Home Gezondheid Hooggevoeligheid en stress

Hooggevoeligheid en stress

Door Susan Marletta Hart
stress

Jouw centrale zenuwstelsel heeft twee functies: je actief maken en je weer tot rust brengen. Deze twee zenuwstelsels vormen samen het autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel is een enorm belangrijk orgaan in ons lichaam: het verbindt en coördineert alle essentiële en onbewuste processen en taken die jij nodig hebt om gelukkig en in balans te blijven. Jouw lichaam probeert zo goed mogelijk voor jou de rem en het gaspedaal te bedienen. 

Daarvoor gebruikt het onder anderen het hormoonstelsel. Hormonen helpen om de omstandigheden in ons lichaam in balans te houden. Hormonen helpen het zenuwstelsel om alles – van je humeur, je gewicht, je seksuele lust en je slaap –  te balanceren. Sommige hormonen maken je fit en actief zoals adrenaline en cortisol, andere hormonen helpen je te relaxen zoals melatonine, dopamine en endorfines.

Relax hormonen

De parasympathicus is de regelneef die samen met je relax hormonen zorgt voor je welzijn en geluk. Deze regelneef is belangrijk in tijden van stress en hectiek. De parasympathicus is dus de tegenhanger van het drukke, opgefokte, nimmer tot rust komende orthosympathische zenuwstelsel. Gek genoeg bestudeerden wetenschappers de parasympaticus veel minder dan zijn drukke actieve neefje, de orthosympaticus. Misschien omdat de parasympaticus nauw samen werkt met onze geslachtsorganen en dit onderwerp toch nog enigszins in de taboe-sfeer zit?

Hoe dan ook, er bestaat gelukkig ook oosterse wetenschappelijke kennis over hoe je de parasymapticus actief kunt stimuleren. In mijn boek Hooggevoeligheid en Stress leg ik deze samenwerking uit en geef ik je tips, meditaties en oefeningen.

De 7 belangrijkste regels om jouw geluk, ontspanning en balans te verhogen, zijn:

  • Gezonde voeding (beperk chemische stoffen)
  • Een gezonde seksueel bewustzijn en contact met je eigen lichaam
  • Een gezonde relativering van jouw zorgen door mildheid en compassie 
  • Voldoende lachen
  • Voldoende slaap
  • Een dagelijkse meditatiepraktijk 
  • Regelmatige beweging

De zeven regels zijn een link naar de zeven chakra’s die allemaal een rol spelen bij geluk, regeneratie en balans. Breng je bovenstaande zeven regels dagelijks in de praktijk dan ondersteun je jouw parasympathicus bewust. Je helpt jezelf met deze basisregels om te ontspannen, lustvol en rustig te zijn waardoor je geest en lichaam kunnen regenereren in tijden van stress.

Hooggevoeligheid en stress van Susan Marletta Hart

hooggevoeligheid en stress van susan marletta hart

Susan Marletta Hart definieert in ‘Hooggevoeligheid en stress’ de oorzaken van chronische stress. Ook beschrijft ze hoe een hooggevoelige ermee kan leren omgaan. De aandacht gaat ook uit naar vroegkinderlijke stress, hormoonhuishouding en chakra’s. Praktijkvoorbeelden completeren dit toegankelijke boek.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

1 comment

Avatar
Jolanda 3 januari 2019 - 19:22

Ben benieuwd naar het boek. Ik heb jouw boek: leven met hoog gevoeligheid gelezen. Daar heb ik veel aan gehad, wat een herkenbaarheid.

Reply

Leave a Comment