Home Gezondheid Wintertijd overleven: tips die je kunnen helpen na het ingaan van de wintertijd

Wintertijd overleven: tips die je kunnen helpen na het ingaan van de wintertijd

Door redacteur
wintertijd tips

In de nacht van 27 oktober zal de klok weer een uurtje terug moeten worden gezet van 03.00 naar 02.00 uur. Hierdoor kunnen we een uurtje langer slapen. Veel mensen ervaren dit positief. Toch blijkt dat de voordelen van het uurtje extra slaap slechts beperkt zijn en dat na enkele dagen de nachtrust al opnieuw verstoord wordt.

Betekenis van de wintertijd

Wintertijd is in feite de normale tijd en deze duurt vijf maanden. Tijdens de zomertijd wordt er afgeweken van deze standaardtijd. Op de laatste zondag van oktober gaat de wintertijd in en op de laatste zondag van maart eindigt deze wintertijd weer.

Korte dagen, lange nachten

‘Het bioritme – ook wel het slaap-waakritme genoemd – is onze interne klok. Deze wordt onder invloed van het slaaphormoon melatonine geregeld. Melatonine wordt opgewekt als het donker wordt en is belangrijk om de slaap te vatten. Op basis van de hoeveelheid licht zullen onze hersenen melatonine aanmaken. In de winterperiode kampen meer mensen met slaapproblemen door een gebrek aan licht en een onnatuurlijke levensstijl. We staan in het donker op om naar het werk te gaan en de zon gaat ook al vroeg onder. Ons hele bioritme raakt verward. Overdag zijn we dan slaperig, maar ‘s avonds zijn we plots niet meer moe. Het slaap-waakritme is in de winter zo verstoord geraakt dat het dag- en nachtritme is omgedraaid. Tijdens de winterperiode is het belangrijk om ons slaap-waakritme te herprogrammeren. Hiervoor moeten we elke dag stipt rond hetzelfde tijdstip opstaan en naar bed gaan. Na 4 weken is ons bioritme dan hersteld en ondervinden we geen last meer van de wintertijd.’ Bron

Tips die je kunnen helpen na het ingaan van de wintertijd:

1. Je hebt na ingang van de wintertijd een uur extra ‘tijd’. Heb jij al bedacht wat je gaat doen? Je kunt extra lang in het bos gaan wandelen, yoga- of meditatieoefeningen doen of misschien wel een uurtje langer slapen.

2. Probeer zoveel mogelijk tijd door te brengen in het daglicht. Heb je pauze? Maak een wandeling. Probeer echt naar buiten te gaan en te genieten van het licht. Ook als het regent of bewolkt is dan is het alsnog belangrijk om naar buiten te gaan.

3. Neem extra vitamine D in. Eet meer vette vis tijdens de wintermaanden. Dit is een natuurlijke bron van vitamine D. Vermijd zoetigheid en beperk koolhydraatrijke maaltijden zoals wit brood en witte rijst, maar eet meer volkorenproducten.

4. Hou je lichaam fit en blijf bewegen. Wie tijdens de wintermaanden ’s morgens sport, heeft minder last van winterdips.

5. Sta op een vast tijdstip op en ga op een vast tijdstip slapen (voor middernacht). Ook in het weekend.

Bron

Inspirerend Leven Winterboek 

Het Inspirerend Leven Winterboek is een heerlijk lees-kijk-doe-en-inspiratieboek voor de lange donkere wintermaanden. Je vindt in het Winterboek lekker lange leesverhalen, winterse recepten, tips om het extra gezellig te maken in huis, spelletjes, leuke dingen om te doen, inspirerende quotes en korte verhalen om je te inspireren de winter goed en gezond door te komen.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 15,-

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment