Home Gezondheid Vijf alledaagse momenten om te mediteren

Vijf alledaagse momenten om te mediteren

Door Henrieke Stevens
mediteren

Mediteren is ideaal om te ontspannen. Je laat je gedachten los en er ontstaat meer rust in je hoofd. Maar wist je al dat mediteren meer is dan in kleermakerszit zitten? Het kan namelijk gemakkelijk even tussen alle dagelijkse bezigheden door. Het hoeft niet moeilijk te zijn om te mediteren, daarom geef ik jou vijf voorbeelden hoe je gemakkelijk gedurende de dag dit kunt doen!

Het goede van mediteren

Door te mediteren zorg je voor ontspanning. Je bloeddruk kan er van dalen en je lichaam komt tot rust. Daarnaast leer je ook beter met je gedachten omgaan. Want tijdens het mediteren leer je bewust je gedachten los te laten, er niet mee bezig te zijn. Als je dat eenmaal kunt, kun je het op alle momenten zodra je gedachten je tot last zijn. Maar dat is niet alles. Door te mediteren kun jij je concentratie verhogen, het kan je humeur verbeteren en je kunt er beter door gaan slapen.

Begin bij de basis

Om te kunnen mediteren moet je bij de basis beginnen en dat is je ademhaling. Zorg voor een goede, ontspannen ademhaling. Niets mag geforceerd zijn. Concentreer je op het ademhalen. Voel hoe het in en uit je longen gaat. Soms kan het helpen om een hand op je buik te leggen en te voelen hoe deze omhoog en omlaag gaat, iedere keer dat je adem haalt.

Terwijl je zo bezig bent met je ademhaling, kan het gebeuren dat er allerlei gedachten je hoofd binnen schieten. Welke boodschappen je moet halen, telefoontjes die je nog moet plegen, gesprekken van de vorige dag, etcetera. Maakt niet uit. Zodra dit gebeurt ga je weer met je aandacht terug naar de ademhaling en laat je de gedachten los.

Vijf alledaagse meditatie momenten

Heb je dit eenmaal onder de knie, dan kun je dit overal gaan toepassen. 

  1. In de rij van de kassa
    Daar sta je, in de rij, te wachten tot je aan de beurt bent. Een ideaal moment om even met je ademhaling bezig te zijn! Voel hoe je adem in en uit je gaat. Wees alleen bewust van de ademhaling en laat alle gedachten los die in je hoofd komen. Zo pak je een perfect momentje van rust voor je aan de beurt bent!
  2. Terwijl je in de wacht staat
    Ja hoor, weer zo’n telefoongesprek waarbij je constant in de wacht staat. Vervelend, of niet? Mooi moment om even met je ademhaling bezig te zijn. Of nog leuker, als er een muziekje te horen is, gewoon je aandacht volledig bij de muziek hebben. Want ook dat is een vorm van mediteren!
  3. Tijdens het koken
    Het wassen en snijden van al die ingrediënten is een automatisme geworden. Je doet het, terwijl je hoofd ondertussen met allerlei andere dingen bezig is. Probeer het de volgende keer eens anders te doen. Focus je op alle handelingen die je doet. Elke keer als je snijdt, ben jij je bewust van het gevoel van het mes dat er doorheen gaat. Je hoort het geluid en ervaart elk klein dingetje wat er gebeurt terwijl je dit doet.
  4. Tijdens het eten
    Dit vind ik ook een hele mooie. Begin maar eens met een rozijn, of een ander enkel stukje fruit. Ruik er aan, voel het en bekijk het. Doe alsof je het nog nooit eerder hebt gezien en het aan het ontdekken bent. Stop het daarna in je mond en leg al je aandacht op hoe het smaakt, voelt en wat er gebeurt in je mond.
  5. Tijdens het lopen
    Dit kan je op twee manieren doen. Ten eerste kun je lopen met de aandacht op de ademhaling. Hierbij focus je op de ademhaling, terwijl je loopt. Een andere manier is te lopen met de aandacht op het gevoel. Hierbij zet je bewust iedere keer een stap. Je ervaart hoe je voet de grond raakt en hoe je lichaam beweegt.
Experimenteren

Natuurlijk is het goed om ook wat langer te mediteren, dan alleen even korte momentjes te pakken. Maar we zijn allemaal druk tegenwoordig. En daarom is het ideaal als je weet hoe je ook korte momentjes van rust kunt pakken. Probeer het zelf ook maar eens uit en wie weet ontdek je nog veel meer leuke manieren om te mediteren!

Boekentip Inspirerend Leven: Waar je ook gaat, daar ben je

Veel mensen denken dat meditatie een manier is om je terug te trekken uit de wereld. Maar het tegenovergestelde is waar. Het is juist een levenskunst, een methode die het mogelijk maakt te genieten en vredig aanwezig te zijn bij alles wat je doet, waar dan ook, iedere dag weer. Dit boek laat zien hoe meditatie een deel van je dagelijks leven kan zijn. Jon Kabat-Zinn leert de beginner én de geoefende zich open te stellen voor de rijkdom van ieder moment.

Bestel nu jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99 met gratis verzending.

1 comment

Avatar
Spencer Nine 12 januari 2019 - 00:22

Bovenstaande artikelen waren prettig om te lezen. Mijn dank voor een rust gevend moment.

Reply

Leave a Comment