Home Bewustzijn Self-Care Challenge: zo kan je een burn-out voorkomen!

Self-Care Challenge: zo kan je een burn-out voorkomen!

Door Michèle Lippus

Het was een kwestie van tijd, maar eindelijk is het zover: de wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft burn-out opgenomen als een niet-medische aandoening waarvoor mensen beroep doen op een arts. Wichtige woorden om aan te geven dat het aantal mensen dat een arts of psycholoog raadpleegt bij stressgerelateerde problemen de pan uit rijst.

Een burn-out volgens het WHO

Momenteel wordt burn-out door het WHO (*) omschreven als een syndroom dat voortvloeit uit chronische stress op de werkplek waarbij men moeilijkheden ervaart om hiermee om te gaan. Men kan dit merken aan zaken zoals:

  • oververmoeidheid of extreem energieverlies;
  • verhoging van de mentale afstoot van het werk of gevoelens van negativiteit of cynisme gerelateerd tot het werk;
  • vermindering van efficiëntie op het werk.

Nu burn-out aandacht krijgt van een prestigieuze instantie op gebied van gezondheid, ontstaat er meer ruimte om hier open rond te communiceren.

Kun je een burn-out voorkomen?

Wat ik zo vaak hoor, is dat je een burn-out niet ziet aankomen. En ja, dat is in zekere mate waar. Pas als je in de fase van extreme vermoeidheid of uitputting zit en je veerkracht ver zoek is, dan begin je te merken dat er iets niet klopt. En het laatste wat je dan wil horen is dat je mogelijk een burn-out hebt.

Respect your body when it is asking your for a break. Respect your mind when it is seeking rest. Honor yourself when you need a moment.

Jammer genoeg krijg je makkelijker tijd om te herstellen van een gebroken arm of een griep dan van mentale en fysieke oververmoeidheid. De zware tol van stress weegt zowel mentaal als fysiek behoorlijk door. We functioneren nog te vaak op automatische piloot en vragen ons nauwelijks af: hoe gaat het nu werkelijk met mij?

Is stress dan zo slecht? Uiteraard mag er wat positieve spanning in het leven zijn. Het gaat vooral over alledaagse situaties en ervaringen die ons negatieve stress bezorgen en hoe we hiermee omgaan. Door mindful in het leven te staan en bewust te zijn van het nut van jouw welzijn, kun je een burn-out absoluut voorkomen!

Dit overkomt mij niet…

Een groot misverstand bij burn-out is te denken dat dit enkel voorkomt bij mensen die niet happy zijn met hun werk of slecht met stress kunnen omgaan. Ook wie zijn of haar job dolgraag doet, hier bakken energie van krijgt en dagen aan een stuk kan voortborduren op inspiratie en creativiteit, kan zichzelf ook mentaal en fysiek uitputten.

Als ondernemer ben je helemaal begaan met je zaak of bedrijf. De verantwoordelijkheid die op jouw schouders rust, is enorm. Bovendien leg je de lat voor jezelf hoog, streef je naar perfectie en ga je constant op zoek naar vernieuwing. Dit is waarom we zo vaak getuigenissen lezen van mensen die aan de top van hun vakgebied staan en openlijk het verhaal rond hun burn-out met ons delen.

Maar ook de geëngageerde teamleader, medewerker of mensen die zich naast hun werk inzetten voor anderen (ja mama’s, ik verwijs naar jullie) en zich nauwelijks een “break” gunnen, hebben een kans om in een burn-out te belanden.

Wees lief voor jezelf

Onlangs sprak ik een dame die me vertelde dat ze met momenten zo moe is dat ze reeds om 20:00 onder de wol zou willen kruipen. Echter, omdat ze het niet fijn vind dat haar man de avond alleen moet doorbrengen, kiest ze om voorrang te geven aan haar relatie. Alhoewel er voor alles een tijd en plaats is, vind ik het zo jammer dat ze haar welzijn nu niet voorop kan stellen.

