Home Bewustzijn Zes manieren om mindful met negatieve emoties om te gaan

Zes manieren om mindful met negatieve emoties om te gaan

Door Véronique Lam
mindful

Het leven is vol en gaat snel. Soms kan dit snelle, volle leven opwindend aanvoelen – leuk zelfs –, maar op een vaste basis kan het erg stressvol zijn. En die stress kan een aantal vrij intense en uitdagende emoties zoals angst, woede en eenzaamheid met zich meebrengen. Dit constante gebrom van ‘achtergrondstress’ is een krachtige macht in ons leven. Het heeft invloed op ons vermogen om de volgende stap te zetten en op de verwerking van emoties. Deze verwerking heb je nodig om het verleden en teleurstellingen uit het heden los te laten op de gezondste en vredigste manier mogelijk.

Er is ook goed nieuw! Hoewel het leven waarschijnlijk altijd vol zal zijn en snel zal gaan, betekent dat niet gelijk dat het ook altijd vol zit met stress en angst. De sleutel tot het overwinnen van deze overweldigende emoties is de sleutel tot de meeste problemen in het leven: mindfulness.

Mindfulness beoefenen geeft je de kracht om stress te verminderen en tot rust te komen. Als je mindful bent, creëer je ruimte om een stapje terug te nemen, te reflecteren en om zorgvuldig antwoord te geven op de vragen in je leven.

Hier zijn zes stappen om je te helpen zorgelijke emoties op een mindful manier te erkennen, te begrijpen en te veranderen. Door het volgen van deze stappen, kan je de dingen die je niet langer meer nodig hebt, makkelijker los laten en zul je meer compassie, zelfvertrouwen en harmonie ervaren.

Zes manieren om mindful met negatieve emoties om te gaan

1. Accepteer je emoties

Emoties eisen gevoeld te worden. Zovelen proberen negatieve of intense emoties uit de weg te gaan door ze te negeren. Maar de enige manier waarop ze weggaan, is door deze emoties te erkennen en te accepteren dat ze er zijn. Iets negeren wat gezien wil worden, zorgt er alleen maar voor dat het zich opstapelt en er op een later moment veel heftiger uitkomt. Of zelfs zorgt dat je emotioneel helemaal dichtslaat.

Onthoud dat je moeilijke emoties een signaal zijn met een belangrijke boodschap. Ze proberen je te vertellen wat er binnen in je (en misschien ook wel buiten je) omgaat, voordat het volledig escaleert tot een grote crisis. Mindful acceptatie van deze emoties zorgt ervoor dat je deze signalen niet alleen ziet, maar dat je jezelf ook met een beter zelfinzicht en compassie behandelt. Verleen jezelf dezelfde vriendelijkheid die je ook aan een overprikkelde vriend zou gunnen, en accepteer je emoties. Word één met de emotie: negeer het niet en duw het zeker niet weg.

Een manier om je volledig bewust te worden van de emoties die je voelt, is door op te merken waar in je lichaam deze emotie zich bevindt. Je kan deze emoties voelen als buikpijn, kortademigheid of gespannen spieren in je schouders en rug.

Chronische stress manifesteert zichzelf in blokkades, pijn, spanning en stijfheid van het bindweefsel. Ons lichaam en onze ziel bestaan uit energie en deze energie moet in beweging blijven. Heel veel energie zit opgeslagen in onze gewrichten en bindweefsel, dit is vooral stress en emoties uit het verleden die niet erkend zijn. Je ervan bewust worden waar de emotie in je lichaam zit, je best doen om dit los te laten en in het Nu leven, zijn de sleutels tot de vermindering van die stress.

Studies hebben bewezen dat wanneer je mindful met een emotie omgaat, deze meestal na 90 seconden weer verdwijnt!

2. Benoem je emoties

Om te voorkomen dat je leven bepaald wordt door je emoties, is het belangrijk deze te erkennen en ze te beschrijven. Probeer er een gewoonte van te maken jezelf directe vragen te stellen over je emoties: Voel ik me verdrietig, boos? Schaam ik me? Het is belangrijk om te onthouden dat, hoewel je de emotie benoemd, je deze emoties niet bént. Er zit een verschil tussen ‘Ik ben boos’ en ‘Ik voel me boos.’ De ene is verbonden aan je identiteit, terwijl de ander enkel een voorbijgaand gevoel is. Dus erken je emoties, benoem ze en zeg, ‘Ik voel me nu angstig en overprikkeld, en dat is OK. Ik geef mezelf toestemming om me even zo te voelen.’

Natuurlijk zullen niet al je nare emoties gelijk verdwijnen, maar door je emoties te benoemen, kan je de angst van het ervaren van deze emoties wel verminderen.

