Home Geen categorie Spiritualiteit in het onderwijs

Spiritualiteit in het onderwijs

Door Jenny

handenIk was benieuwd naar het boek Thuiskomen in de klas  omdat ik zelf drie dagen per week les geef in het basisonderwijs en omdat de passie voor dit werk bij mij verminderd is de laatste tijd. Zou dit boek iets voor mij kunnen betekenen? De kaft ziet er oubollig en ouderwets uit, dus niet echt passie toevoegend. Zou de uitgeverij voor deze kaft hebben gekozen omdat nu de jaren 70 weer ‘hip ‘ zijn? Dan nog lijkt het niet logisch dat dit boek duidelijk afwijkend is van de serie van de schrijver: Spiritualiteit werkt … (in relaties of…. in de opvoeding).  Waarom is dit deel dan niet geworden Spiritualiteit werkt in het onderwijs? Inhoudelijk leest het boek lekker weg. Het doel van de schrijver is dat de lezer zichzelf beter leert kennen en met name dat de lezer zich leert kennen op een niveau dieper dan vaardigheden. Door iemands zelfkennis te vergroten, verkent men namelijk tegelijk ook de eigen grenzen.

Verken je eigen grenzen

Achtereen volgens komt aan bod: Blijf staan en ga aan wat je moet aangaan. (Zo niet, dan kom je jezelf tegen.) Wie ben je echt en hoe kun je ballast loslaten? Door ontspannen les te geven kun je zien wat leerlingen nodig hebben. Dan verdwijnen de saaiheid of stress (SOS genoemd in dit boek) van het lesgeven en ontstaat er verbinding tussen de leerling en leerkracht. Hierdoor zullen er geen machtsstrijdmomenten meer zijn, maar wel bloeimomenten, zowel van leerling als van leerkracht. En dan…is de passie weer terug in het werk!

Meerwaarde?

Nadat ik het boek uit had gelezen, zonder de (vaak voor mij bekende) oefeningen op het einde van elk hoofdstuk daadwerkelijk te doen, had het boek geen meerwaarde voor mij. Maar… om dit boek een eerlijke kans te geven, besloot ik het boek nogmaals ter hand te nemen en nu wel enkele oefeningen eruit te doen. Ik beantwoordde vragen voor mezelf en deed o.a. de oefening van Voice Dialogue (blz. 29). Ik spiegelde mijn oordelen over leerlingen en kwam zo bij mijzelf uit. Hoe is mijn houding t.o.v. leerlingen? Wat vind ik belangrijke waarden om over te brengen? Hoeveel geef ik les vanuit routine en/of vanuit specifieke lesdoelen of leerbehoeftes? In hoeverre kan ik me in hun leefwereld verplaatsen en een leerling ook echt zien? Geef ik les vanuit liefde of angst? Hoeveel gebruik ik humor en relativeer ik? Ik ben zelf het beginpunt van verandering. Durf ik hier de energie in te stoppen of is mijn comfortzone weliswaar saai maar ook veilig en vertrouwd? Tja… eerlijk gezegd klopt dit laatste wel. Er staan op mijn “to-do-lijstje van leuke dingen” zo veel puntjes naast mijn werk, dat ik er vaker voor kies om mijn energie in andere dingen te stoppen. En ik weet het best: “Datgene waar je aandacht/energie aan geeft, dat groeit, dus… ik mag meer aandacht aan mijn werk gaan besteden en dan zal mijn plezier en passie erin vanzelf gaan groeien. Alleen al door dit inzicht, heeft dit boek wel degelijk een meerwaarde voor mij gehad.

Leave a Comment