Liefde & Relaties

5 adviezen van een psycholoog: zo kom je een scheiding het best door

Door Margaret Rutherford
5 adviezen van een psycholoog: zo kom je een scheiding het best door

Je scheiding is een weerspiegeling van je huwelijk. Waar jij in goede tijden tegen aanliep bij je partner, doe je nu, in slechtere tijden, ook. Psycholoog Margaret Rutherford, auteur van Perfect verborgen depressie, weet er alles van. Ze laat zien hoe je dit zware proces lichter kunt maken. “Besef en accepteer dat je van deze scheiding kunt leren.”

Als controle een probleem was in je huwelijk, zal dat tijdens je scheiding ook zo zijn. Als er geheimen waren, dan zullen er zeker meer zijn.

Boos en rancuneus

Wat is een ‘goede’ scheiding? Ik heb horen zeggen dat een goede scheiding een scheiding is die nooit voorkomt. Natuurlijk is dat een ideaal en niet de realiteit. Je kunt scheiden om verschillende redenen. Soms is de keuze wederzijds, soms niet. Soms vindt er emotionele manipulatie plaats, soms zelfs geweld. Soms heeft je partner een ander, soms gaat de pijn alleen over jullie twee.

Je hebt misschien leren leven met wat er gebeurd is binnen je huwelijk. Met de puinhopen waaraan je hebt bijgedragen en het einde van een relatie waarvan je ooit geloofde dat hij voor altijd zou duren. Of misschien ben je nog steeds boos en rancuneus.

En dan zijn er ook scheidingen waarbij kinderen betrokken zijn. Die kunnen heel anders zijn. Je kinderen hebben niet voor de scheiding gekozen. Zij voelen zich misschien opgelucht, geschrokken of verward. Dus het kan heel lastig zijn om hen erdoorheen te helpen. Familieleden kunnen zich erbuiten houden en met kleine gebaren jullie ondersteunen. Maar helaas komt het vaker voor dat zij hun eigen plan trekken, erg beschermend zijn tegenover jou of je ex en maar één kant van de medaille zien.

Een reflectie van je huwelijk

Hebben al deze verschillende soorten scheidingen iets gemeen? Jazeker. Je scheiding is een reflectie van je huwelijk. Kwetsbaarheden die invloed hadden op je huwelijk zullen aanwezig zijn en hoogstwaarschijnlijk tijdens je scheiding uitgemeten worden. Zowel de kwetsbaarheden van jou als van je partner verdwijnen niet op magische wijze zodra de relatie beëindigd wordt. Ze blijven aanwezig en oefenen invloed uit op hoe je met elkaar omgaat.

Als controle een probleem was, zal dat tijdens je scheiding ook zo zijn. Als er geheimen waren, dan zullen er zeker meer zijn. Als een van beiden altijd gelijk wilde hebben, zal dat nu ook gebeuren. Als er een intense behoefte aan bevestiging was, dan is er waarschijnlijk een derde persoon die deze behoefte vervult. Deze behoeften gaan niet ineens weg door een scheiding. Ze kunnen er zelfs door versterkt worden. Hebzucht, jaloezie, leugens, dreigementen – al die dingen zullen hoogstwaarschijnlijk doorgaan.

Het kan ook anders!

Maar als er wederzijds respect in het huwelijk was, schijnt dat respect door het verdriet heen, terwijl jullie je van elkaar los proberen te maken. Als jullie beiden de verantwoordelijkheid voor een deel van de problemen tijdens het huwelijk op jullie konden nemen, dan kunnen jullie hiermee doorgaan en misschien op een vriendschappelijke manier uit elkaar gaan, zonder ruzie.

Als jullie regelmatig onbaatzuchtigheid vertoonden in jullie relatie, dan kunnen jullie de kinderen op de eerste plaats zetten en zelfs de meest lastige situaties doorstaan met respect en vriendelijkheid. Tijd heelt vaak alle wonden en er kan zelfs een vriendschap uit dit vroegere huwelijk ontstaan.

Tips: Hoe blijf jij je ‘beste zelf’ tijdens een scheiding?