3. Erken de vergankelijkheid van je emoties

Als je midden in een zwaar seizoen zit, kan het lastig zijn om te herinneren dat de seizoenen voorbij gaan. Hetzelfde geldt voor moeilijke emoties. Onthoud en erken de vergankelijkheid van je emoties – je voelt je niet voor altijd zo – en je zult merken dat je je emoties vluchtiger zal ervaren. Ze zijn er voor een tijdje en verdwijnen dan weer. Behoud een waarnemersperspectief en moedig de verwerking van die emoties aan met daden van liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat is het vriendelijkste dat ik nu voor mezelf kan doen?
  • Hoe kan ik mezelf verzorgen en koesteren?
  • Wat heb ik nu nodig?

Het beantwoorden van deze vragen (en het opvolgen van de antwoorden) bevordert een diepe connectie met en compassie voor jezelf.

4. Onderzoek de oorsprong

Op zoek gaan naar de oorsprong van jouw negatieve emoties helpt je bij het kritisch beoordelen van wat je mee maakt. Neem een moment de tijd om er diep in te duiken en onderzoek wat deze negatieve emotie in de eerste plaats heeft veroorzaakt. Misschien ben je boos of voel je je niet gewaardeerd door een collega, een vriend of een partner. Graaf diep tot je bij de wortels van de emotie komt.

Vraag jezelf: Wat zorgt ervoor dat ik me zo voel? Komt het door iets wat ik of iemand anders heeft gezegd, gedaan of niet heeft gedaan?

5. Laat de controle los

De sleutel tot het mindful omgaan met je moeilijke emoties is het loslaten van je behoefte om in controle te zijn of je emoties direct op te lossen. ‘Maar ik voel me zo veel beter als ze weg gaan’ zeg je misschien. ‘Waarom niet zo snel mogelijk van ze af zijn?!’ Je hoeft de weg door negatieve emoties niet te verhaasten om erin te geloven dat je je weer beter zult voelen. Natuurlijk kan het extreem oncomfortabel zijn om je angst en onopgeloste emoties te accepteren, maar door je emoties heen gaan (in plaats van ze vermijden), kweekt persoonlijke diepgang.

‘Leven met vragen, eist van ons dat we met de rommelige dingen van het menszijn om kunnen gaan, zonder het vermogen het gelijk op te ruimen. Soms is dat wat het is om wijsheid te vinden” – Katherine Woodward Thomas.

Wanneer we alles in ons leven proberen te beïnvloeden, verknoeien we de orde van het leven. De natuur heeft een aangeboren intelligentie, dus laat de wijsheid van het Universum doen waar het goed in is. Probeer in de tussentijd geduldig te zijn met je ‘rommelige’ emoties. Sta ervoor open te geloven dat het hele leven jouw transformatie ondersteunt. Probeer erin te geloven dat het toelaten van je pijn jou naar onbetaalbaar inzicht en groot geluk zal leiden.

6. Mediteer met een mantra

Mediteren met een mantra is een onmiddellijke, effectieve en simpele manier om stress te verlichten, angst te beheersen en druk te verminderen. Dit zorgt voor langdurige, kalmerende effecten waar je de hele dag de vruchten van kan plukken. Het is bewezen dat mediteren met een mantra symptomen van depressies verminderd, je geluksgevoel vergroot, je immuunsysteem verbeterd en je er meer maatschappelijk verbonden en minder gestrest door voelt. Zelfs als je maar drie minuten per dag mediteert, creëert dit al een grotere tevredenheid in je relaties, creativiteit en carrière.

Hieronder vind je een simpele, maar effectieve geleide meditatie die je hierbij kan helpen.

Onthoudt dat mindful zijn over je emoties gaat. Je van je emoties bewust worden, ze erkennen en door ze heen mediteren, dat is de enige manier om ze voorgoed los te kunnen laten.

Meditatie

Primaire effect: verminderd gevoelens van angst of pijn en verbetert gevoelens van rust, gerichtheid, tevredenheid en harmonie.
Postuur: kleermakerszit met een rechte rug.
Positie van je handen: plaats het topje van je wijsvinden tegen de top van je duim; houd de rest van je vingers recht.
Beweging: geen
Tijd: 3 minuten

Instructies: zet de wekker van je telefoon op drie minuten en herhaal deze mantra: ‘Adem vrede, liefde en vergeving in. Adem alles wat je niet langer nodig heb uit.’ Eindig de meditatie met drie lange in- en uitademingen. Adem in,  adem uit, adem in, adem uit, adem in, strek je armen 10 seconden boven je hoofd, strek je ruggengraat en adem uit.

Bron: mindbodygreen

Boekentip Inspirerend Leven: Boeddha’s brein

Boeddha’s Brein van de Amerikaanse neuropsycholoog en meditatieleraar Rick Hanson is het eerste praktische boek over positieve invloed van meditatie op de hersenen. Hij leert hoe we bepaalde delen van de hersenen kunnen stimuleren die rust, levensvreugde en compassie brengen in plaats van gepieker, verdriet en woede. Wil je meer zelfvertrouwen en een rijker leven? Dat leert Hanson je aan de hand van eenvoudige meditatieoefeningen en praktische tips, ontleend aan de oude boeddhistische traditie.

Ga aan de slag en bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99 met gratis verzending.

Leave a Comment