Home Gezondheid Zo maak je selfcare een onderdeel van elke maaltijd

Zo maak je selfcare een onderdeel van elke maaltijd

Door Anita Mulderij

Iedereen is tegenwoordig druk. Werk, deadlines, sociale afspraken, familieverplichtingen, sporten… En dan ook nog ‘me time’? Onmogelijk. Het idee alleen al om óók nog tijd te moeten maken voor jezelf lijkt vaak onderaan to-do-lijstjes te bungelen – áls het er al op staat.

Toch is goed voor jezelf zorgen cruciaal voor je fysieke, mentale, emotionele en spirituele welzijn. Zeker als het om jezelf op de juiste manier voeden gaat, kan je jezelf flink in de weg zitten als je dat niet doet. Na een dag of week hard werken is de verleiding groot om jezelf te belonen met comfort food. Even een pizza in de oven, een frietje van de snackbar of die kant-en-klaar maaltijd. Maar eigenlijk hou je jezelf voor de gek en beloon je er helemaal niemand mee, want je gaat je er niet beter door voelen.

De beste manier om goed voor jezelf te zorgen, ook als je druk en moe bent, is door selfcare onderdeel te maken van je dagelijkse routine – en wel op je bord. De volgende 5 slimme eetgewoonten helpen je op een liefdevolle manier een gezonder en gelukkiger leven te leiden:

#1 Eet onbewerkt

Maak het jezelf makkelijk door je keuken een grondige opruimbeurt te geven. Verwijder alles uit pakjes, zakjes en bakjes dat e-nummers of suikers bevat. Zorg dat de kastjes vol staan met een gezonde basis aan voedingsmiddelen die een goede gezondheid stimuleren en ervoor zorgen dat je snel en makkelijk een voedzame maaltijd klaar kunt maken. Denk aan peulvruchten, eieren, noten, zaden, pitten, oliën, azijn en kruiden. Je kunt dan eens per week verse producten inslaan zoals groenten, fruit en eventueel vlees en vis.

#2 Gebruik kruiden en specerijen

Misschien komt het in de Nederlandse keuken net wat weinig voor (afgezien van wat zout, peper en misschien wat kaneel en kruidnagel), maar het kan je maaltijden zoveel lekkerder en gezonder maken. Bovendien helpen kruiden en specerijen je bloedsuiker- en cholesterolspiegel te verlagen (zoals kaneel) en je immuunsysteem en je hersenfunctie te verbeteren. En wist je dat kruiden en specerijen meer antioxidanten bevatten dan groenten en fruit? Genoeg redenen dus om je kruidenkast eens grondig te inspecteren. Gebruik gember en basilicum als je last hebt van ontstekingen, kurkuma en saffraan bij het koken en kamille en citroenbalsem voor heerlijke ontspannende kruidenthee.

#3 Vul je bord met groenten en fruit

Groenten en fruit zijn rijk aan vitaminen, mineralen, vezels en antioxidanten. Uit een onderzoek dat onlangs in het British Journal of Health Psychology werd gepubliceerd, bleek dat er een verband bestaat tussen fruit en groenten eten en je positief voelen. Probeer bij elke maaltijd te zorgen dat je bord voor tenminste de helft uit groenten bestaat en eet dagelijks een stuk fruit. Elke groente- of fruitsoort heeft zijn eigen voordelen dus varieer er op los. Blauwe of paarse groenten en fruit zoals bosbessen of aubergine verbeteren de spijsvertering en stimuleren je immuunsysteem. Groene bladgroenten zijn een uitstekende bron aan ijzer, antioxidanten en calcium. Ze versterken de botten en verbeteren je metabolisme. Maak ook regelmatig een groene smoothie of een groentesap. Je zal merken dat het drinken van deze sappen je direct een gezond en energiek gevoel geeft.

