Home Bewustzijn Zorg goed voor jezelf (en voor je omgeving)

Zorg goed voor jezelf (en voor je omgeving)

Door Marjolein Berendsen
zorg goed voor jezelf

In deze tijd lijkt het erop dat ons haastige, drukke leven iets aan het vertragen is; dat de wereld op sommige punten even stil staat. Daardoor heb je echter misschien wel tijd voor dingen die anders zomaar aan je voorbijgaan: luisteren naar de stilte en gehoor geven aan je gevoel. Hiermee blijf je dicht bij jezelf en bewaak je je gezondheid op een liefdevolle manier.

Het zijn onzekere tijden, voor ons allemaal. Een periode waarvan we niet weten hoe lang het gaat duren en waarin we elkaars steun misschien nog wel meer nodig hebben dan normaal. Het is nu nog belangrijker dan anders om goed voor jezelf te zorgen, omdat je zo ook je omgeving de support kunt geven die het zo hard nodig heeft.

Bewustzijn van ons dagelijks leven

Goed voor jezelf zorgen is meer dan verantwoord voedsel en beweging. Juist nu hebben we bewustwording nodig voor wat we eten en drinken, welke contacten we hebben, welk nieuws we volgen en hoe we omgaan met onze onzekerheden en eventuele angsten. Op een manier die ons leert dat voeding alles is wat er in en om ons heen gebeurt; juist nu worden we ons bewust van ons dagelijks leven. En dat bewustzijn kan je heel goed helpen om je eigen gezondheid te bewaken, op alle holistische niveaus: fysiek, mentaal, emotioneel, energetisch en spiritueel.

In deze vlog legt Marjolein Berendsen uit hoe je jezelf gezond kunt houden, dichtbij jezelf:

Natuurlijk volgen we allemaal de richtlijnen en maatregelen op, die gelden in deze lastige tijd. De oefeningen die je hier onder kunt lezen hebben een overeenkomstig doel: het bewaken van je gezondheid, en daarmee indirect die van anderen om ons heen. Vanuit liefde voor jezelf, je omgeving en alles wat er leeft. Doe je mee?

Reiki en liefdevolle intenties

Om elke dag liefde en licht mee te geven, kun je je dag beginnen met het zetten van liefdevolle intenties. Geef je intenties vooral gezondheid en liefde mee voor jezelf en voor de wereld om je heen. Doe dit vanuit een positieve mindset en vermijd negatieve woorden; zo werkt je intentie vanuit je hart de hele dag door. Je kunt ook Reiki geven aan je dag. Dit doe je door deze tussen je handen te visualiseren. Sluit je ogen en maak verbinding met je hart, vanuit je kruinchakra. Laat de Reiki energie via je kruin binnenkomen en begeleid deze naar de dag tussen je handen. Terwijl je de Reiki laat stromen, kun je je intenties uitspreken; hardop, of in je hoofd.

“Deze dag verloopt in gezondheid en rust”

Wees ook dankbaar: aan het einde van de dag kun je je dankbaarheid uitspreken voor de rust en gezondheid die deze dag je heeft gebracht!

Waarnemen: voelen, ruiken en horen

Door alle hectiek en zorgen om ons heen zien we de mooie dingen makkelijk over het hoofd. En dat zijn nu juist die dingen, waarmee je goed voor jezelf kunt zorgen: de dagen zijn aan het lengen, de lente is begonnen. Vogels zingen en bouwen hun nestjes en jong groen opent zijn blaadjes aan de takken van de bomen. Moeder natuur zorgt goed voor zichzelf en daarmee voor jou.

Ga dus vooral naar buiten, de natuur in. Zoek in je eentje de rust op en neem alles in je op wat de natuur je op die plek, op dat moment te bieden heeft. Laat de schoonheid en reinheid van de natuur op je inwerken. Wat vertelt het je en wat voel, hoor, ruik en zie je? Als je voelt dat je rustig wordt in je hoofd, betekent dat dat je in elk geval je gedachten aan het reinigen bent. Laat je leiden door wat je voelt, hoort, ziet en ruikt en blijf in contact met de aarde, met je voeten plat op de grond. Zo kan negatieve energie wegstromen en worden eventuele blokkades weggenomen.

