Home Gezondheid Vier tips om elke dag genoeg te bewegen

Vier tips om elke dag genoeg te bewegen

Door redacteur

Het wordt vaak gezegd en we proberen het allemaal te doen: elke dag bewegen. Het is gezond om elke dag een half uurtje te bewegen, of dat nou fietsend naar je werk is of een rondje wandelen met de hond. Maar, dat half uurtje bewegen schiet er nog best wel eens bij in – omdat je wat langer op je werk bent gebleven, je echt dat ene verslag nog moet afmaken of je lievelingsprogramma vanavond op televisie komt. Vandaag een aantal tips om dat half uurtje per dag toch te blijven bewegen.

Kies een vast tijdstip waarop je iets aan beweging doet

Ga bijvoorbeeld tijdens je lunchpauze een half uurtje wandelen, of kies ervoor om op de fiets naar school te gaan en zo aan je half uur beweging te komen. Probeer dit elke dag vol te houden zodat het een gewoonte wordt.

Houd je activiteiten bij

Tegenwoordig zijn er een heleboel leuke gadgets waarmee je je activiteiten bij kunt houden. Zo is 10.000 stappen zetten bijvoorbeeld heel gezond (en aanbevolen door de American Heart Association!), maar wanneer weet je nou hoeveel stappen je hebt gezet? Tegenwoordig zit op veel telefoons al een stappenteller, die ook meteen meet hoeveel actieve minuten je al hebt gehad en hoeveel calorieën je hebt verbrand. Dit werkt motiverend en geeft je net dat extra duwtje in de rug om actief bezig te zijn.

Kies voor een leuke activiteit

Het is niet voor iedereen geschikt om een uur te gaan staan zweten in de sportschool. Dat is ook helemaal niet nodig: je kunt beter kiezen voor een activiteit waar je plezier aan beleeft, want dat houd je ook langer vol. Om je een beetje op weg te helpen zijn hier een aantal ideeën om in beweging te blijven: – Ga op de fiets / lopend naar je werk; – Stap een tram- of bushalte eerder uit en loop de rest van het stuk; – Ga ’s ochtends voor je werk alvast een half uurtje hardlopen; – Neem een abonnement op de sportschool; – Ga wat vaker wandelen met de hond; – Doe elke dag aan yoga (op Youtube zijn handige video’s te vinden!); – Doe mee aan een bewegings-challenge die wordt georganiseerd; – Touwtje springen is een goede manier om aan je conditie te werken.

Samen is altijd leuker

Hoewel dit niet voor iedereen geldt, kan het wel motiverend werken om samen met iemand te bewegen. Als je thuis komt van je werk en je hebt gegeten, is het heel verleidelijk om lekker op de bank te gaan zitten met een goed boek, maar als je vriendin op je staat te wachten omdat je hebt afgesproken een half uurtje te gaan wandelen, dan moet je wel. Op deze manier kun je elkaar motiveren toch lekker te bewegen.

Leave a Comment