#4 Voeg noten en zaden toe aan je eetpatroon

Misschien sta je er niet altijd bij stil, maar noten en zaden zijn rijk aan talloze gezonde voedingsstoffen. Zaden (bijvoorbeeld lijnzaad, pompoenzaad en chiazaden) en noten (zoals pistachenoten, walnoten, amandelen en cashewnoten) bevatten veel eiwitten, vezels en gezonde vetten. Eet ze als snack, of strooi ze over je lunchsalade of vullende maaltijdsoep zo heb je langdurig energie en voorkom je dat je ongezond gaat snaaien.

#5 Langzame koolhydraten in plaats van geen koolhydraten

Je doet er goed aan om koolhydraatarm te eten. Dit is een belangrijke: want het is wel belangrijk om koolhydraten te blijven eten. Maar in plaats van alle koolhydraten te schrappen, kun je bepaalde voedingsmiddelen beter vervangen voor gezondere varianten. Dit geldt vooral voor koolhydraten. Vermijd snelle koolhydraten zoals aardappelen, pasta of brood. Vervang je pasta voor boekweitnoedels, gebruik quinoa in plaats van witte rijst en eet pure chocolade in plaats van melkchocolade.

#6 Houd je aandacht bij het eten

Dat wil zeggen: veel mensen multitasken. Je eet terwijl je onderweg bent. Je eet terwijl je ondertussen de krant leest, tv kijkt of met je telefoon bezig bent. Probeer echt met aandacht te eten. Wees je bewust van het feit dat je aan het eten bent. Proef de verschillende smaken en structuren. Zo kun je er niet alleen meer van genieten, maar voorkom je ook dat je overeet.

Selfcare noodoplossing

Kom je na een drukke week uitgeput en hongerig thuis en wil je jezelf liefdevol belonen en goed voor jezelf zorgen? Deze selfcare tips helpen je erbij.

  • Maak gezond comfort food

Gelukkig zijn er ook makkelijke, snelle en gezonde manieren om jezelf te voeden. Maak een snelle maar heerlijke soep van verse groenten. Deze is in 15 minuten gemaakt en voorziet je lichaam van allerlei goede voedingsstoffen. Haal ook verse hummus in huis en dip erin met rauwe groenten. Eet na de maaltijd een stuk chocolade van >87 % cacao of haal rauwe cacaoballetjes in huis voor deze momenten. Heerlijk en gezond! Je zal merken dat je lichaam zich daar veel beter door gaat voelen dan wanneer je suikers of vette voeding eet.

Tegenwoordig kun je ook op veel plekken gezond comfort food bestellen zoals heerlijke salades of soepen. Als je echt geen kracht hebt om eten te maken of boodschappen te doen, bestel dan een gezonde maaltijd!

  • Zoek de stilte op

In de drukte en hectiek van de week kun je jezelf verliezen. Onbewust gedrag zoals veel en ongezond eten of borrels drinken uit gewoonte kunnen dan op de loer liggen. Dit kan als gevolg hebben dat je je alleen maar minder helder en meer uitgeput gaat voelen.

Zet bewust de rem erop en trek je na het werk terug in stilte. Zeg drie keer hardop: waar heb ik echt behoefte aan om me goed en rustig te voelen? Zet een wekker en ga een half uur a drie kwartier gewoon zitten met je ogen dicht. Mediteer. Focus op je adem als je daar behoefte aan hebt. Laat alle gedachtes en geluiden voorbij komen zonder eraan vast te grijpen. Het kan zijn dat je nog drukker wordt in je hoofd maar het kan ook zijn dat je al snel wat meer rust ervaart. Het is allebei helemaal oké.

Na de meditatie zal je merken dat je met meer helderheid kunt beslissen wat jij op dat moment echt nodig hebt om je te kunnen ontspannen. Een warm bad? Een yogales of een gezellige avond met je geliefden?! Geniet!


Boekentip Inspirerend leven: East by West 

Sneak preview! Er komt binnenkort een prachtig boek uit van Jasmine Hemsley, East by West, met ayurvedische recepten voor de westerse keuken. Hierin lees je alles over jouw dosha of type en welke maaltijden daar goed bij passen. Ben je benieuwd? Bekijk hier het boek in onze webshop Boekenwereld.com (je kunt hem alvast reserveren!)


 

Leave a Comment