Home Liefde & Relaties Hou jij van jezelf? Drie oefeningen om je zelfliefde te vergroten

Hou jij van jezelf? Drie oefeningen om je zelfliefde te vergroten

Door Annemiek Stam

Dit labeltje van mijn kopje Balance thee -van Yogitea- triggerde mij: Love has no boundary. Ik vertaal het als: liefde kent geen grenzen, liefde is oneindig. En dat geloof ik ook. Jij dan? Denk maar eens aan hoe onvoorwaardelijk veel je van je kinderen houdt of zielsveel van je man. Maar ook de liefde voor je vrienden, familie, je huisdier, de zon, de natuur, je bed of een warme douche en alles en iedereen waar je sympathie en compassie voor voelt -in meer of mindere mate-. En wat je allemaal met liefde doet voor je dierbaren. Je hebt oneindig veel liefde als je het mij vraagt.

Hou jij van jezelf?

Maar hoe zit het met de liefde voor jezelf? Hou jij van jezelf? Jij ontbreekt vast en zeker in het lijstje. Het voelt ook een beetje raar om te zeggen dat je van jezelf houd. Of niet? Helaas lijkt zelfliefde ineens wel grenzen te hebben. Het lijkt aan allerlei voorwaarden te moeten voldoen, beperkt het zich tot af en toe een trots momentje en gunnen we onszelf vaak niet veel waardering. Toch is eigenliefde erg waardevol. Want als we wat meer van onszelf houden kunnen we meer ontspannen onszelf zijn, accepteren we ook onze ‘iets minder fijne kanten’ en eisen we niet zoveel van onszelf. Daar worden we blijer en gelukkiger van en dat stralen we dan ook uit naar de buitenwereld. Wat weer een positieve invloed heeft op onze relaties en de mensen om ons heen en de hele wereld. Zelfacceptatie en zelfwaardering liggen aan de basis van zelfliefde. Lukt het je om oprecht tegen jezelf te zeggen: ‘Ik ben oké met al mijn plussen en minnen?’. Dan accepteer je jezelf zoals je bent. En kan je het stapje maken naar zelfwaardering, dan zeg je oprecht tegen jezelf ‘ik ben de moeite waard’. Als dat lukt, dan zit het goed met je zelfliefde 🙂 Lukt dat nog niet zo goed dan is het goed om je zelfliefde eens wat te vergroten. Hoe? Het is de kunst om zonder oordeel naar jezelf te kijken. Milder en minder streng zijn voor jezelf!  Ik heb drie oefeningen voor je om je eigenliefde te vergroten.

Oefening 1: Trots

Schrijf elke avond voordat je gaat slapen drie dingen van die dag op waar je trots op bent, van jezelf natuurlijk. Dat mogen grote dingen zijn, maar wees ook trots op de kleinere dingen. En schrijf niet alleen de dingen op die je gedaan hebt, maar ook hoe je bent en hoe je je voelt. Doe dit minimaal 3 weken achter elkaar. Waarom? Dit heeft te maken met dat na 21 dagen iets van je onderbewuste doordringt in je bewuste. Je vergroot hiermee dus je bewustzijn.

Oefening 2: Beschouw jezelf als je beste vriendin

Hoe kan het toch dat je voor jezelf altijd zo streng bent? Terwijl je voor je vriendin veel milder bent. Haar huis is altijd zo netjes, dat jurkje staat haar prachtig ondanks dat buikje en wat is ze een relaxte toffe moeder. Bij jou daarentegen is het huis nooit schoon, ben je veel te dik voor dat jurkje en vind jij jezelf een gestreste moeder die veel te vaak boos wordt. Tegen haar geef je fijne adviezen als ‘neem eens lekker tijd voor jezelf’ en ‘goed voor jezelf zorgen’. Het zou toch veel fijner zijn als jij net zo mild tegen jezelf bent als voor je vriendin? Beschouw jezelf vanaf nu dan als je beste vriendin. Die vriendin waarvoor je door het vuur gaat, die je alles gunt. Dat ben jij nu voor jezelf! Zit je in de put of in een rotsituatie stel jezelf dan de vraag: wat zou ik tegen mijn beste vriendin zeggen die in deze situatie zit? En zeg het tegen jezelf. Zou je haar iets minder fijne kant niet afkeuren? Keur dan die van jezelf ook niet af. Adviseer je haar om eens een dagje iets voor jezelf te gaan doen? Doe dat zelf dan ook. BFF’s rules 😉

Oefening 3: Mantra’s 3x3x3

Een mantra is een krachtig kort zinnetje dat begint met ‘ik’ en dat je kan gebruiken om je mindset en je gevoel positief te veranderen. Bijvoorbeeld om meer zelfacceptatie te ontwikkelen helpt het mantra ‘ik ben oké’. En voor meer zelfwaardering ‘ik ben de moeite waard’. Kies de woorden die voor jou goed voelen. Hou het kort, begin met ‘ik’ en gebruik 1 mantra per keer gedurende een periode. Spreek je mantra nu 3 maal 3 keer per dag uit met volledige aandacht, zodat je het ook echt kan voelen. Herhaal dit minimaal 3 weken elke dag. Het werkt! En zo groeit je liefde voor jezelf. Met meer eigenliefde kan je liefde makkelijker ontvangen van en oprechter geven aan anderen. Het werkt aanstekelijk, anderen zullen door jouw zelfacceptatie, -compassie en mildheid ook meer zelfliefde ontwikkelen. Veel zelfliefde voor jou 😉

0 comment

Zelfliefde oefeningen: zo creëer je meer liefde voor jezelf - Bedrock 31 oktober 2018 - 06:00

[…] Nog even over het punt dat je streng bent voor jezelf. Voor je beste vriendin ben je altijd lief en is er wel een excuus om bepaald gedrag te valideren. Het kan ook zijn dat je alles vergelijkt met jezelf. Gevalletje van: het gras is altijd groener aan de overkant. En hoe begrijpelijk dat ook is, die liefde mag je voor jezelf ook hebben. Behandel jezelf dan ook als je beste vriendin. […]

Reply

Leave a Comment