Home Gezondheid Wil jij goed voor je lichaam zorgen tijdens de hete zomerdagen?

Wil jij goed voor je lichaam zorgen tijdens de hete zomerdagen?

Door Anita Mulderij
gezond eten

In de zomer als de zon schijnt en de vakanties op gang komen lijkt het alsof er elke dag wel een gelegenheid is om iets ongezonds te eten. De verleidingen lijken je te achtervolgen, waar je ook bent. Het zomerse buitenleven gaat gepaard met makkelijk en vaak ongezond eten. Een ijsje als je ’s avonds een wandeling maakt, bitterballen op het terras en dat patatje met als je ’s avonds na werk toch geen zin hebt om te koken.

“Ja maar je hebt toch ook meer zout nodig als je zoveel zweet door het warme weer?” Een oude volkswijsheid die nog vaak gebruikt wordt als excuus om toch die zak chips open te trekken als je in het park ligt. Maar inmiddels weten we wel beter en voelt het niet goed om elke dag wat ongezonds te eten. Je wilt goed voor je lichaam zorgen, ook op zomerse warme dagen waarop je geen zin hebt om te koken. In dit artikel lees je hoe je makkelijk en gezond eet, ook in de zomer.

Eet veel groenten en fruit

Naast alle ongezonde verleidingen staat de zomer natuurlijk ook bekend om zijn heerlijke zomerse salades en groenten- en fruitsoorten waarmee je alle kanten op kunt om lekker te eten en je lichaam te voeden. Maak groenten en fruit een groot onderdeel van je eetpatroon tijdens de zomer. Doordat groenten en fruit veel vocht bevatten blijf je goed gehydrateerd op warme dagen en dat helpt om je goed te voelen. Zorg dat je altijd verse groenten en fruit in huis hebt. Tomaatjes, komkommer, worteltjes, radijsjes. Ideaal om mee te nemen naar je werk en lekker om mee in de hummus te dippen als je na het werk nog even in het park gaat zitten. Ook zomers fruit zoals watermeloen, perziken aardbeien zijn ideaal om te eten als gezonde snack in de zomer.

Maak het jezelf makkelijk

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn of lang te duren. Zorg ervoor dat je altijd een basis aan gezonde voedingsmiddelen in huis hebt. Zo kun je altijd binnen 10 minuten een gezonde salade in elkaar zetten of een lekkere groene smoothie maken en die drinken als avondmaaltijd.

Deze producten zijn bijvoorbeeld ideaal:

–          Rauwe spinazie blijft lang goed in de koelkast en is lekker als basis voor je salade en voor in je smoothie.
–          Komkommer, tomaat, paprika, wortel en radijs zijn lang houdbaar en kun je altijd rauw als tussendoortje eten en ze vormen een mooie aanvulling van je salade.
–          Zorg dat je altijd verschillende soorten fruit in je vriezer hebt liggen.
–          Een voorraadje aan noten, zaden en pitten.
–          Een flesje olijfolie en balsamico-azijn die je als dressing kunt gebruiken.

Zo kun je altijd binnen 10 minuten een lekkere salade voor jezelf maken of een groene smoothie.

Koop een koeltas, shake beker en tupperware bakjes waarin je gezonde voeding mee kunt nemen tijdens warme dagen. Zeker als je af wilt vallen is je goed voorbereiden en zelf gezond eten meenemen erg belangrijk als je niet in de verleiding wilt komen.

Als je na werk direct naar het park gaat kun je er ook voor kiezen om een groentesapje te halen bij de supermarkt of juicery. Kies altijd een sap die voor minimaal 92 % uit groenten bestaat. Daarnaast kun je wat noten en bijvoorbeeld rauwe groenten met een hummus dip eten. Zo maak je het jezelf heel makkelijk en eet je toch gezond.

Ga alcohol vrij

In de zomer lijkt je elke dag wel zin te hebben in een biertje of een glaasje wijn. Ook zijn er veel gelegenheden die je hier toe uitnodigen. Op het terras, tijdens de BBQ en natuurlijk thuis in de tuin. Voor je het weet drink je elke dag alcohol zonder dat je er erg in hebt.

Alcohol beïnvloedt de kwaliteit van je slaap, zorgt ervoor dat je minder fit en energiek bent en legt de vetverbranding stil, waardoor de zomerkilo’s sneller rondom je buik komen te zitten. Dat voelt niet lekker en om dat te voorkomen doe je er goed aan om vooral bier en mixdrankjes achterwege te laten.

Er zijn gelukkig voldoende gezonde alternatieven die heerlijk smaken. Zo kun je bijvoorbeeld een gezonde sangria maken van bietensap met veel ijsklontjes, schijfjes citroen en sinaasappel en wat bevroren rood fruit. Verrassend lekker en gezond!

Wees  ook creatief en maak water drinken aantrekkelijker door er ijsblokjes, citroen, limoen, munt, komkommer of fruit aan toe te voegen. Zet ook groentesapjes, kokoswater en zelfgemaakte ijsthee op je drankenmenu voor de zomer. Ze smaken heerlijk en zijn verfrissend om te drinken tijdens warme zomerse dagen en ze houden je fit en slank.

Snack slim!

Er zijn bepaalde plekken waar de verleidingen extra op de loer liggen tijdens het zomerseizoen. Het is belangrijk dat je daar op een slimme manier mee omgaat als je je lekker wilt voelen en gezond wilt eten tijdens warme dagen. Met dit overzichtje maak je het jezelf een stuk gemakkelijker:

Op het terras

Kies geen:
-Bier of cocktails
-Bitterballen
-Brood met kruidenboter

En wel:
– Spa rood met citroen
– Noten
– Een salade

In het park

Kies geen:
– Stokbrood met aioli
– Zakken chips
– Koekjes

En wel:
-Edamame, strooi er zelf wat zeezout over
-Wortelen met een hummusdip
-Zelfgemaakte popcorn

Op het strand

Kies geen:
– Magnum of ander verpakt ijs
– Zak patat met mayonaise
– Zoute drop

En wel:

-Waterijs
-Een portie verse vis
-Doppinda’s

Iets lekkers af en toe moet natuurlijk gewoon kunnen. Zoek je eigen balans daarin en geniet vooral van de mooie zomerse dagen!

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment