Home Geen categorie Stiltebank Utrechtse Heuvelrug

Stiltebank Utrechtse Heuvelrug

Door redacteur

Echte stilte bestaat natuurlijk niet. Altijd en overal om je heen zijn geluiden. Toch kun je stilte ervaren. Bijvoorbeeld op plaatsen ver weg van wegen en bebouwing. Op plaatsen waar je alleen het ruisen van de wind hoort en geen bijgeluiden zijn waar te nemen. Een piepklein heideveldje in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is volgens de Stichting Natuur en Milieu de ‘stilste plek van Nederland’. En daarom staat er sinds 2003 een speciale stiltebank. Tijdens een mooie wandeling door de Kaapse Bossen passeer je de bank en als je erop gaat zitten, wordt je vanzelf stil en voel je je even een klein onderdeel van de grootse natuur. Het stiltebankje is aangeboden door het Netwerk van de 12 provinciale Milieufederaties en Stichting Natuur en Milieu. Het Stilteproject, waarbij deze plek als stilste uit de bus is gekomen, is uitgevoerd in De Wieden en De Weerribben (Overijssel), De Zak van Zuid Beveland (Zeeland) en Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (Utrecht). In de zomer van 2003 zijn hier recreanten en bewoners van de gebieden geënquêteerd over hun beleving van stilte. Daarnaast zijn de bronnen en mate van stilteverstoring in de gebieden geïnventariseerd door middel van geluidsmetingen en waarnemingen in het veld. En hoewel de uitslag ietwat omstreden was, het veld ligt immers vlak bij de A12, was de meting reden genoeg om aan de rand van het heideveld een stiltebank te plaatsen. Veel ruchtbaarheid werd er niet aangegeven en de bank is niet opgenomen in reguliere wandelingen. De kans is dus groot dat de plek dan ook de stilste plek van Nederland blijft….. En wij doen daar graag aan mee. Wil je er graag heen en je bent in het bezit van een GPS, dat zijn dit de coordinaten: X 154; Y 451 Als wandeling, volg onderstaande aanwijzigingen: Neem het wandelpad achter restaurant Helenaheuvel (www.helenaheuvel.nl) het wandelpad in noordwestelijke richting, evenwijdig aan het ruiterpad. Ga waar het ruiterpad het wandelpad oversteekt mee naar links en verderop bij een Y-splitsing tweemaal naar rechts. Je passeert Huis te Maarn en volgt het ruiterpad tot je bij een kruising een ander ruiterpad kruist. Ga hier linksaf en bij de volgende kruising rechtsaf. Je komt bij het heideveld, dat je halverwege het op veld linksaf op gaat. Bij een bomengroepje vind je de stiltebank: een ruwe houten bank met een hoge rugleuning. Vervolgens volg je het pad over de heide nog even, ga dan linksaf en op de volgende kruising weer linksaf. Loop aan de rand van de heide rechtdoor het bos in, een wat slingerend pad op. Ga op de T-splitsing rechtsaf en op de volgende kruising linksaf, met het ruiterpad mee. Sla op een grote kruising linksaf naar een hoge houten uitkijktoren. Na 129 toren klimmen ben je hoger dan de bomen en heb je een geweldig uitzicht op de Domtoren in Utrecht, Amersfoort en Wijk bij Duurstede. Ga vanuit de ingang rechtsaf, steek het pad over en volg de paaltjeswandeling, weer een wat slingerend bospad. Houd op een kruising schuin rechtdoor het ruiterpad aan, dat je via een zanderige route naar het heideveldje bij restaurant Helena Heuvel brengt.

1 comment

Avatar
Jesse 29 augustus 2013 - 16:56

Hallo,

Zou je ook de Google Maps / RD coördinaten kunnen geven? Ik kan het met de GPS coördinaten niet vinden. Dan kom ik in Frankrijk uit.