Home Geen categorie Vergeef jezelf

Vergeef jezelf

Door weegschaal1965

innerlijke stemOefening 7

Iedereen maakt bij tijd en wijle een puinhoop van zijn leven. Ik, jij, de buurman, iedereen. Het is belangrijk dat je je fouten erkent, ervan leert, zodat je ze niet nog een keer maakt en op een passende manier spijt toont.  In het bewustzijn bevinden zich tal van sub-persoonlijkheden. In het algemeen kun je zeggen dat in ieder van ons zowel een criticus als een beschermer schuilt. Bij de meesten van ons jammert en kakelt die innerlijke criticus er voortdurend op los. Hij is altijd opzoek naar een gebrek, mankement, of iets wat niet klopt, het maakt niet uit wat. Hij maakt van een mug een olifant, straft je keer op keer voor iets uit het verre verleden, ziet het grotere verband over het hoofd en geeft je nooit eens een schouderklopje als je probeert iets goed te maken. Daarom heb je een innerlijke beschermer nodig. Deze neemt het voor je op, plaatst je zwakke punten en misstappen in het juiste perspectief, benadrukt de vele goede kwaliteiten die je naast je fouten ook hebt, moedigt je aan om niet voortdurend de makkelijkste weg kiezen ook al heb je dit de afgelopen tijd wel gedaan en – zeker niet onbelangrijk – vertelt die innerlijke criticus dat hij nu eindelijk eens zijn mond moet houden.

En daar is hij weer, de vraag: hoe?

Kies als eerste iets wat betrekkelijk klein is, maar wat je jezelf nog wel altijd kwalijk neemt. Rick Hanson geeft 10 methodes om deze toe te passen op de voor jouw zwaarder wegende zaken. Je kunt om jezelf het iets makkelijker te maken bijvoorbeeld een orde aanbrengen in de gebeurtenissen: morele misstappen, onbekwaamheid, al het overige. Morele misstappen verdienen een passend schuldbesef, berouw schaamtegevoel. Onbekwaamheid vraagt om verbetering en meer niet. Op zoek naar iets wat ik mezelf (nog) niet kan vergeven, niet onder ogen wil zien of nog moet doen, heb ik niet iets kunnen vinden wat mij nu zodanig in de weg zit dat ik daar nog mee aan de slag zou moeten om zo met mezelf in het reine te komen. Oké, als ik diep graaf zijn er altijd wel verbeterpuntjes te vinden. Maar misschien heb ik met het verstrijken van de jaren (hoe ouder hoe wijzer) steeds beter geleerd dat wanneer ik fout ben geweest, in mijn contacten met anderen, dit ook toe te geven en excuses aan te bieden als ik (denk) iemand beledigd of tekort gedaan te hebben. Ik heb daarbij echter ook geleerd, zoals Rick Hanson aangeeft, dat ik niet verantwoordelijk ben voor de verkeerde interpretaties en overtrokken reacties van anderen. Je dit te beseffen kan al een enorme opluchting geven. Dit helpt echt, probeer maar! Mocht je moeite hebben om jezelf dingen te vergeven dan kan het nodig zijn, zegt Hanson, dat je één of meerdere genoemde stappen vaak moet herhalen voordat je jezelf helemaal kunt vergeven. Dat is niet erg. Accepteer dat hervaren dat je (in dit geval door jezelf) vergeven wordt. Op naar de volgende oefening, oefening 8: Slaap langer Dat klinkt goed. Ik vind van mezelf dat ik al genoeg (uit)slaap. De schrijver zegt echter dat ik nog meer nodig heb. Ik ga het lezen en beleven de komende week.

Leave a Comment