Ik snap het wel hoor. Je probeert voor iedereen goed te doen, maar vreemd genoeg nooit voor jezelf. Toch is het veel eenvoudiger dan je denkt. Het lijkt zo’n ontzettend grote opgave om jezelf op de eerste plaats te leren zetten. Maar als ik, een ex-pleaser, dit kan, dan kan jij dit ook!

Net omdat niemand ons aangeleerd heeft hoe gelukkig te zijn, hebben we weinig of geen ervaring met het eigen welbevinden voorop te stellen. De obstakels om meer “ja” te zeggen tegen jezelf, liggen diep in onszelf geworteld. We geven onze kracht aan angst, twijfel, belemmerende overtuigingen, enzovoort. Deze gedachten houden ons tegen om grootse stappen voorwaarts te zetten. Wat kan je dan doen en hoe ga je aan de slag?

Laten we er samen werk van maken!

Doing just a little bit during the time we have available puts you that much further ahead than if you took no action at all – Byron Pulsifer

Als self-care & transformatie coach, motiveer ik mensen, jong en oud, om een levenswijze voor zichzelf te bepalen die ondersteunend werkt. Voor mij werd zelfzorg een prioriteit. Eind 2017 stond ik op de rand van een burn-out, maar gelukkig besloot ik tijdig mijn welzijn voorop te zetten. Zelfzorg is een holistische aanpak waarbij men op 5 niveau’s werkt. Je lichaam, geest en ziel, maar evenwel je emoties als de wisselwerking met je sociale cirkels, dragen allen bij tot innerlijke balans en meer veerkracht.

Wat ik jou wil leren, is om te ervaren hoe fun, deugddoend en eenvoudig het is om goed voor jezelf te zorgen. We denken te vaak in beelden van grote prestaties, moeilijke doelen, enzovoort. Je zal de komende periode enkel leuke, eenvoudige dingen voor jezelf doen! Dat wil nog niet zeggen dat je ze alleen hoeft te doen. Heel wat van deze zaken kan je samen met je kids, partner of zelfs een buddy doen. Met dit veelbelovende vooruitzicht kan je onmogelijk “nee” zeggen tegen jouw welzijn ☺!

Omarm jouw self-care lifestyle

Op 11 november 2019 start ik een nieuwe self-care challenge vol met leuke opdrachten, meer dan 50 orginele tips, inspirerende quotes en hier en daar wat zelfreflectie. De eerste 5 weken sta ik met je stil bij de 5 dimensies van self-care. Het afronden van deze challenge doen we met aandacht voor 2 kernvaardigheden van zelfzorg: grenzen en eigenwaarde. Na deze 7 weken heb je een stevig fundament om jouw eigen self-care levensstijl op te bouwen.

Team up!

Weet je wat nog leuker is? Als je de challenge met een buddy doet! Zo kunnen jullie elkaar bijstaan en geef toe, het is super motiverend om samen je vooruitgang te vieren. Zo kan je het jaar met een vette “high five” afsluiten en ga je 2020 met een frisse mindset tegemoet!

Wil jij er ook bij zijn? Top! Schrijf je dan nu in via deze link.

Tot dan!

Liefs,

Michèle

Let’s connect! Volg me ook op Facebook of Instagram voor waardevolle tips en bezielende quotes!

(*) Bronvermelding: WHO

Boekentip: Selfcare & Rituelen boek

Self-care en rituelenHet Selfcare & Rituelen boek helpt je om beter voor jezelf te zorgen. In dit boek vind je alle inspiratie om van je huis een oplaadplek te maken. Met ruimte voor je verlangen naar balans, een gezond lichaam, meer zachtheid en schoonheid. Ook kun je aan de slag met een persoonlijk self-care plan. Het helpt je om tijd voor jezelf te nemen in een wereld die altijd ‘aan’ staat en dat is soms precies wat we nodig hebben.

Bestel jouw exemplaar van Selfcare & Rituelen nu voor €17,50 bij onze webshop Boekenwereld.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment