Home Bewustzijn Ben jij bewust van je innerlijke tuin? Bewandel het pad voor een serene bewustzijnstoestand

Ben jij bewust van je innerlijke tuin? Bewandel het pad voor een serene bewustzijnstoestand

Door Ellen Worm
innerlijke tuin

Je kunt heel duidelijk zien wanneer je vuilniszak in de pedaalemmer vol is. Ook kan je goed zien wanneer het onkruid in je tuin buitensporige proporties krijgt. Maar bewust van onze innerlijke leven zijn we vaak niet. We hebben vaak geen idee wat er in onze innerlijke tuin allemaal afspeelt. Onze binnenwereld zou met stipt op één moeten staan, want dat verminderd lijden en brengt ons naar geluk. Helaas zoeken we vaker buiten onszelf naar oplossingen dan binnenin onszelf. De tijdelijke oplossingen buiten onszelf zijn maar van korte duur, bijvoorbeeld door het kopen van mooie kleding of het drinken van een glas wijn. Daar knap je even van op, maar de wortel van duurzaam geluk en innerlijke rust is daar niet te vinden.

Daarom gaan we met dit artikel een start maken met het bewandelen van je innerlijke tuin. Over een tijdje kunnen we daar de vruchten van plukken. Dit geeft ons een grotere en langdurige innerlijke vrede waar geen glas wijn of nieuwe spijkerbroek tegenop kan. Loop je met me mee?

Invloed van negatieve overtuigingen

De meeste van ons hebben geen idee wat ze de hele dag denken en begrijpen dan ook niet waarom ze zich “ineens” zo slecht voelen. Herken je dit? Dit komt omdat we in ons leven onbewust negatieve overtuigingen over onszelf hebben verzameld, die we in ons hoofd continu blijven herhalen. Niet zo gek dat we ons ze slecht voelen, toch? De regie terugnemen van je voortdurende gedachtestroom is wat ons te doen staat. Je mag leren je aandacht te verschuiven naar het deel in jou dat puur gewaar. Daarmee zul je na een tijdje al je innerlijke stemmen van een afstandje kunnen waarnemen.

Gedachten observeren

Dit gewaarzijn mag je oefenen door regelmatig stil te zitten en je gedachten te observeren. Zodra je een (beperkende) gedachte voorbij ziet komen, spreek je je gedachte meteen aan: “Ik zie dat je mij wilt beschermen met deze gedachte”, “ik ben je dankbaar daarvoor”, “maar je mag nu met pensioen”, “ik heb je niet meer nodig”, “je mag een stap opzij zetten”. Dit vereist een grote concentratie. Daarom kan je het best beginnen met een half uur per dag je gedachten te sturen, die week erop 1 uur. Op deze manier bouw je het langzaam op.

Je zult gelijk merken dat er een vrije ruimte ontstaat in jezelf. Dit is een heerlijk gevoel van bevrijding van je eeuwige gedachten die je klein houden. Gedachtes kunnen je hele leven namelijk overnemen. Je hoofd wilt namelijk graag de controle houden. Maar nu gaan we dat langzaam veranderen, waardoor je terug in contact komt met je ware zelf met je authentieke gevoelens, intuïtie en grote innerlijke kracht. Los van alle gedachten dat je zogenaamd niet goed genoeg zou zijn. Daarmee creëren we zelf onze slachtofferschap. Je lichaam is de poort van je opgeslagen emoties die graag bevrijd willen worden.

Maak contact met je lichaam

Omdat we jaren lang enkel vanuit ons hoofd hebben geleefd, is het contact met ons lichaam erg beperkt. Ook hier kunnen we bewust (opnieuw) contact mee leren maken. Het begint allemaal heel simpel bij je adem. Je adem bezielt namelijk je lichaam. Ga lekker op de bank of op bed liggen. Leg beide handen op je onderbuik. Begin met een normale in- en uitademing en wissel die af met een diepere in- en uitademing richting je handen. Houd deze manier van ademen een paar minuten vol. Je zult niet gelijk naar je handen kunnen ademen. Bouw deze manier van ademhalen dagelijks verder op en je zult zien dat je steeds wat dieper kan zakken met je adem. Wees de gehele dag bewust van je lichaam. Als je weer teveel in je hoofd zit, maak dan gelijk de switch door je bewust te worden van je lichaam. Maak opnieuw contact met je buik en je voeten op de grond. Maak hier een training van.

Gevoelens en emoties + oefening

In je lichaam liggen oude emoties opgeslagen. Vaak hebben we met onze controlerende, vaak straffende gedachten een heel scala aan oordelen opgebouwd over onze gevoelens en emoties en ze daarmee jarenlang onderdrukt. Nu je langzaam weer in contact komt met je lichaam, kan je je adem gebruiken als anker voor heftige emoties en gedachten. Telkens als je je overspoeld voelt door je gedachten of je emoties, neem je even tijd om te gaan zitten of liggen.

