Home Gezondheid Wat jij vandaag al kunt doen voor een betere nachtrust

Wat jij vandaag al kunt doen voor een betere nachtrust

Door Janne Meeussen
nachtrust

Veel mensen hebben last van slecht slapen. Natuurlijk speelt het ‘blauwe licht’ dat je telefoon en televisie zenden hierin een grote rol, maar er zijn ook andere factoren die jouw nachtrust kunnen verstoren: de onrust in je slaapkamer of het malen van je gedachten. Hier zijn vier praktische tips die jou gaan helpen (en die werkelijk toepasbaar zijn!) om vanavond al heerlijk te kunnen (in)slapen.

Feng Shui: heb je ruimte om te slapen?

Je slaapkamer is de ruimte om je lichaam en geest tot rust te laten komen. Je plek van rust, veiligheid en comfort. De kamer wordt gezien als een metafoor voor het naar binnen keren en contact maken met jezelf, en het ontmoeten van je partner. Zorg er daarom voor dat er niet te veel afleiding is in je slaapkamer. Dit betekent bijvoorbeeld geen televisie en telefoons, geen spullen onder je bed en niet te veel achter of naast je hoofdeinde. Is er een manier om iets uit je slaapkamer te halen zodat je wat meer ‘ruimte’ krijgt om te slapen?

Deze tip komt uit het boek Huis & Ziel van Nina Elshof.

Meer Feng Shui tips voor in de slaapkamer? Lees dan deze tips die we al eerder voor jullie geschreven hebben.

Grootmoeders recept

Waarschijnlijk de remedie van vele oma’s tegen problemen met inslapen: warme melk met anijs. Toen ik vroeger moeite had om in slaap te komen, maakte mijn moeder altijd warme melk met anijs voor me. Wellicht een bekende tip, maar probeer het nog eens uit. Je wordt er rustig en ontspannen van.

Je kunt anijsstaafjes in elke supermarkt kopen. 10 minuten laten trekken in hete melk en je bent klaar voor de kalmering. Eerder deelden we dit recept van een kalmerend drankje: Warme CBD Lavendel Chocolademelk. Misschien ook interessant om eens uit te proberen?

Hoe kan het ook anders: Het Inspirerend Leven Nachtboek

Schrijf je gedachtes van je af! Afgelopen nacht nog, had ik veel moeite met in slaap komen. Mijn hoofd zat nog vol gedachten: dat ene mailtje dat ik nog steeds moet verzenden, die vriendin die ik nog moet bellen om wat af te spreken, de schuldgevoelens om de afwas die nog steeds in de keuken staat. Je herkent het vast.

Om het malen te stoppen pakte ik mijn Inspirerend Leven Nachtboek erbij en ging ik lekker van me af schrijven. Een aanrader voor iedereen: schrijf de gedachtes waar je niks aan hebt van je af. Je hoeft deze pagina niet meer terug te lezen, maar zo verdwijnen de gedachtes waar je niks aan hebt uit je hoofd. Dingen die nog gedaan moeten worden schrijf je op je to-do lijstje. Zo vergeet je deze niet, maar kun je ze voor de nacht loslaten. Wil je je eigen Inspirerend Nachtboek op je nachtkastje? Bestel hier jouw exemplaar bij onze betrouwbare webshop Boekenwereld.com. 

(Oh, en mocht je nog steeds niet kunnen slapen, dan staan er voldoende tips en weetjes in zodat je in ieder geval je gedachten kunt verzetten.)

Essentiële oliën

Er zijn vele verschillende essentiële oliën die jou kunnen helpen om beter te slapen. Een veel gebruikte is lavendelolie. De geur van lavendel heeft een ontspannende werking, die jou kan helpen rustig in slaap te vallen. Ook citroenolie is een veelgebruikte: deze helpt je om goed door te slapen.

Je kunt een héél klein beetje op je kussen druppelen, of je kunt de olie in je nek, op je polsen en onder je voeten smeren. Let er op dat je niet te veel olie gebruikt, dit kan juist averechts werken. Gebruik bij het druppelen op je kussen dus echt niet meer dan één druppel.

Met lavendelolie kun je ook een heerlijk voetenbadje maken. Lees hier het recept.

Meer tips?

Er zijn nog veel meer dingen die je kunt doen om je nachtrust te verbeteren. Meer tips vind je in het Inspirerend Leven Nachtboek. Begin eerst eens met deze simpele, toepasbare tips en slaap vanavond als een roosje!

Leave a Comment