Home Gezondheid Griep of verkoudheid op komst? 9 toppers die je snel kunt inzetten

Griep of verkoudheid op komst? 9 toppers die je snel kunt inzetten

Door Marjolein Dubbers

Voel je opeens een zere keel opkomen of een snotneus? Of voel je je rillerig? Zijn dit bij jou vaak de eerste signalen van een opkomende verkoudheid of griep? Er zijn veel manieren om te voorkomen dat griep of verkoudheid bij jou geen kans maakt. Maar we weten allemaal: je kunt een keer de klos zijn! Wat kan je dan doen om er snel weer vanaf te zijn? Dat lees je in dit artikel. Met veel praktische tips!

Je weerstand is dynamisch; soms wat meer, soms wat minder

Een drukke periode met teveel stress, een tijdje niet gezond gegeten of teveel op de bank gehangen: eerlijk is eerlijk, dit overkomt ons allemaal wel eens. Het zijn allemaal mogelijke oorzaken van een (tijdelijk) verminderd werkend immuunsysteem. Wat letterlijk betekent: jouw lichaam is druk met andere dingen waardoor het niet meer efficiënt potentiële ziekteverwekkers buiten te deur kan houden.

Het is goed om je te realiseren dat weerstand en gezondheid geen statische, maar dynamische situaties zijn. Soms voel je je gewoon beter dan andere keren: zit je beter in je vel. Je weerstand altijd op het hoogste pijl houden: dat gaat zomaar altijd vanzelf.

Het kan altijd een keer gebeuren dat er een vervelende indringer langs alle barrières passeert en jou een snotneus, zere keel of een nog vervelender, zieker gevoel geeft.

First things first: drinken en vooral koorts niet onderdrukken

Heb je iets te pakken denk je? Begin dan eerst met voldoende te drinken! Je lichaam verbruikt veel vocht als je ziek bent. Zeker als je ook koorts hebt. Denk daarbij vooral aan vlierbessensap, kruidenthee en (heet) water.

Vlierbessensap is al heel lang een topper  dat voorkomt dat (griep)virussen zich snel verspreiden en vermenigvuldigen in je lichaam.

Ook vlierbloesemthee is heel goed bij griep met koorts. Thee met wat schijfjes gember of kurkuma erin ook.  Denk ook aan thee van Provençaalse kruiden zoals tijm, marjolein, oregano en salie of kaneelthee. Dit zijn allemaal kruiden met een krachtige ontstekingsremmende werking. Stomen hiermee kan natuurlijk ook.

Onderdruk een opkomende koorts NIET met paracetamol of een andere ontstekingsremmer.  De hitte in je lichaam zorgt er juist voor dat griep- of verkoudheidsvirussen onschadelijk worden gemaakt!  Het voelt misschien niet aangenaam, maar kruip lekker in je bed en visualiseer gewoon dat door de hitte in je lijf alle virussen het loodje leggen. Bij echt hoge koorts uiteraard de huisarts inschakelen.

Je immuunsysteem zorgt voor koorts omdat virussen niet tegen hitte kunnen. Onderdruk koorts dus niet, het heeft een belangrijke functie.

Wat zijn toppers die je snel kunt inzetten?

Er is veel wat je kunt doen om je snel weer beter te voelen. Denk daarbij aan onderstaand lijstje:

1. Vitamine C

Deze belangrijke vitamine kan de duur en verschijnselen van een griep of verkoudheid flink verminderen. Het meest effectief is echter om vitamine C in te nemen vóórdat je echt ziek bent. (1) Hierdoor maakt je lichaam een stofje aan, interferon, wat helpt om een virus of bacterie snel weg te werken.

Ik adviseer vitamine C als supplement zeker in tijden van een verminderde weerstand, maar er zijn ook veel ‘wonderen van moeder natuur’ die jou in de winter en herfst kunnen helpen. Denk aan rode paprika, alle soorten kolen (ook spruitjes!), citrusfruit, kiwi’s en als klap op de vuurpijl: rozenbottel-extract. (2) Ook superfoods als camu camu, de acerola- en acaibes bevatten heel veel vitamine C.

Het is aan te raden om vanaf het begin van de herfst veel voedingsmiddelen te eten met een hoge dosis vitamine C. Vul dit aan met een supplement.

