Home Yoga Hoe hormoonyoga kan helpen bij overgangsklachten

Hoe hormoonyoga kan helpen bij overgangsklachten

Door redacteur
hormoonyoga

Het doen van yoga brengt ontzettend veel positieve effecten met zich mee. Zo zorgt het onder andere voor ontspanning van lichaam en geest en een natuurlijk evenwicht in de stofwisseling, het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding. Yoga kan echter ook helpen tegen overgangsklachten en hormonen zoals oestrogeen positief beïnvloeden. In dit artikel lees je wat deze hormoonyoga inhoudt en geven we een aantal adviezen.

Hormoonyoga

De Braziliaanse yogadocente Dinah Rodrigues,die geboren is in 1927, heeft hormoonyoga uitgevonden. Ze bedacht hiervoor eenvoudige oefeningen die je in ongeveer een halfuurtje per dag uit kunt voeren. De oefeningen werken in op het klierstelsel en beïnvloeden zo de aanmaak  van hormonen, met name van oestrogeen. Ze zouden helpen om typische overgangsklachten als opvliegers, slapeloosheid en depressieve buien te doen verdwijnen. In samenwerking met de Universiteit van Sao Paulo is wetenschappelijk onderbouwd dat hormoonyoga inderdaad invloed heeft op ons energielevel en dat klachten hierdoor worden verminderd.

De drie aspecten van hormoonyoga

Hormoonyoga bestaat uit drie aspecten. De basis is bhastrika: een krachtige ademhalingsoefening. Deze oefening voor je uit door je buik in te trekken en los te laten en zo de buikorganen te masseren. Tegelijkertijd doe je een aantal dynamische yoga-oefeningen.  Deze zijn echter wel anders dan bij andere vormen van yoga. Zo worden er bijvoorbeeld geen moeilijke balansoefeningen uitgevoerd. Het derde aspect is een heel gerichte energiecirculatie door je aandacht te richten op een specifieke hormoonklier, zoals je schildklier, eierstokken of bijnieren. Door gericht aan een orgaan te denken wordt de doorbloeding daarvan namelijk aantoonbaar beter. Als je genoeg oefent, kun je deze drie aspecten uiteindelijk allemaal tegelijk in een oefening toepassen.

Adviezen van Dinah Rodrigues

Hieronder geven we drie adviezen van Dinah Rodrigues met betrekking tot hormoonyoga.

1. Chronische stress is de grootste hormoonverstoorder

Constant hoge cortisol beïnvloedt ook je andere hormonen. Het is dan ook minstens even belangrijk om rust en ontspanning in te bouwen als om op je voeding en beweging te letten. Dit geldt vooral voor vrouwen in de overgang, maar dit advies is toepasbaar op vrouwen in alle levensfases.

2. Hormonen geven liefde, sensualiteit, vruchtbaarheid en vrouwelijke vormen

Het is volgens Rodrigues dan ook belangrijk om weer verliefd te worden op het vrouwelijke lichaam en de bijbehorende hormonen.

3. Twee keer per week een halfuur deze yogavorm doen is voldoende

Het is in principe voldoende om twee keer per week een halfuur aan hormoonyoga te doen. Wanneer je last hebt van flinke klachten, kun je er echter ook voor kiezen om deze vorm van yoga vier keer per week te beoefenen.

Boekentip: I’M Lijfboek

Dit is een fragment uit het I’M Lijfboek. In I’M Lijfboek, de opvolger van Te lijf, hebben Isa Hoes en Medina Schuurman alle belangrijke informatie over gezondheid, beweging, ontspanning en voeding voor je verzameld. Met ingrediënten die juist nu goed voor je zijn. Een leuk, praktisch en vooral mooi handboek voor alle vrouwen vanaf veertig!

Laat een bericht achter