Home Oefeningen Tips: Stress loslaten voor het slapen gaan

Tips: Stress loslaten voor het slapen gaan

Door Redactie
stress loslaten

Mensen die chronisch stress ervaren kunnen die vooral ‘s avonds moeilijk van zich afzetten. Het lichaam gaat door met het produceren van stresshormonen, de bloeddruk is verhoogd en de stofwisseling is versneld – allemaal factoren die de slaap verhinderen. Maar hoe kun je stress loslaten voor het slapen gaan? In de eerste plaats kan beweging uitkomst bieden. Een halfuur sporten of een wandeling maken bouwt stress af en bevordert de slaap. Maar doe vlak voor het slapengaan niet aan topsport en doe ook geen dingen die veel inspanning – ook niet geestelijk – vergen.

Ontspanning

Een regelmatige avondwandeling daarentegen helpt om je hoofd weer vrij te maken. Laat de dag de revue passeren. Sluit vrede met de problemen die er op dit moment zijn en zie de moeilijkheden en hindernissen als een uitdaging voor je creativiteit om goede oplossingsstrategieën te ontwikkelen. Als je niet tevreden bent met hoe je het gedaan hebt, begin dan met in gedachten een voorstelling te maken van wat ideaal zou zijn om te doen. Misschien helpt het om een plannetje te maken voor de volgende dag. Laat daarna alles los en geniet bewust van de natuur om je heen. Kijk naar de lucht, haal diep adem en ontspan je.

‘s Avonds voor het slapengaan regelmatig een ontspannend wellnessritueel doen is zeer bevorderlijk voor de slaap. Dat kan een warm bad zijn met rustgevende kruidenextracten, zoals lavendel of kamille, kaarslicht en een zacht muziekje. Ontspan je, maak na het bad een lekker slaapdrankje klaar, lees iets onderhoudends en zorg voor een heerlijke geur in je slaapkamer. Een ritueel om de dag mee af te sluiten heeft een positieve invloed op je welzijn, zenuwstelsel en slaapgedrag.

Nachtgedachteboek

Als je iemand bent die mentaal actief is of tot veel nadenken geneigd, dan herken je misschien wel dat er avonden of nachten zijn dat er aan het denken geen einde lijkt te komen. Duizenden belangrijke en onbelangrijke gedachten blijven je bezighouden en soms kun je je in een thema, situatie of herinnering echt vastbijten. ’s Nachts krijgen deze gedachten extra betekenis of lijken ze een groot of meeslepend drama. Een goede methode om de denkactiviteit waar je op dat moment geen baat bij hebt uit te bannen, is het bijhouden van een nachtgedachteboek, de nachtelijke versie van het dagboek.

Leg een schrijfblok of schrift en een pen naast je bed. Lig je ’s nachts weer te piekeren, doe dan het licht aan (het liefst zacht kaarslicht) en schrijf je nachtgedachtes zoals ze in je opkomen in je nachtgedachteboek. Want door iets uit te drukken laat je het mentaal los. Je kunt er afstand van doen nu de belangrijke thema’s schriftelijk zijn vastgelegd, zodat je er de volgende dag in alle rust mee aan de gang kunt. Met het nachtgedachteboek ban je je zorgen uit en het mentale loslaten gaat je dan gemakkelijk af.

Fragment uit: Eindelijk lekker slapen van Gabriele Rossbach

Boekentip Inspirerend leven: het Inspirerend Leven Nachtboek

Wil jij graag een nachtgedachteboek op je nachtkastje? Op de redactie hebben we slaaptips, wijsheden en prachtige beelden gebundeld in ons nachtboekje. Zo kun je je gedachten van je afschrijven of je rustig laten inspireren als je niet in slaap kunt komen. In onze webshop Boekenwereld.com kun je hem bestellen voor € 12,50.


 

Leave a Comment