dat omdat je partner niet aanwezig is? Omdat hij of zij vaak het verkeerde zegt? Omdat je niet zeker weet of hij of zij wel geïnteresseerd is?

In een hechte relatie is je partner de eerste persoon aan wie je het wilt vertellen als er iets verkeerd is gegaan of als er iets geweldigs is gebeurd. Een belangrijke vraag om jezelf te stellen is: wil je partner die eerste persoon zijn? Als je denkt van niet, dan is dat een teken van andere problemen in je huwelijk. Ik raad je aan om een ervaren relatietherapeut te zoeken en om je partner te overtuigen mee te gaan.

Als je partner wel die eerste persoon wil zijn aan wie je zulke dingen vertelt, dan is het probleem misschien simpelweg dat hij of zij niet weet hoe. Dit is een kwestie van de vaardigheden van je partner en het goede nieuws is dat je die kunt leren.

Vier stappen om een emotioneel verwaarloosde relatie te genezen

  • Doe je best om zo specifiek mogelijk het type emotionele verwaarlozing in je relatie te identificeren. Praat indien nodig met een vriend of een therapeut om hierachter te komen. Breng het probleem onder woorden voor jezelf, zodat je het makkelijk aan je partner kunt uitleggen als je daar klaar voor bent.
  • Denk aan jouw aandeel in het probleem. Hoe bewust ben jij je van je eigen emoties en hoe vaardig ga je ermee om? Ben je misschien gedeeltelijk verantwoordelijk? Ben je bereid om hier iets aan te doen?
  • Vind een manier om je partner te vertellen dat er een probleem is. Wees je bewust van de betekenis van je woorden terwijl je dit doet. Dit betekent dat je je voorzichtig moet uitdrukken. Gebruik woorden als:

Ik ben op veel manieren gelukkig in onze relatie, maar het voelt alsof er iets ontbreekt.

Ik las een artikel over relaties dat me aan het denken heeft gezet. Wil jij het voor me lezen en me laten weten of het artikel ook bij jou een gevoelige snaar raakt?

Wist je dat het niet per se een goed teken is als je nooit ruzie maakt in een relatie?

Ik hou zoveel van je en ik wil dat we nog hechter worden. Wil je daar samen met mij aan werken?

Het maakt niet uit hoe je partner reageert, ga aan de slag met het versterken van je eigen emotionele vaardigheden. Hoe beter jij je eigen gevoelens begrijpt en ze kunt identificeren, benoemen, tolereren en ermee kunt werken, hoe beter je bent voorbereid om een emotionele connectie met je partner aan te gaan.

Boekentip: Ongekende gevoelens

ongekende gevoelens

Dit artikel is geschreven door Jonice Webb, auteur van Ongekende gevoelens. Herken je iets in het verhaal hierboven? Ongekende gevoelens helpt je om de oude pijn te herkennen, erkennen, omarmen en een plekje te geven. Zonder schuld aan te wijzen, maar met begrip voor hoe het was.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 22,50 met gratis verzending.

bestel nu

Lees ook deze artikelen:

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Laat een bericht achter