Home Gezondheid Zo kun je omgaan met de angst na diëten om weer aan te komen

Zo kun je omgaan met de angst na diëten om weer aan te komen

Door Gast auteur
aankomen

Als je wilt stoppen met diëten of net veel bent afgevallen, is de kans groot dat angst de kop opsteekt: ik word (weer) dik… Eetgedrag-expert Carola van Bemmelen laat in dit artikel zien hoe deze gedachte juist leidt tot méér eten. Haar advies: “Doorbreek de gewoonte om steeds je verleden te creëren vanuit angst, maar creëer je toekomst vanuit vertrouwen en vreugde.”

Jezelf voeden is de enige weg naar rust in jouw relatie met eten.

Het is maar een gedachte!

Zeker als je een enorm dieetverleden hebt, is het vaak een uitdaging om jezelf toe te staan weer normaal te gaan eten. De kans is groot dat je worstelt met de angst om (weer) dik te worden. Toch is jezelf voeden de enige weg naar rust in jouw relatie met eten. Weet dat de angst om dik te worden of dik te zijn ‘slechts’ een gedachte is. Het is een zorg die je brein uitspreekt over de toekomst. ‘Als je zo doorgaat, dan word je dik’ of ‘Als je dit eet, dan word je dik’ of ‘Het gaat je toch niet lukken, bespaar jezelf de teleurstelling’.

De ware functie van angst

Angst lijkt heel zinvol en soms is het dat ook. Zeker als die angst je beschermt tegen praktische problemen in de toekomst. De angst om van je fiets te vallen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je goed uitkijkt. Of de angst om iets verkeerd te doen of onnodig geld uit te geven, maakt dat je goed nadenkt voordat je handelt. Je brein zorgt ervoor dat je bang bent om jou te beschermen. Zodat je dingen voorbereidt en actie onderneemt voordat er problemen ontstaan.

Wanneer je weet wat je kunt verwachten of als je kunt voorspellen wat er gaat gebeuren, dan kun je voorzorgsmaatregelen nemen en ben je veilig. Dat is de ware functie van angst.

Horrorscenario’s voor de toekomst

Maar het probleem is dat je brein de toekomst voorspelt op basis van ervaringen uit het verleden. Dus al die zaken die in het verleden niet succesvol uitpakten, zijn de dingen waar je brein zich zorgen over maakt voor de toekomst. En dat doet het door jou allerlei horrorscenario’s te presenteren.

Daardoor word je bang dat je nu misschien wel resultaten behaalt, maar dat je uiteindelijk weer al je gewicht terugkrijgt en meer. Dat is in het verleden namelijk ook altijd gebeurd. Logisch dus dat je gedachten denkt als: ‘Dit zal ook wel niet werken…’ ‘Ik weet niet waarom dit anders is.’ ‘Dit kan nooit lang duren.’ Al deze gedachten voelen niet prettig en dat wordt opgepikt door je oerbrein.

Gelukkig heeft dit een goede oplossing voor je: eten! En vervolgens zegt je brein tegen jou: ‘Zie je wel, dit is wat er steeds gebeurt.’

Zo wordt angst waarheid

Angst gaat altijd over iets in de toekomst. En de toekomst bestaat alleen in je brein. Het is nog niet gebeurd, je hebt het alleen bedacht. Het kan zijn dat je in het verleden een soortgelijke ervaring hebt gehad, maar dat betekent niet dat het nú weer zo hoeft te gaan. Dat waar jij je nu zorgen over maakt, is nog niet gebeurd.

Bang zijn voor iets betekent dat je een gedachte creëert die ervoor zorgt dat jij je niet goed voelt en die gevoelens zorgen er weer voor dat je brein komt met een oplossing in de vorm van eten. Wanneer je dus bang bent om dik te worden, voelt dat niet goed. Je gaat hierdoor eten en uiteindelijk zul je dikker worden. Je angst is waarheid geworden.

Oefening: onderzoek je gedachten

Gedachten (en dus ook angsten) hebben de vervelende eigenschap om waarheid te worden. Om die reden is het zaak om heel goed te onderzoeken of dat waar je bang voor bent ook echt een bedreiging is op dít moment. En om alleen actie te ondernemen wanneer dingen nu of in de nabije toekomst een bedreiging vormen. Je vindt het antwoord door jezelf af te vragen:

  • Bestaat het probleem op dit moment of in de nabije toekomst concreet in mijn leven?
  • Helpt het me om dit te denken, bereidt het me voor op iets belangrijks of voorkomt het een acuut probleem op dit moment?
  • Is er iets wat ik op dit moment kan doen om het te veranderen?

Als het antwoord op deze vragen ‘nee’ is, dan is het verstandig om te stoppen met je zorgen te maken over wat er misschien-eventueel-mogelijk-zou-kunnen-gebeuren in de toekomst.

Je toekomst creëren vanuit vertrouwen

Draai het om: in plaats van bang te zijn om dik te worden, kun jij je er ook op verheugen dat je je lekker voelt in je lijf. Dat je elke dag opnieuw goed voor jezelf zorgt en geniet van het leven. Je gaat dan heel andere keuzes maken, omdat je je anders voelt. Hoe je kiest te denken over jouw toekomst, maakt de dingen nu makkelijker.

Wanneer jij je zorgen maakt over dingen die verkeerd zouden kunnen gaan in de toekomst, creëer je op dit moment gevoelens die bepalen wat je nu eet, waardoor uiteindelijk jouw angstscenario werkelijkheid wordt. Stop dus met piekeren over de toekomst, verheug jezelf op al het moois wat naar je toe gaat komen. Op die manier doorbreek je de gewoonte om steeds je verleden te creëren vanuit angst, maar creëer je jouw toekomst vanuit vertrouwen en vreugde.

Geschreven door Carola van Bemmelen

Boekentip: De gelukkiger eter

gelukkiger eten

Hoe zou jouw leven eruitzien als je nooit meer op dieet hoeft en moeiteloos de juiste eetkeuzes maakt? Carola van Bemmelen helpt je in dit boek om een Gelukkige Eter te worden. Stop de frustratie en het ge-jojo en kies voor een aanpak die wel werkt: verleid je oerbrein tot gezonder eetgedrag.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com € 21,99 met gratis verzending.

bestel nu

Lees ook deze artikelen over een gezonde relatie met voeding:

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Laat een bericht achter