1. Vraag om objectieve feedback

Therapie is niet altijd het antwoord. Maar in dit geval zou ik zeggen dat iemand die jou, je partner, je familie en je kinderen niet kent, de beste persoon is om objectief te zijn over jouw keuzes en gedrag, op een manier waarop een persoon die dicht bij je staat dat niet kan. Een goede therapeut steunt je, toont waar mogelijk begrip en confronteert je wanneer het nodig is.

2. Zoek steun bij vrienden die je ex niet negatief afschilderen

Na mijn tweede scheiding zeiden mensen soms tegen me: ‘Ik heb nooit begrepen waarom je met hem getrouwd bent.’ Ik begreep dat ze me hiermee wilden steunen bij het nemen van een lastig besluit. Maar ooit hield ik van mijn ex en was hij een belangrijk onderdeel van mijn leven. Dus zoek naar mensen die jou steunen, die luisteren als je moet huilen of boos bent, maar die niet een keuze van jou ondermijnen die ooit belangrijk voor je was.

3. Kies een advocaat die past bij het soort scheiding dat je wilt

Verschillende advocaten hebben ook verschillende manieren om om te gaan met een scheiding. Sommigen kunnen behoorlijk tekeergaan, anderen gebruiken een meer gematigde aanpak. Vraag rond. Zorg ervoor dat je een advocaat kiest die je effectief en voorzichtig door het hele proces heen kan loodsen.

4. Las adempauzes in

‘Hoe gaat het met de scheiding?’ kan nogal een vermoeiende vraag zijn, hoewel goed bedoeld. Vertel vrienden en familie dat je soms even een pauze nodig hebt. Dit betekent niet dat je de situatie ontkent, maar dat je het niet je leven laat overnemen. Zoek vrienden op die je een tijdje niet hebt gezien. Maak een wandeling. Ga mediteren. Stap uit de emotionele achtbaan. Een voordeel hiervan is dat je zo langzaam gewend kunt raken aan een leven zonder je partner.

5. Besef en accepteer dat je van deze scheiding kunt leren

Zelfs een gewenste scheiding kan zwaar zijn. Maar als je ervan leert, kan het je veel goed doen. Onvolwassenheid, onredelijkheid, jaloezie, boosheid, gebreken – wat ook de reden voor de scheiding is, het kan eerlijk benoemd worden. De scheiding kan jou ten goede komen en je kinderen. En de toekomst. Je scheiding hoeft je niet te beperken, tenzij jij dat toestaat.

Perfect verborgen depressie

Perfect verborgen depressie

Ben jij ook iemand die alle ballen hoog probeert te houden en je daarom geen tijd en ruimte hebt om te zien wat er echt van binnen aan de hand is? In Perfect verborgen depressie laat Margaret Robinson Rutherford zien dat perfectionisme heel gevaarlijk kan zijn voor je welzijn, ook al zien anderen er aan de buitenkant niets van – en heb je zelf misschien ook niet door hebt hoe erg je er aan toe bent.

Bestel jouw exemplaar voor Bestel nu
Je bestelt bij

Lees ook deze artikelen van psycholoog Margaret Rutherford:

Deel dit artikel online
Margaret Rutherford
Margaret Rutherford

Margaret Robinson Rutherford voert haar eigen psychologiepraktijk en pleit in toonaangevende media voor meer aandacht voor onze mentale gezondheid. Ze deed jarenlang onderzoek naar de samenhang tussen perfectionisme en depressie en de verstrekkende gevolgen daarvan.

Reageer op dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Boekentip van de redactie
Ademen tot in je ziel
€ 17,50

Ademen tot in je ziel

Marleen Hout

Adem jezelf gezond: alle ademwijsheid verzameld in één boek, 'Ademen tot in je ziel' van Marleen van den Hout

€ 17,50

Bekijk aanbieding

Schrijf je in voor de Nieuwsbrief

Ontvang elke week de nieuwste en populairste artikelen, je daghoroscoop, boekentips en nog veel meer! Ruim 80.000 lezers gingen je al voor

Even geduld aub...

Bedankt voor je inschrijving

Het lijkt er op dat je al ingeschreven bent?