Home Bewustzijn Zo ondersteunt voeding je bij je spirituele ontwikkeling

Zo ondersteunt voeding je bij je spirituele ontwikkeling

Door Anita Mulderij

Als je eenmaal het spirituele pad bent ingeslagen dan verandert je leven. Alles krijgt een diepere betekenis en je gaat anders naar de wereld en jezelf kijken. Ook ga je anders naar voedsel kijken. Je leeft meer mee met alles dat leeft en je kijk op vlees, vis en dierlijke voedingsmiddelen verandert. Vanuit oude spirituele tradities wordt veel gevast en enkel gezond gegeten om spirituele ontwikkeling te bevorderen. In de westerse wereld waarin wij gewend zijn aan veel bewerkte voedingsmiddelen gaat dit voor sommige mensen wat ver. Toch is het lichaam een essentieel onderdeel van het geheel en is het erg belangrijk om stil te staan bij wat je erin stopt.

Wil jij je op spiritueel vlak ontwikkelen? Dan is het verstandig om daarbij je lichaam niet te vergeten. Een gezonde geest kan namelijk niet zonder een gezond lichaam en andersom. Moet je nu vasten en vegetarisch worden? Nee hoor, de tips uit dit artikel maken gezond eten enkel wat gemakkelijker waardoor lichaam en geest beter in balans komen.

Voeding

Een van de belangrijkste pijlers van een gezond lichaam is voeding. Er wordt wel eens gezegd: je bent wat je eet. Dat dat meer dan waar is, blijkt wel uit het feit dat voeding enorm veel impact kan hebben op niet alleen de gezondheid van je lichaam, maar ook op je mentale toestand. Ga maar na wat er gebeurt wanneer je suikers eet, alcohol en koffie drinkt, en wat er gebeurt wanneer je natuurlijke voeding eet en kruidenthee drinkt. In welke situatie voel je meer stress en onrust? En welke situatie creëert juist meer rust in je leven, waardoor je meer in het moment leeft en dichter bij jezelf komt?

Relatie

En het gaat verder dan dat. Jouw overtuigingen en gewoontes in het leven worden weerspiegeld in jouw voedingskeuzes. Vraag jezelf eens af: welke relatie heb jij met voedsel? Zorg je iedere dag goed voor jezelf? Kies jij bewust voor wat je lichaam nodig heeft of eet je de hele dag zo min mogelijk (waardoor je te weinig calorieën binnenkrijgt en onvoldoende voedingsstoffen tot je neemt), maar ga je ‘s avonds helemaal los? Je hebt immers honger en verdient het na zo’n lange dag vasten. Maar is dat de juiste instelling?

Hoe verder je je spiritueel ontwikkelt, hoe liefdevoller je naar je lichaam gaat kijken. Je gaat beseffen dat je altijd de keuze hebt om het beste voor jezelf te kiezen, waardoor je je beter voelt en lekkerder in je vel zit. De keuzes die op dit moment gemakkelijk maar ongezond zijn, lijken steeds minder te passen bij wie jij bent. Je lichaam zal daardoor met je mee veranderen.

Luister naar je lichaam

Misschien vind je (gezonde) voeding op dit moment maar ingewikkeld. De ene na de andere trend in het voedsellandschap komt voorbij en online vind je talloze voedseltheorieën. Hoe kun je nu weten wat het beste werkt? Laat me je helpen: vergeet je hoofd en luister naar je lichaam. Je lichaam is namelijk vele malen slimmer dan je geest en weet precies wat goed is voor jou. We zijn alleen de connectie kwijt geraakt en luisteren er niet meer naar. Je hebt vanuit je ratio allerlei ideeën over bepaald voedsel, bijvoorbeeld zuivel, vlees of tarwe. Maar als je goed let op de signalen van je lichaam, kom je er zo achter welk voedsel jou wel en niet kan helpen.

Je hoeft jezelf geen restricties op te leggen. Voel alleen elk moment weer, waar je echt behoefte aan hebt en ga vanuit daar voor jezelf zorgen. Je zal merken dat je lichaam aangeeft dat het behoefte heeft aan pure voeding vol vitamines en mineralen en dat ongezonde voeding steeds meer tegen begint te staan. Als je overgewicht hebt, zal je merken dat overeten niet meer lekker voelt waardoor afvallen vanzelf gaat als gevolg op de goede keuzes die jij voor jezelf weet te maken. Mediteren kan je hier erg bij helpen. Je leert dat alles komt en gaat en dat je daar niet direct in mee hoeft te gaan. Ook honger komt en gaat, je hoeft niet altijd meteen aan die impuls toe te geven.

