Home Geen categorie Ontspan

Ontspan

Door weegschaal1965

Oefening 4

We voelen ons vandaag de dag al snel gestrest. Of we maken ons zorgen, zijn gefrustreerd of geïrriteerd vanwege het een of het ander: geld bijvoorbeeld, of werk, de gezondheid van een familielid, of vanwege één van onze relaties. Als je gestrest of overstuur raakt, neemt de spanning in je lichaam toe en ben je klaar om te vechten, vluchten of verstenen. Zo werkt moeder natuur nu eenmaal. De kortetermijnvoordelen hiervan hebben onze voorouders in leven gehouden en dus konden zij hun genen op ons overdragen. Maar in deze tijd worden mensen wel zeventig tot tachtig jaar of nog ouder. Het draait niet zozeer meer om overleven, maar om kwaliteit van leven. Op de lange termijn betalen we een hoge prijs voor de spanningen die we dagelijks ervaren. Dit leidt tot problemen als hartziekten, slechte spijsvertering, rug- en hoofdpijn, hormonale schommelingen en ook tot psychische problemen waaronder angstaanvallen, irritatie en depressie. De beste manier om spanningen te verminderen is ontspannen. Naast de voordelen voor je fysieke en mentale gezondheid, voelt ontspannen gewoon fantastisch aan. Maar hoe doe je dat?

‘Rust en verteer’-stelsel

Rick Hanson geeft in Een ding tegelijk een aantal goede manieren om het ‘rust en verteer’ parasympathisch zenuwstelsel te activeren en daarmee het ‘vecht en of vlucht’ sympathisch zenuwstelsel tot rust te laten komen. Dit kan door zenuwvezels die te maken hebben met de spijsvertering die overal in je mond zitten te ontspannen, zoals je kaak en tong of door je lippen aan te raken. Een andere goede manier is je ademhaling te reguleren door met aandacht in- en uit te ademen. Hiermee kun je de intervallen tussen twee hartslagen gelijkmatiger maken. Je kunt ook je middenrif ontspannen door je hand op je maag te leggen, net onder je ribbenkast. Adem nu zo in, dat je hand ongeveer anderhalve centimeter van je wervelkolom wordt weggedrukt.

Rustig ademhalen

De genoemde in- en uit ademoefening doe en deed ik al vaak wanneer ik in bed lag met een hoofd vol met indrukken en gedachten van de afgelopen dag. Ik merkte dat wanneer je bewust ademhaalt en daar je aandacht naar toe brengt je vanzelf rustiger wordt. Ik val er in ieder geval altijd bij in slaap. De genoemde ademhalingsoefeningen doen we ook vaak aan het begin van de yogales. Het helpt je te ontspannen en je weg te voeren van je (belastende) gedachten omdat je alleen maar (bewust) aanwezig bent bij de oefening van het ademhalen. Om deze oefeningen effect te laten hebben is het wel raadzaam iedere dag hiervoor een paar minuten te reserveren en de tijd te nemen voor de ontspanningsoefeningen, bijvoorbeeld voor het slapengaan. Je lichaam en geest komen tot rust en worden vrediger. Je zult merken dat je minder gauw in paniek raakt, dat je veerkrachtiger wordt en niet meer zo snel in een ‘vecht of vlucht’-reactie schiet.   Volgende week oefening 5 Het goede in jezelf Ik heb al stiekem even een stukje tekst gelezen en zie dat ik hiervoor in ieder geval een goede vriend of vriendin nodig hem om mee te gaan oefenen. Even over nadenken dus, wie zal ik daarvoor eens gaan benaderen…

Leave a Comment