Home Self-care Start je dag vol positieve energie met een kick-start ochtendroutine

Start je dag vol positieve energie met een kick-start ochtendroutine

Door Michèle Lippus
ochtend routine

Met alles wat we in 2020 al hebben beleefd is het niet zo vreemd dat je eens een dipje hebt. Lockdown, avondklok, een sterk uitgedunde sociale cirkel. Het zijn slechts enkele van de nieuwe regels waarin we proberen te functioneren. In het “nieuwe normaal” tracht iedereen naar best vermogen met de veranderingen van deze tijd om te gaan. Los van alle economische gevolgen en de onzekerheden rond de duur van deze pandemie, zoeken we naar oplossingen om de draad terug op te pikken. Positiviteit is meer dan ooit aan de orde!

Bij de pakken blijven zitten en klagen over alles wat niet goed gaat, wordt je niet bepaald gelukkig van. Het is dus tijd voor een aanpak die voor alle leeftijden ondersteunend kan werken!

Een frisse start!

A daily ritual is a way of saying I am voting for myself, I am taking care of myself, I love myself.

– Oprah Winfrey

Alhoewel heel wat ochtendroutines zich focussen op productiviteit (wat uiteraard ook belangrijk is), leggen we hier de nadruk op positiviteit en persoonlijk welzijn. Het is als een committent naar jezelf toe, waarbij je bewust kiest om de dag op een positieve manier te starten.

Vooral als jij ‘s morgens de gewoonte hebt om alles in een rush-tempo te doen, zal deze methode je leren om meer rust, focus en sereniteit in je ochtend te brengen. Het loont om wat meer tijd voor jezelf te nemen. Met wat planning en enkele nieuwe gewoontes zal je merken dat naast heel wat energie, jouw veerkracht ook beter zal zijn!

De heilige graal van een ochtendritueel

Misschien heb je al een ochtendritueel maar sta je open om iets nieuws te proberen. Dit ochtendritueel steunt op wat voor mij de heilige graal is van een ochtendritueel: mindset, beweging en mindfulness. Deze aspecten van self-care dragen bij tot het opbouwen van een kick-start ochtendroutine!

In deze blog geef ik je tal van mogelijkheden om jouw ochtendritueel op te bouwen of aan te vullen.

1. Mindset

The happiness of your life depends upon the quality of your thoughts.

– Marcus Aurelius

Heb je al eens stilgestaan bij de allereerste gedachte die je hebt bij het ontwaken? Mogelijk is deze niet al te vrolijk, vooral als je wekker je uit een diepe slaap haalt. Toch is de eerste gedachte die we hebben bij het ontwaken toonaangevend voor de rest van de dag. Reden te meer om hier een positieve noot aan te geven!

Hier enkele tips voor een positieve mindset

  • Gratitude Attitude: ga voor 2 minuten oprechte waardering.
  • Journaling: schrijf 5 minuten enkel positieve dingen in je dagboek (bijvoorbeeld hoe je graag je dag wil zien verlopen, waar je allemaal naar uitkijkt, welke leuke dingen op je programma staan). Tip van de redactie: gebruik het Inspirerend leven journal.
  • Trek een reflectie-kaart. Neem de tijd om stil te staan bij de boodschap die op dat moment voor jou bestemd is. Wat voel je bij het lezen van deze kaart? Soms weet je: ja, dit is echt hoe ik me nu voel en andere keren lukt het wat minder om de boodschap binnen te laten komen. Weet dat je niet zomaar deze kaart trekt. Laat het een uitnodiging zijn naar een leerrijke dag!
  • Luister naar een inspirerende podcast of zet muziek op waar jij vrolijk van wordt!
  • Mantras & positieve affirmaties: voor een extra boost door de dag heen kan je een app gebruiken zoals Mantra – Daily Affirmations.

2. Beweging

An early-morning walk is a blessing for the whole day.

– Henry David Thoreau

Net zoals evenwichtig eten en voldoende water drinken, is lichaamsbeweging essentieel voor ons welzijn. Hier gaan we slechts enkele minuten besteden aan lichaamsbeweging. Vooral als je niet sportief bent van nature, is dit een waardevolle aanvulling voor je dag! Hiermee kan je vlot aan de slag!

  • Een korte Yoga-sessie (tip: op Instagram zijn ontzettend veel yoga-afficionado’s die live-video’s delen)
  • 5 minuten Tai Chi, Qigong of een andere vorm van lichte lichaamsbeweging;
  • Een mini work-out naar keuze (zoek naar een app of een tutuorial die je hierbij ondersteunt).
  • Een korte ochtend-wandeling of sober run (20 minuten is voldoende, indien mogelijk, in de natuur)

3. Mindfulness

Feelings come and go like clouds in a windy sky. Conscious breathing is my anchor.

–  Thich Nhat Hanh

Tot slot: om jouw ochtendritueel te vervolledigen, maken we tijd voor mindfulness. Waar we bij mindset aandacht hebben voor de kwaliteit van onze gedachten, helpt mindfulness je in het hier en nu te blijven, je focus scherp te houden en leren omgaan met spanning.

  • Een korte meditatie (maximum 20 minuten).
  • Begeleide mindfulness oefening (max 10 minuten)
  • Enkele minuten bewust ademen. Heel wat mindfulness Apps hebben ook een aparte ademhalingsoefening.

Ongeacht wat jouw dagplanning ook is, met deze 3 onderdelen, heb je een goede basis voor jouw ochtendritueel. Het is versatiel en je kan het combineren in functie van de tijd die je beschikbaar hebt. Let op: forceer jezelf niet in een ritueel dat niet goed voor je aanvoelt. Dit werkt contra-productief.

Wil je graag ondersteuning bij het opstarten van een positieve kick-start van je dag? 21 september 2020 start ik een gratis 7-daagse challenge. Hoe deel te nemen? Heel eenvoudig: Schrijf je hier in en ontvang gedurende één week jouw inspirerend ochtendritueel per mail. Zeven niet te missen mails vol leuke tips, inspirerende quotes en makkelijke bewegingsoefeingen om jouw dag optimaal te starten!

Laat een bericht achter