Home Bewustzijn Stilzitten als een kikker

Stilzitten als een kikker

Door redacteur

Mindfulness voor kinderen (5-12 jaar) en hun ouders

Het mooie aan Stilzitten als een kikker is dat het ook heel geschikt is voor volwassenen. Eline Snel schrijft in een heldere stijl, zonder veel opsmuk en dat leest prettig. Door haar korte en krachtige zinnen komt ze snel tot de kern en kan je je als lezer makkelijk focussen. Als je op zoek bent naar een uitleg over mindfulness voor kinderen en bruikbare tips dan is dit boek een aanrader. Óók voor volwassenen!

Mindfulness voor kinderen: ‘Aandacht werkt’

Mindfulness is met aandacht in het moment aanwezig te zijn. Je bent je er bewust van wat om je heen gebeurt zonder te hoeven oordelen en te denken over straks. Vanuit een open en vriendelijke houding observeer je en wil je begrijpen wat er gebeurt. Eline Snel heeft een mindfulnesstraining voor kinderen op school ontwikkeld dat heet ‘Aandacht werkt’. De training is gebaseerd op de achtweekse mindfulnesstraining voor volwassenen van de grondlegger van mindfulness, Jon Kabat-Zinn. Kinderen en leerkrachten zijn enthousiast. De effecten zijn meer rust in de klas, meer openheid en een betere concentratie. Ouders vroegen om een boek met oefeningen waar kinderen thuis verder mee konden gaan. Dit is dat boek. Kinderen staan open voor nieuwe dingen. Ze leven in het hier en nu: morgen is pas morgen. Kinderen zijn echter ook snel afgeleid, onrustig en moe. Ze moeten veel. Zoals Eline aangeeft: de ‘aanknop’ doet het, maar waar zit de ‘pauzeknop’? Kinderen leren niet op de automatische piloot te handelen, maar echt te voelen wat ze nodig hebben op een bepaald moment. Het is een feit in het leven dat er ook dingen gebeuren die niet leuk zijn. Kinderen leren hier vriendelijke aandacht aan te geven. Ze hoeven het niets te verbergen. Jong kennis maken met kwaliteiten als aandacht, geduld, vertrouwen en acceptatie betekent je hele leven hier baat bij hebben.

Gevoelens

Er zijn vier basisgevoelens: boosheid, verdriet, angst en blijdschap. Gevoelens voel je altijd in je lichaam, daarom heten het gevoelens. Soms voel je ze zelfs eerder in je lijf dan dat je ze met je verstand hebt benoemd. Gevoelens kunnen je meeslepen. Ze gaan samen met allerlei gedachten en die maken dat je gaat piekeren. Maar je kunt altijd bedenken dat jij je gevoelens niet bent, maar je hebt ze. Je bent je gewaar van je gevoelens, maar je laat je niet meeslepen. Ze zijn er en gaan vanzelf weer weg. Kinderen wordt geleerd dat gevoelens oké zijn, maar niet elk gedrag is oké. Het fijne is dat je gedrag kunt veranderen, gevoelens niet. Leer kinderen begripvol en met respect om te gaan met hun gevoelens en die van anderen. Verberg ze niet. Gevoelens zijn er nu eenmaal en horen bij het leven. Maar ze zijn niet allesbepalend.

Oefeningen

De oefeningen die Eline geeft zijn leerzaam en leuk om te doen. Een oefening die mij aanspreekt is het ‘persoonlijk weerbericht’ om te leren je minder te identificeren met je stemmingen. Voelt het van binnen alsof het regent of voel je je zonnig? Een makkelijke metafoor voor een kind. Het weerbericht is zoals het is. Je hoeft het niet anders te maken en het drijft vanzelf weer over. Jij bent niet de regen, maar je merkt nu even dat het regent. Andere mooie oefeningen gaan over visualiseren, piekeren en waarnemen zonder oordelen. En natuurlijk de basisoefening stilzitten als een kikker. Deze oefening verbetert de concentratie, laat je minder reageren op impulsen en laat je omgaan met de gedachten die er in je omgaan zonder ze af te wijzen. Ik vind de oefeningen geschikt voor kinderen vanaf 5, 6 jaar. Voor mijn dochter van 4 jaar waren ze nog niet geschikt. De c.d. is handig. Eline spreekt de oefeningen in zodat jij en je kind alleen hoeven te luisteren.

Conclusie

De mindful ouder heeft veel aan dit boekje. Met acceptatie, aanwezigheid en begrip gaat opvoeden vaak vanzelf, maar soms is het fijn om ondersteuning te krijgen. Je bent dan net iets bewuster van je aanpak en krijgt zaken helder. De tips en oefeningen van Eline helpen daar zeker bij. Het is een verrijking voor je kind, voor de rest van zijn leven, om mindful te leren leven.

Leave a Comment