Plannen

In de meeste gevallen gaat het gezonde eten vanzelf wanneer je het spirituele pad bent ingeslagen. Je gaat immers anders om met jezelf. Toch kan het best wat moeilijkheden met zich mee brengen, vooral in het begin. Omdat je gewend bent om vaak voor snel en gemakkelijk voedsel te gaan zal je er rekening mee moeten houden in je planning. Want waarschijnlijk heb je (net als vele anderen) een druk en sociaal leven. Lange werkdagen, veel stress, sociale verplichtingen. Gezond en voedzaam eten schiet er dan nogal eens bij in, maar dit voelt steeds minder goed. Eten is een essentieel onderdeel van je dagelijks leven. Daarom is het van belang dat je aandacht en tijd leert investeren in jouw eten.

Tips

Met deze tips zorg je ervoor dat je lichaam net zo gevoed is als je geest.

#1 Organiseer je keuken 

Zorg ervoor dat je makkelijk bij handig keukengerei kunt en dat kruiden, olie en andere benodigdheden op een logische plek te vinden zijn.

#2 Plan je maaltijden

Neem bijvoorbeeld standaard elke dinsdagavond een uurtje de tijd om te plannen wat je aankomende dagen gaat eten. Zo hoef je er na een lange werkdag niet meer over na te denken wat je zal eten en beperk je ongezonde snackbaravonden.

#3 Creëer je eigen ritme

Maaltijden plannen, boodschappen doen en koken in een dag? Dat is niet voor iedereen. Misschien werkt het voor jou om deze zaken te verdelen, zodat je er meer energie en plezier uit haalt. Bijvoorbeeld dinsdagen voor het maken van een lijstje, donderdagen voor het doen van de boodschappen en zondagen voor koken.

#4 Maak gebruik van je vriezer

Veel voedsel blijft tot vier dagen goed in de koelkast. Wil jij later in de week genieten van die gezonde curry of die smaakvolle pasta? Vries je maaltijden dan in.

#5 Zorg dat je keuken vol staat met gezonde onbewerkte basisproducten

Denk aan oliën, verse kruiden, noten, zaden, pitten, quinoa, peulvruchten en zorg dat je altijd groenten en fruit in huis hebt. Zo is het gemakkelijk om gezonde maaltijden voor jezelf klaar te maken.

#6 Leer nieuwe gezonde recepten

Maak van gezond eten iets leuks en experimenteer met verschillende recepten en gerechten. Test ze uit en onderzoek hoe je je voelt nadat je ze gegeten hebt. Gebruik enkel onbewerkte natuurlijke voedingsmiddelen en laat alles uit pakjes, zakjes en bakjes achterwege.

#7 Maak van je keuken een fijne plek

Zorg ervoor dat het opgeruimd en schoon is. Zet tijdens het koken een lekker muziekje op, of luister naar een podcast.

#8 Hou een eetdagboek bij 

Schrijf na je maaltijden op hoe je je voelde tijdens en na het eten ervan. Was het smaakvol? Hoe voelde je lichaam? Kreeg je energie of juist last van je buik? Noteer en onderzoek bij welke voeding jij je het lekkerst voelt.

#9 Eet mindful 

Maak gezond eten leuk en geef het de tijd en aandacht die het verdient. Kauw rustig en geniet echt. Vraag voor alles wat je in je mond stopt wat de reden is dat je het eet. Zo word je heel snel bewust van waarom je eet en leer je goed naar je lichaam luisteren.

#10 Wees liefdevol naar jezelf

Je zit in een proces, dit betekent dat het met vallen en opstaan gaat. Keur jezelf niet af of wees niet bang dat het je (spirituele) ontwikkeling in de weg staat als je af en toe ongezond eet. Dat hoort erbij en je zal zien dat zulke momenten steeds minder vaak voor zullen komen naarmate jij je verder ontwikkelt. Je wilt alleen het beste voor jezelf en na een tijdje gaat dat vanzelf.


Beeld: Photo by Jason Blackeye on Unsplash 

0 comment

Tijd en bioritme - Natuurbeleving in Beeld 1 mei 2020 - 02:16

[…] Bioritme voor balans en energie Zo ondersteunt voeding je bij je spirituele ontwikkeling […]

Reply

Leave a Comment