Home Gezondheid Washoku: verbeter je emotionele gezondheid met eeuwenoude Japanse tradities

Washoku: verbeter je emotionele gezondheid met eeuwenoude Japanse tradities

Door Véronique Lam
washoku

Over Japanners wordt vaak gezegd dat ze lang leven doordat ze zo’n gezond dieet volgen. Ze eten veel vis en groenten en hun dieet heeft een goede balans. Dit dieet volgt de principes van Chōwa, die jij ook heel gemakkelijk kunt toepassen in jouw leven. Zo kun je heerlijk eten en onbezorgd leven!

Washoku

Washoku is de kunst van het Japans koken. De ‘wa’ van Washoku betekent, net als de ‘wa’ in Chōwa, ‘vrede’. Maar in het geval van Washoku betekent het ook ‘Japans’. Washoku betekent letterlijk ‘Japans voedsel’. Doordat een Washoku-chef de juiste vaardigheden en kennis bezig en de eeuwenoude tradities volgt, kan hij perfect bereide gerechten met een prachtige presentatie op tafel zetten. Zo kan er niet alleen genoten worden van de consumptie van het voedsel, maar zorgt de maaltijd ook voor een geluksgevoel.

De vijf elementen

Washoku maakt gebruik van het principe van vijf elementen. Tijdens de bereiding van voedsel wordt rekening gehouden met de vijf kleuren, de vijf smaken en de vijf bereidingswijzen. Deze vijf elementen zorgen dat een Washoku maaltijd altijd in balans is. Wil je zelf deze Washoku-balans in je maaltijd toevoegen? Zorg dan at ten minste één ingrediënt in elke maaltijd één van de vijf kleuren is: rood, geel, groen, zwart en wit. Daarnaast zou je maaltijd een combinatie van bittere (shibumi), zure (suppai), zoute (shoppai), zoete (amai) en pikante (umami) smaken moeten zijn. De vijf bereidingswijzen om je voedsel mee klaar te maken zijn sudderen, bakken, stomen, roosteren en grillen. Daarnaast wordt in Japan ook veel voedsel rauw gegeten, denk maar aan sushi. Rauw is natuurlijk geen bereidingswijze, maar rauwe vis is wel erg goed voor een mens!

Balans binnen Washoku

Washoku vindt het belangrijk dat je respect hebt voor je ingrediënten. Dit houdt in dat je je bewust bent van de herkomst van je producten en daardoor voornamelijk seizoensproducten koopt. Groenten van het seizoen worden over het algemeen lokaal geproduceerd en hoeven niet geïmporteerd te worden uit andere delen van de wereld. Dit is niet alleen goed voor je lokale economie, maar ook nog eens heel goed voor het milieu.

In Japan proberen ze zoveel mogelijk van de ingrediënten te gebruiken en zo min mogelijk afval achter te laten. Zo worden de toppen van wortels bijvoorbeeld vaak gebruikt om een bouillon van te trekken en vormt het loof van de wortel vaak de basis voor een pesto sausje.

Washoku vermijdt daarnaast verwerkt voedsel (zoals verschillende soorten kaas en vlees) zoveel mogelijk en het gebruikt erg weinig suiker.

Ichi-jū-san-sai

Een standaard Japanse maaltijd bestaat uit een soep, drie bijgerechten en een kom rijst. Dit principe heet “ichi-jū-san-sai” wat letterlijk “één soep, drie gerechten” betekent. Het belangrijkste gerecht tijdens deze maaltijd is de proteïne. Japanners halen dit over het algemeen uit vis, maar je kan uiteraard ook voor een stukje vlees kiezen. De andere twee gerechten bestaan vooral uit groenten van het seizoen, tofu en producten gemaakt van sojabonen. Een typisch Japans gerecht bevat weinig koolhydraten; meestal eten ze alleen een kommetje witte rijst. Ben je op zoek naar meer balans in je voeding? Voeg dan één keer (of vaker) in de week een ichi-jū-san-sai maaltijd toe aan je menu.

Shōjin ryori

Het laatste Japanse voedingsprincipe dat ik met jullie wil delen is Shōjin ryori. Dit principe is bedacht door Dōgen, die volgens sommigen ook de bedenker is van het zenboeddhisme. Shōjin ryori betekent letterlijk ‘toegewijde keuken’ en is volgens bedenker Dōgen het beste voedsel voor het absorberen van boeddhistische lessen. Ook bij deze manier van koken staat het milieu centraal. Beoefenaars van Shōjin ryori proberen zo min mogelijk afval over te houden. Ook zij koken met zoveel mogelijk van het product. Zo trekken ze bijvoorbeeld een bouillon van de schilletjes van radijsjes. Daarnaast is deze manier van koken volledig vegan. Het eten van minder vlees heeft minder impact op het milieu. De proteïne haalt Shōjin ryori uit sojaproducten.

Washoku voor de emotionele gezondheid

Er wordt gezegd dat één hap van de unieke combinaties van Washoku’s texturen en smaken genoeg is om elk innerlijk conflict op te lossen. De Japanners geloven dat, ongedacht hoe je je voelt, je je na een goede maaltijd, bereidt volgens de principes van Washoku, gelijk weer in balans met de wereld zal voelen. Probeer dit eens uit door een maaltijd te bereiden waarbij je kookt volgens de vijf elementen van Washoku. Je zult je er zeker beter door voelen!

Dat goed voedsel onze mentale gezondheid kan verbeteren, klinkt erg logisch. Als je iets eet dat je lekker vindt, zal je je blijer voelen dan wanneer je de maaltijd niet lust. Het toepassen van Washoku voor een nog betere emotionele gezondheid is eenvoudig en kan je gemakkelijk thuis doen. Kies ingrediënten die je lekker vindt en volg de principes van de vijf elementen. Je zult met een voldaan gevoel van tafel gaan! Itadakimasu (Eet smakelijk)!

Boekentip: Chōwa, Japanse wijsheid voor een leven in balans

Akemi Tanaka beschrijft in Chōwa wat we van Japan kunnen leren om meer in harmonie te leven. Chōwa is het Japanse begrip voor “de zoektocht naar balans’. Al eeuwenlang helpt chōwa Japanners vorm te geven aan een leven dat vol is van spanning en verandering. Chōwa maakt problemen leefbaar en vormt de basis van ikigai en wabi sabi. Chōwa is een manier van leven in balans met jezelf, anderen en de wereld om je heen.

Reserveer dan nu alvast een exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99 met gratis verzending.

Laat een bericht achter