Adem een paar keer langzaam en diep richting je buik en voel dat je adem je weer terug brengt naar dit moment. Je emoties mag je behandelen als je innerlijke kinderen. Ze mogen allemaal bij je komen zitten. Geef ze alle ruimte en loop er niet voor weg. Regelmatig ga ik op de bank liggen en geef ik mijn emoties de vrije ruimte. In mijn gedachten open ik mijn armen en laat ik ze er allemaal zijn in overgave! Ik spreek mijn kinderen allemaal aan: “Ik zie dat je angstig bent”, “daarom ben ik hier voor jouw”.

Je emoties mogen er helemaal zijn. Geen enkele emotie en geen enkel gevoel wordt vanaf nu buitengesloten. Wat een intensiteit en diversiteit aan emoties hebben we. Ik noem er een paar: onzekerheid, boosheid, angst, verdriet, wanhoop, blijdschap. We hebben echter niet altijd de ruimte en tijd om er voor onze kinderen/emoties te zijn. Soms kunnen ze ons zo overspoelen dat we ook de regie over onze emoties moeten leren nemen. Wat je voor deze oefening nodig hebt, is een (fleece)deken en een paar kleine kussens.

Oefening

Leg de fleecedeken op de grond en ga in het midden van de deken staan. Deze plek symboliseert jouw vrije open ruimte zonder emoties en gedachten. Voel dit even! Neem nu een kussen in je handen. Dit kussen staat voor de betreffende heftige emotie die je sterk ervaart. Gooi het kussen nu buiten je deken. Je kijkt nu naar je emotie van een afstand, maar je wordt er niet meer door overspoeld. Voel nu de ruimte in je lijf terugkomen! Je staat weer in contact met je vrije ruimte! Herhaal dit zo vaak mogelijk tot je het gewenste resultaat bereikt hebt.

Op het moment dat je tijd hebt om naar je emotie te kijken, pak je het kussen weer op. Het kussen staat nu symbool voor jouw gezicht met de emotie. Kijk vol begrip en liefde naar je eigen gezicht/emotie en laat het gevoel nu helemaal toe. Zeg tegen het kussen: “Ik zie jouw verdriet”, “Ik ben hier voor jou”. Uit je verdriet en knuffel daarna het kussen tot jullie weer zen zijn.

Je innerlijk kind bewateren

Verantwoordelijkheid nemen voor je innerlijke kinderen en daar altijd voor klaar staan, is essentieel. Dit is de basis om je bij jezelf en daarmee in de buitenwereld veilig te voelen. Je innerlijke kind heeft vertrouwen nodig dat het altijd gesteund wordt door jou als volwassene. Dit vertrouwen kan je trainen door het structureel aandacht en liefde te geven. Koop een mooie teddybeer, niet te groot en niet te klein. Eentje die je goed kan vasthouden en fijn kunt knuffelen. Je teddybeer staat representant voor je innerlijk kind.

Houd je kind nu voor je en zeg tegen haar: “Ik zie jou kleine (Ellen)”, “Ik ben hier voor jou”, “jij bent het allerbelangrijkste in mijn leven”, “wat heb je nu nodig van mij?” Luister goed naar wat ze je wil vertellen. Misschien zegt ze wel, “ik zou graag meer willen spelen”. Maak dan ruimte om bijvoorbeeld te tekenen zoals een kind dat zou doen.

Wees volkomen open en nieuwsgierig naar wat je innerlijk kind op papier zet. Als je haar in alle nieuwsgierigheid bij je laat komen, word je leven veel eenvoudiger, liefdevoller en lichter. Neem dagelijkse tien minuten de tijd om je kind te knuffelen, telkens op hetzelfde tijdstip. Een vast tijdstip zorgt ervoor dat je kind op je kan vertrouwen en bouwen. Het zorgt voor een stevige bedding in jezelf en daarmee een gevoel van veiligheid in je dagelijks leven.

Levende meditatie + oefening

Als we de regie kunnen nemen over onze emoties en gedachten, ons innerlijke kind de aandacht en liefde kunnen geven die het verdiend, dan zijn we al heel ver gekomen. Misschien heb je zelfs al kunnen ervaren dat je niet je emoties en gedachten bent, maar ze hebt en daarmee ben je vooral de toeschouwer van dit alles. Je bent je persoonlijkheid, maar ook bewustzijn: een onmetelijke vrije ruimte. Als je vastloop in je denken en jezelf voelt verkrampen, dan helpt een “levende Meditatie” om alles in jezelf te verwelkomen en opnieuw weer contact te maken met je vrije natuur.