Mediteren en visualiseren

Door de verbinding met je innerlijke zelf op te zoeken, kun je ervoor zorgen dat je ontspannen wordt en je prettig voelt. Meditatie en visualisatie zijn daar hele fijne tools voor. Je maakt je hoofd ermee leeg en door de voelbare verbinding met je hart kun je jouw onvoorwaardelijke en oordeelvrije liefde voelen. Een mooie oefening om je af te sluiten voor negatieve energie die je lichaam en geest kunnen beïnvloeden, is een meditatie waar je jezelf in een schone, lichte en ruime bol visualiseert, waarin je optimaal gezond en gelukkig bent:

Zoek een stil plekje op waar je even niet gestoord wordt. Sluit je ogen en maak met je voeten contact met de aarde door ze plat op de grond te zetten. Focus je op je innerlijk en adem rustig in en uit. Visualiseer een denkbeeldige bol om je heen die je afsluit van alles om je heen. Je voelt je rustig en veilig in deze bol. Er kan geen negatieve energie, geen virus, geen nare gedachte naar binnen. Het is jouw veilige plek waar je volledig in het Nu bent. In je bol overheerst geluk en gezondheid. Bij iedere ademteug neem je dit mee je lichaam in.

Blijf in je denkbeeldige bol zolang  je voelt dat het nodig is. Beeld je in dat je met deze veilige, rustgevende gevoelens ook buiten je bol kunt zijn. Als dit goed voelt, kun je rustig je ogen openen en weer ‘wakker’ worden. Je zult merken dat je het veilige en gezonde gevoel met je mee blijft dragen. En je kunt dit zo vaak doen als je wilt, bijvoorbeeld wanneer je merkt dat je onrustig of onzeker wordt.

In het Nu leven is essentieel voor je gezondheid en geluksbeleving. Maar wat is dat ook alweer? Dit legt Marjolein in de onderstaande vlog uit.:

Blijf in beweging

Beweging is gezond voor je lijf en daarmee ook voor je mentale gesteldheid. In een fit lichaam voel je je gezond en zul je minder snel negatief denken of voelen. Zorg daarom, juist als je meer thuis blijft dan normaal, dat je ook lichamelijk in beweging blijft. Dat kun je in huis doen, op je balkon of in je tuin. Een fijne bewegingsoefening is deze, die je zo vaak kunt doen als je voelt dat het nodig is:

Ga rechtop staan en focus je op je ademhaling. Adem diep in door je neus en rustig uit door je mond. Strek je armen boven je hoofd, en maak zo verbinding met alles om je heen. Visualiseer een dier, doel of persoonlijke eigenschap ver boven je hoofd, die je graag aan zou willen raken omdat het je gelukkig en gezond maakt. Strek je vingers helemaal uit, ga op je tenen staan en reik zo ver als je kunt naar dat denkbeeldige doel. Visualiseer vervolgens het doel wat je voor ogen hebt naar beneden, tot aan je voeten en reik ernaar. Strek je rug, buig je knieën en reik naar de grond. Blijf ondertussen je ademhaling in de gaten houden. Herhaal deze oefening zo vaak als je het nodig vindt, of zo vaak als je gevoel je zegt.

Holistisch voeden

Holistisch voeden is de weg naar gezondheid en geluk. Als je op al je holistische niveaus weet wat je nodig hebt om gezond te blijven, dan zorg je op de allermooiste manier voor jezelf. Je wordt fysiek sterker, je houdt je gedachten onder controle en je mag je emoties gewoon voelen. Zolang je luistert naar jezelf, vanuit je diepste wezen, hoef je je angsten en onzekerheden niet weg te stoppen, maar leer je hoe je er mee om kunt gaan. Zo blijf je gezond en kun je je omgeving helpen waar nodig; met advies en steun bijvoorbeeld.

Iedereen verdient een licht, gelukkig, liefdevol en gezond leven. Als lezer van Inspirerend Leven kun je de online cursus Holistisch Voeden nu volgen voor slechts € 99,- in plaats van € 249,-; omdat het juist nu zo belangrijk is. Hier vind je informatie over de online cursus Holistisch Voeden en kun je je ook direct aanmelden. Om de korting te krijgen, vul je de actiecode  ZOMAPC860 onderaan het formulier in.

Bewust gezond blijven voor elkaar

Als je goed op jezelf past, voldoende zelfliefde hebt en daarnaast je gezonde verstand gebruikt, kun je ervoor zorgen dat je gezond blijft. Wees je, juist in deze tijd, bewust van wat je nodig hebt om jezelf en je omgeving gezond te houden. Zodat iedereen elkaar kan blijven steunen en licht en liefde kan verspreiden aan de wereld. Samen komen we verder en maken we de wereld elke dag weer een stukje mooier.

Lees ook deze artikelen van Marjolein Berendsen:

Leave a Comment