Home Yoga Yoga oefeningen voor als je onrustig bent

Yoga oefeningen voor als je onrustig bent

Door Tara Stiles

Als je gedachten alle kanten op springen, noemen ze dat bij yoga wel een monkey mind: een aap is het ene moment gefocust op een banaan, springt het volgende moment van tak naar tak en is even later weer met die banaan bezig – en daar hebben we allemaal wel eens last van.

Weleens begonnen aan iets simpels als een mailtje schrijven, om midden in een zin te stoppen om in de koelkast te snuffelen, een stapel post te bekijken, in een tijdschrift te bladeren en je dan opeens die mail weer te herinneren? Een hectisch, ongeorganiseerd leven helpt ook niet als je last hebt van een monkey mind. Je gewoontes maken je tot wie je bent en er is een manier om je brein onder controle te krijgen, hoe leeg of volgeklad je agenda ook is. Als rennen en vliegen jouw gewoonte is en als je nooit eens in het nu leeft, zal het voortdurend onrustig zijn in je hoofd.

Het goede nieuws: als je de volgende technieken minstens drie keer per week doet, raakt je brein die apenstreken heus kwijt.

Hoe yoga helpt bij een onrustig brein

In het geval van een monkey mind draait yoga vooral om kijken naar dat aapje. Door te observeren zonder oordeel kun je even afstand nemen van jezelf en zie je beter wat er van binnen allemaal gebeurt. Als je ruimte en inzicht krijgt, verdwijnt de rusteloosheid vanzelf en word je weer helder en gefocust. Zodra je dat jakkerende, verstrooide brein begint te observeren, heeft het geen andere keuze dan tot stilstand te komen (zoals een klein kind dat door de moeder wordt aangestaard als het op het punt staat iets stouts te doen). Het is de truc van de afleiding. Afleiding leidt alleen af als jij dat toelaat. Maar als je de afleiding een strakke blik toewerpt, verdwijnt-ie vanzelf. Net als spanning: als je naar de spanning toe ademt, lost-ie uiteindelijk op. En als je je monkey mind observeert, gaat het aapje rustig zitten en luisteren.

Oefening 1: Zittende draaiing van de ruggengraat

Ga rechtop zitten en strek beide benen voor je uit. Trek je rechterknie tegen je borst en zet je rechtervoet dan aan de buitenkant van je linkerbeen op de grond, dicht tegen je aan. Adem in, til je linkerarm op en kruis hem over je rechterbeen. Zet de vingertoppen van je rechterhand achter je heupen neer. Adem in en ga nog rechter zitten. Adem uit en draai je bovenlichaam verder naar rechts. Herhaal dit patroon van ademen en bewegen nog twee keer en doe daarna je andere kant.

Oefening 2: De boom met de handen in bidpositie

Breng je gewicht op je linkerbeen. Trek je rechterknie op naar je borst, pak je enkel beet en zet je voetzool tegen je linkerdij. Als het wiebelig voelt, kun je een hand op je enkel houden. Kom je makkelijk weer in evenwicht, strek dan je beide armen omhoog of leg je handpalmen voor je borst tegen elkaar. Vind je dit een te grote uitdaging, dan kun je je tenen ook op de grond zetten en je voet tegen je enkel laten rusten. Duw je handpalmen voor je borst tegen elkaar. Blijf tien lange, diepe ademhalingen zo staan. Ga dan weer gewoon staan, adem tien keer diep in en uit en doe daarna je andere kant.

Oefening 3: De adelaar

Trek je rechterknie op naar je borst. Buig je linkerknie, sla je rechterbeen om je linkerbeen en haak je rechtervoet vast. Steek je rechterarm onder je linkerarm door. Zak met je heupen net zo ver naar beneden als je je armen omhoog tilt, om in balans te blijven. Blijf vijf lange, diepe ademhalingen in deze houding. Haal jezelf uit de knoop en doe de oefening voor je andere kant.

Boekentip van Inspirerend leven: Strala Yoga

Krijg je zin om aan de slag te gaan? Met Strala yoga van Tara Stiles kun je je eigen yogaroutine vormgeven. Volg bijvoorbeeld het week- of maandprogramma of kies yoga voor het slapengaan, bij het opstaan of om stress af te bouwen. Koop jouw eigen exemplaar via onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com.

1 reactie

Maarten 5 juli 2018 - 08:04

“haal jezelf uit de knoop” vind ik een prachtige terminologie voor het eind van de adelaar!

Denk je dat de Monkey Mind familie is van de Instant Gratification Monkey (uitstelgedrag), of zelfs gelijk zijn?

Reply

Laat een bericht achter