Gezondheid

Chinese geneeskunde & voeding: dit kun je doen om je aarde-element in balans te brengen

Door redacteur
Chinese geneeskunde & voeding: dit kun je doen om je aarde-element in balans te brengen

Als je aarde-element uit balans is dan kan dat zorgen voor diverse ziekten en kan je functiekring milt verzwakt zijn. Het is dan goed om naar je voeding te kijken en je eetpatroon eventueel aan te passen. Dr. Klaus Birker en Dr. Michael Grandjean, auteurs van Traditionele Chinese geneeskunde, leggen in dit artikel uit wat je kunt eten om je aarde-element te versterken.

Voedingsadvies ter versterking van het element aarde

De voedingsleer vormt een belangrijk facet van de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG). We vinden hier richtlijnen om ons gezond te voeden, volgens de regels van de TCG – in het bijzonder de vijf-elementenleer. Deze richtlijnen zijn er om gezond te worden en te blijven. Ziektepreventie is dan ook een belangrijk grondthema van de TCG. Wanneer je toch ziek wordt, biedt de voedingsleer individueel advies hoe de zieke zijn ziekte door een gerichte keuze van levensmiddelen en gerichte bereiding van voedsel positief kan beïnvloeden.

Hoe kun je de Chinese voedingsleer toepassen? Welk dieet is het juiste en welke voedingsmiddelen dien je te vermijden? Hieronder lees je de voedingsadviezen ter versterking van het aarde-element.

Vermijd koude voedingsmiddelen

Het element aarde heeft een centrale functiekring die op het vlak van voeding een beslissende rol speelt. Veel ziekten zijn gebaseerd op disharmonieën in de functiekring milt. Hier vinden veel ziekten hun oorsprong. Bovendien leidt de voeding die tegenwoordig gebruikelijk is ertoe dat we bij vrijwel alle patiënten tekens van milt-zwakte aantreffen.

De functiekring milt wordt door koude voedingsmiddelen verzwakt. De zoete smaak, in kleine hoeveelheden, doet de milt goed. Met betrekking tot voeding valt echter juist bij patiënten met een milt-chi-leegte op te merken dat ze bijzonder veel trek in zoetigheid hebben. De zoetigheid brengt op korte termijn energie in het verzwakte systeem. Te veel zoet verzwakt het element aarde daarentegen, zodat de patiënten steeds dieper in de problemen raken.

Welke voedingsmiddelen dien je te mijden?

Een voedingsadvies bij een chi-leegte in het algemeen, en bij een milt-chi- of miltyang-leegte, is dat je de volgende voedingsmiddelen het beste kunt vermijden :

  • Geraffineerde suiker
  • Bloemproductie
  • Industrieel bewerkte voedingsmiddelen
  • Koude, met ijs gekoelde dranken
  • Melkproducten
  • Rauwkost
  • Zuidvruchten

Geraffineerde suiker, bloemproducten en industrieel bewerkte voedingsmiddelen hebben niet meer hun natuurlijke energie, zijn ‘chi-loos’ en verzwakken milt-chi. Verder zou men alle voedingsmiddelen die een afkoelend karakter hebben moeten
mijden. Bijvoorbeeld koude, met ijs gekoelde dranken. Hiertoe behoren ook bijna alle melkproducten, die het midden van het lichaam sterk afkoelen en ertoe leiden dat zich vocht of slijm in de weefsels vormt. Rauwkost is een zware opgave voor
de milt. Het lichaam moet uit eigen reserves energie leveren om de rauwkost beschikbaar te maken voor de stofwisseling, omdat rauwkost moeilijk verteerbaar is en geen warmte-energie toevoert. Ook zuidvruchten hebben een afkoelend karakter
en dienen te worden vermeden.

Welke voedingsmiddelen kun je wel eten?

Een patiënt met een milt-chi- of milt-yangleegte kan het beste twee warme maaltijden per dag gebruiken. Je kan de dag
beginnen met warme gierstmuesli. Verwarm ’s morgens met water gekookte gierst, voeg er seizoensfruit aan toe, breng het geheel met kaneel en vanillepoeder op smaak, en dien de muesli op na er eerst nog wat room bij te hebben gedaan. Op
die manier begint de dag harmonisch.

Voor patiënten met een milt-chi-leegte zijn bovendien gekookte granen en de meeste gekookte groenten aan te bevelen. Groentesoepen hebben door het lange kookproces zeer veel energie opgeslagen en strelen de milt. Alle vleessoorten hebben
een toniserend effect op chi. Omdat rundvlees bij het element aarde wordt ingedeeld, is het geschikt om milt-chi te versterken. Gebraden geeft het zeer veel yang-energie, gekookt heeft het een harmonischer werking.

Ook groentesoorten zoals wortels, prei, venkel, savooie- en andere kool voorzien in een belangrijke basis bij een milt-chi-leegte. Wanneer u een tijd lang geen suiker hebt gebruikt, merkt u pas hoe zoet granen of bepaalde groenten smaken. Een geschikte drank om de milt te versterken is maïshaarthee. Maïshaarthee harmoniseert het midden en is een goed hulpmiddel bij veel functionele maag-darmklachten. Hij werkt verlichtend bij winderigheid en galklachten. De thee kan lange tijd royaal worden gedronken zonder dat er ongewenste bijwerkingen ontstaan.

Dit is een fragment uit: Traditionele Chinese geneeskunde

Traditionele Chinese geneeskunde

Traditionele Chinese geneeskunde

Michael Grandjean en Klaus Birker lichten de filosofie, diagnostiek en behandelmethoden van de traditionele Chinese geneeskunde toe in het standaardwerk 'Traditionele Chinese geneeskunde'.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees verder:

Boekentip van de redactie
Aura-energie
€ 20,00

Aura-energie

Alla Svirinskaya

Als je je vaak vermoeid voelt en klachten hebt, is de kans groot dat je aura is vervuild. Tijd om de balans te herstellen! In 'Aura-energie' laat Alla Svirinskaya je zien hoe.

€ 20,00

Bekijk aanbieding

Deel dit artikel online
redacteur
redacteur

Inspirerend leven bestaat uit een geweldige, kleine redactie. Voor meer informatie, bekijk de 'Over ons'-pagina.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Aura-energie
€ 20,00

Aura-energie

Alla Svirinskaya

Als je je vaak vermoeid voelt en klachten hebt, is de kans groot dat je aura is vervuild. Tijd om de balans te herstellen! In 'Aura-energie' laat Alla Svirinskaya je zien hoe.

€ 20,00

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?