Oefening

Ga lekker op de bank zitten met je voeten stevig op de grond en sluit je ogen. Wees je gewaar van je lichaam in zijn totaliteit. Voel ook de ruimte/lucht om je huid. Luister aandachtig een paar minuten naar alles wat je hoort aan geluiden om je heen. Verleg dan je aandacht naar je adem en observeer je adem zonder iets te willen veranderen. Je word je steeds meer gewaar van alles binnenin je lichaam en laat alles er helemaal zijn. Voel alles wat zich spontaan bij je aandient. “Ja” zeggen tegen jezelf is ja zeggen tegen alle sensaties van verkramping in je geest, stressgevoelens, moeheid, irritatie, frustratie, verdriet. Vervolgens is het jouw taak de weg vrij te maken om alles te voelen wat er aan de oppervlakte wil komen.

Dit bevrijd je van opgebouwde stress en hele drukke gedachten. Zodat je contact kunt maken met je buik door daar regelmatig met liefdevolle aandacht naar toe te gaan, zul je ook in contact komen met je allerdiepste emoties zoals eenzaamheid en verlatenheid. Toen ik met deze intense emoties geconfronteerd werd en het gevoel van eenzaamheid en verdriet toeliet, werd ik meteen veel zachter van binnen. Ik ervoer veel meer rust en dat gevoel heeft me daarna nooit meer verlaten.

De vruchten plukken

Als jij je gedachtenwereld in kaart hebt gebracht en de onderliggende emoties hebt gevoeld, ontstaat er veel meer rust in jezelf. Heel langzaam en geleidelijk verplaatst je bewustzijn zich van fliederende gedachten en onrustige emoties naar een meer serene bewustzijnstoestand. Je trapt niet meer zo snel in die rad race van het tijdelijke, maar je verbind je steeds meer met je natuurlijke staat van ZIJN. Je raakt na een tijd ingebed in deze zijnskwaliteit wat je leven veel simpeler en eenvoudiger maakt.

Terug naar voelen

Tussen je gedachtes ontstaan steeds meer momenten van stilte die steeds langer worden. Daardoor besef je steeds meer dat jij je gedachten en emoties niet bent, maar enkel ervaart in de open ruimte waar alles in verschijnt. Daardoor kun je er op den duur voor kiezen om alle emoties door je hart te laten stromen, maar er niet meer langer aan vast te houden dan nodig is om vervolgens weer terug te keren naar het oneindige veld van ruimte binnenin je. Als je nu drukke gedachtes ervaart, kun je er voor kiezen om bewust te stoppen met nadenken en terug te keren naar enkel voelen.

Dit doe je heel simpel daar je handen voeten en benen te voelen. Het geobsedeerde denken mag je bewust loslaten en je mag je aandacht verplaatsen naar je zintuigen zoals proeven, aanraken, ruiken, zien en horen. Dit je je ware natuur. Je hebt geen verhalen nodig die jou vertellen wie je bent. Laat je verhaal maar los, want daarmee word je steeds meer jezelf, namelijk meer present in het hier en nu. Daardoor zal je sneller tevreden zijn met de kleine dingen in het leven en wordt alles een wonder. Je beleeft dan alles als een kind die dingen om zich heen voor het allereerst ziet.

Door je gedachten steeds weer te laten varen en niet in het verhaal te verdwijnen, laat je los wat je nog tegen houdt om volop van “je innerlijke tuin” te kunnen genieten. Kies heel bewust, keer op keer, voor het laatste en je zult vrij zijn!

Welkom in je goddelijke innerlijke tuin…

Voor een inspirerende video over het innerlijk kind kijk dan naar mijn video:

Liefs Ellen Worm

www.visionforgreenliving.com

Boekentip: Je hart als schuilplaats

Wil je meer weten over hoe je om moet gaan met obsessieve gedachten, maar ook bijvoorbeeld emoties of conflicten? Dan raden we Je hart als schuilplaats van Tara Brach aan. In haar boek helpt ze je terug naar de bron van veiligheid en eindeloze liefde: je hart. Ze nodigt ons uit dieper contact te maken met ons innerlijk leven, elkaar en de wereld om eens heen.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor €23,99 met gratis verzending.

Lees hier de artikelen van Ellen Worm:

3 comments

Avatar
Susan 16 augustus 2019 - 12:09

Dankjewel voor dit prachtige artikel.
Vooral de oefening van de fleece deken en het kussen is duidelijk voelbaar.
Even afstand nemen en daarna de emotie opnieuw bekijken.
Heel mooi.

Reply
Avatar
Tiny Oomens 17 augustus 2019 - 06:08

Mooi artikel

Reply
Avatar
Tiny Oomens 17 augustus 2019 - 06:11

Mooi artikel.

Terug naar voelen

Reply

Leave a Comment