Home Gezondheid Tips uit de Chinese Geneeskunde & Ayurveda om mee te bewegen met de herfst

Tips uit de Chinese Geneeskunde & Ayurveda om mee te bewegen met de herfst

Door Marion van Delden

In deze tijd van het jaar is er een geleidelijke vertraging en een draai naar binnen. De dagen worden korter en donkerder, bomen beginnen hun bladeren te verliezen en planten trekken hun energie naar binnen ter voorbereiding op de winter. De wijsheid van de traditionele Chinese geneeskunde en ayurveda kunnen ondersteuning bieden tijdens de herfst omdat ze erkennen dat alle wezens (inclusief wij mensen!) worden beïnvloed door seizoenveranderingen. Na het hoogtepunt van de zomeractiviteit heb je nu de kans om je metaforische bladeren te verliezen en je ook naar binnen te keren.

Herfst is een tijd van eenvoud

Herfst is een tijd van focussen, samenkomen en eenvoud. Het kan ook seizoensgebonden onevenwichtigheden veroorzaken. Traditionele Chinese geneeskunde en Ayurveda leren dat wanneer je met de seizoenen meewerkt door opzettelijke veranderingen aan te brengen, je beloond wordt met een diepere gezondheid en welzijn. Hoe breng je dat in de praktijk? In dit artikel lees je vijf tips.

  1. Werk met je adem

Het herfstseizoen is gerelateerd aan de longen. Om de longen te ondersteunen is het goed om elke dag een paar minuten de tijd te nemen om uw ademhalingscapaciteit bewust te vergroten. Zoek een comfortabele houding en let op uw ademhaling. Als je eenmaal verbinding hebt gemaakt met het natuurlijke ritme van je ademhaling, begin dan langzaam de uitademing te verlengen. Oefen 10 tot 20 ademhalingen.

  1. Breng je darmen in beweging

De dikke darm is ook belangrijk in deze tijd van het jaar, dus zorgen voor een goede eliminatie is de sleutel. Constipatie kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen, zoals huidproblemen, ophoping van slijm, allergieën en stemmingsproblemen, vooral in de herfst. Zorg ervoor dat u voldoende vezels eet en genoeg water drinkt. Een van mijn favoriete ontbijt tijdens dit seizoen zijn warm gestoofde appels met pruimen, om een ​​gezonde spijsvertering te ondersteunen.

  1. Oefen zelfmassage

Koude, droge, ruwe en grillige eigenschappen zullen in deze tijd van het jaar ook toenemen. Deze eigenschappen leiden tot een verstrooid gevoel, een droge huid, droog haar, slapeloosheid en angst. Om deze neiging tegen te gaan, kunt u zelfmassage toepassen door warme natuurlijke sesamolie of zoete amandelolie op uw lichaam aan te brengen. Dit kan je hele systeem helpen aarden, voeden en beschermen. Ook wordt ook gedacht dat het de lymfestroom verhoogt, wat vervolgens de huid voedt, het immuunsysteem ondersteunt en het lichaam helpt afvalstoffen te verwijderen.

Gebruik bij het aanbrengen van de olie vegende bewegingen van uw handen en voeten naar uw midden en gebruik cirkelvormige bewegingen bij de gewrichten. Normaal wordt deze praktijk vóór het baden gedaan, omdat heet water de olie helpt om in de huid te absorberen. Als je klaar bent met masseren, ga dan douchen en gebruik alleen zeep als dat nodig is.  Als je klaar bent, dep jezelf dan droog met een handdoek. Gebruik daarbij een handdoek waarvan je het niet erg vindt dat hij een ​​beetje vettig wordt, en zorg ervoor dat je je badkuip schoonmaakt. Als je dit een beetje rommelig en tijdverspilling vindt, gebruik de olie dan gewoon na het douchen of voor het slapengaan.

  1. Eet voedsel voor het seizoen

Herfst is een tijd om te verzamelen en op te slaan. Ayurvedische leerstellingen suggereren het verminderen van rauw en koud voedsel en meer van zwaarder warm voedsel en gezonde oliën te eten. Kies natuurlijke voedingsmiddelen die bevochtigen en een zoete, zoute of zure smaak hebben. Denk hier bijvoorbeeld aan producten zoals zuurkool, olijven, augurken, rozenbottelthee, azijn en yoghurt. Voeg ook aromatische en verwarmende kruiden en specerijen toe. Denk aan gekookte granen als ontbijt, soepen, stoofschotels en wortelgroenten met boter- of olijfolie voor lunch en diner.

  1. Overweeg een voedende reiniging

In andere periodes van het jaar richten de traditionele Chinese geneeskunde en ayurvedische leringen zich op vasten en het reinigen van het lichaam – maar de herfst vraagt ​​om iets anders. Reiniging in de herfst heeft meestal zwaarder, rijker voedsel nodig.

Neem bijvoorbeeld een week voor jezelf om alles even te blokkeren, te genieten van de simpele dingen en ook lekker te rusten. Eet gedurende deze tijd een mono dieet van kitchari (basmati rijst gekookt met gele mung dal). Dit wordt beschouwd als een manier om je spijsvertering diep te versterken, gifstoffen te verwijderen en je voor te bereiden op de koudere maanden.

Onthoud dat herfst een tijd van overgang is. Probeer om je doelen te zetten om sommige dingen wat langzamer aan te pakken, of los te laten wat je niet langer nodig hebt. Een seizoens routine kan je helpen je aan te passen aan het veranderende ritme van de natuur en je helpen te genieten van wat het seizoen je allemaal te bieden heeft.

Bron: Mindbodygreen.com

Boekentip: De Tao van gezondheid

De Tao van gezondheid van Conny Coppen is een holistisch, toegankelijk geschreven boek dat inzicht biedt in de individuele, maatschappelijke en wereldwijde gezondheid. In dit boek lees je meer over Chinese geneeskunde, seizoenen en elementen.  Daarbij is het ook een praktisch werkboek.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,99.

Lees ook deze artikelen:

Laat een bericht achter