2. Vitamine D

Je immuunsysteem gebruikt volop vitamine D om zich te wapenen tegen virussen en bacteriën. Ook heeft het een  aantoonbaar effect op infecties van de bovenste luchtwegen.

Helaas is het niet mogelijk om in de herfst en winter voldoende vitamine D binnen te krijgen. Het wordt in je lichaam aangemaakt als je je huid blootstelt aan zonlicht (vooral naar buiten dus als de zon schijnt!) en het zit een beetje in vette vis en eieren. Maar dit te weinig. Een supplement is daarom eigenlijk onmisbaar. Mijn voorkeur, vooral voor vrouwen, gaat uit naar een supplement vitamine D in combinatie met K2.

3. Zink

Zink is een mineraal dat bij veel mensen niet zo bekend is. Uit meerdere onderzoeken blijkt echter dat het in het lichaam betrokken is als cruciaal onderdeel bij het verkorten van een verkoudheid (3)Zo werd geconcludeerd dat zink niet alleen in staat is de verkoudheid in te dammen maar ook preventief kan worden gebruikt. Zo kan het risico op het ontwikkelen van een verkoudheid worden verminderd.

Zink kan de duur van een verkoudheid verkorten

Schaal- en schelpdieren, hennepzaad, edelgistvlokken, haver en ei bevatten veel zink en zijn aan te raden. Er bestaan ook zuigtabletten zink en tegenwoordig wordt vitamine C in combinatie met zink ook als één supplement aangeboden. Vooral het genezen van keelverkoudheden is hierbij gebaat.

Ongeweekte noten en het brood dat je in een supermarkt koopt bevatten veel fytinezuur wat zink in je lichaam verlaagt. Laat deze bij griep dus even links liggen.

4. Probiotica

Je immuunsysteem werkt samen met gezonde darmbacteriën om virussen te lijf te gaan. Daarom is goed voor je darmbacteriën zorgen belangrijk als je een griep onder de leden hebt. Goede probiotica kan daarom veel voor je betekenen ten tijde van griep. Met name Lactobacillus- en Bifidobacterium stammen hebben een positief effect op acute luchtweginfecties. Uit onderzoek bleek dat proefpersonen die probiotica kregen toegediend minder opeenvolgende dagen ziek waren dan degenen die een placebo hadden ingenomen. (5)

Heb jij net een antibiotica kuur gehad? Ondersteun je darmen dan met probiotica, vooral in de herfst en winter.  Je bent na een antibiotica kuur vatbaarder voor een griep of verkoudheid.

Uiteraard is alle gefermenteerde voeding zoals zuurkool of (zelfgemaakte) kokosyoghurt ook een gezonde keuze. Wees je er ook van bewust dat vooral de Bifido bacteriën bekend zijn om hun preventieve werking tegen griep en deze alleen goed gedijen in je darmen als je volop vezels eet. Laten we daarom toch even naar je voeding kijken alhoewel je misschien weinig trek hebt als je ziek op bed ligt.

Voeding speciaal bij griep en verkoudheid

Want laten we eerlijk zijn: natuurlijke voeding is en blijft toch het krachtigste middel om gezond en fit te blijven. Voeding is het beste medicijn. Haal het volgende snel in huis als je een griep voelt opkomen maar forceer niets. Als je geen behoefte hebt aan eten, eet dan niet. Spijsverteren kost je lichaam veel energie en als je geen trek voelt zet je lichaam deze energie blijkbaar liever in om virussen te bestrijden.

1. Groenten en fruit

Vooral bepaalde plantenstoffen, bioflavonoïden, bieden ondersteuning bij griep of verkoudheid. Je vindt deze onder andere in kruisbloemigen groenten zoals spruitjes, broccoli en boerenkool. Bittere groenten zoals biologische witlof en rucola zijn ook prima. Denk ook aan alle soorten rood fruit en maak er een lekkere smoothie mee.

Misschien heb je er geen zin in, maar even kort gebakken shiitake hebben, wetenschappelijk aangetoond, een krachtige antivirale werking.

2. Knoflook

In een eerder artikel kon je lezen waarom knoflook een krachtig wapen is om griep en verkoudheid buiten de deur te houden. Maar als je het toch te pakken hebt, dan blijft knoflook een krachtig voedingsmiddel: het assisteert bij het vermenigvuldigen van witte bloedcellen die de eenmaal vermeerderde virusdeeltjes te lijf gaan. Zie het als het inroepen van een extra legertje virusbestrijders.

Knoflook assisteert bij het vermenigvuldigen van witte bloedcellen die virussen in je lichaam te lijf gaan

3. Kippensoep- of bouillon

Uiteraard heb ik het wel over de zelfgemaakte versie, niet die uit pak of blik. Vooral neusverkoudheden schijnen enorm gebaat te zijn bij zo’n heerlijke kom vol. In één onderzoek is zelfs te lezen dat er geen andere manier is die effectiever werkt tegen een verstopte neus dan kippensoep. Een reden voor dit effect kan zijn dat kip het aminozuur cysteïne bevat in een speciale vorm: N-acetyl-cysteïne. Dit breekt slijm af en heeft antivirale en ontstekingsremmende effecten.

Tip: kook op het laatst even wat schijfjes shiitake mee en je hebt een dubbele antivirale werking.

4. Gember

Gember is zo’n knolletje wat niet mag ontbreken wanneer je bent geveld door de griep of andere narigheid. Ook bij bacteriële infecties is gember onmisbaar én multi inzetbaar. Denk aan gemberthee, maar je kunt het ook raspen door het eten. Gember heeft anti-oxidante en anti-microbiële eigenschappen. Dit samen vormt een krachtig wapen tegen het vermeerderen van ziekteverwekkers. (7)

5. Biologische, rauwe honing

Wanneer je dan toch een kopje gemberthee maakt, roer er dan meteen een theelepeltje rauwe honing door. Wel het water wat laten afkoelen, want alleen de allerbeste honing (dat wil zeggen: biologisch en rauw) bevat stoffen die vooral bacteriële infecties tegengaan. In combinatie met keelklachten heeft honing een verzachtend effect, wat zelfs veel effectiever werkt dan een (gezoete) hoestsiroop. Er is ook dun bewijs dat goede kwaliteit honing het immuunsysteem een oppepper kan geven. (8)

Honing als oppepper voor het immuunsysteem? Alleen van de allerbeste kwaliteit en koudgeslingerd!

Tot slot: je lichaam geeft het waarschijnlijk zelf wel aan doordat je er geen zin in hebt maar laat vooral bewerkte voeding, allerlei zoetigheid, niet biologische zuivel en zware vetten zoals niet biologisch vlees en vis links liggen. Nu ik dit zo opschrijf bedenk ik dat dit eigenlijk voor altijd een goed advies is, niet alleen als je een griep of verkoudheid voelt opkomen.

Er zullen altijd virussen en bacteriën blijven

Griepvirussen, verkoudheidsvirussen en bacteriën zijn van alle tijden. We hebben altijd onze planeet samen met hen bewoond. Verreweg de meeste ervan zijn onschuldig, sommigen kunnen ons ziek maken maar het is ons immuunsysteem dat bepaalt hoe ziek we ervan worden.

Uiteidelijk biedt een gezond en effectief werkend immuunsysteem de beste bescherming tegen ziektekiemen zoals bepaalde virussen en bacteriën.

Boekentip van de redactie: Voeding en Immuunsysteem

oeding en immuunsysteem - 3d

In ‘Voeding & Immuunsysteem’ geeft Marjolein Dubbers inzicht in de voedingsmiddelen die helpen om het immuunsysteem gezond en sterk te houden. Het immuunsysteem beschermt tegen virussen en bacteriën. Met allerlei heerlijke recepten die je zullen helpen griep en verkoudheid buiten de deur te houden.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 15,99. Verschijnt 26 januari 2021.

bestel nu

Lees ook deze artikelen:

Bronnen:

  1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30069463/
  2. https://www.sohf.nl/nutrient/rozenbottel-extract
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22233719/
  4. https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/artikel/201866/vitamine-d-toevoegen-aan-brood-helpt-griep-te-voorkomen
  5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24780623/
  6. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28198157/
  7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16117603/
  8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16117603/

Laat een bericht achter