Home Bewustzijn Hooggevoeligheid: Savasāna – zo vind je diepe slaap

Hooggevoeligheid: Savasāna – zo vind je diepe slaap

Door Susan Marletta Hart
Savasāna

Veel mensen klagen over een slechte nachtrust. Als je een deel van de nacht wakker ligt, kan dit verschillende oorzaken hebben. Ofwel, je hebt last van een omgeving die je in de slaap stoort (geluiden, trillingen of de energie van een partner). Ofwel, je dag is te stressvol en je hebt meer tijd nodig om zaken wakker te verwerken; je ligt dan te piekeren. Een derde mogelijkheid is dat je door gidsen en engelen uitgenodigd wordt om het donker van de nacht, de periode waarin de scheiding tussen deze wereld en de wereld van onze ziel dunner en toegankelijker wordt, te exploreren. Over dit laatste gaat deze blog.

Savasana

“Savasana” is een term die uit het Sanskriet komt en is te vinden in belangrijke teksten van de yogaleer. “Sava” betekent lijk of dode, en asana betekent positie of houding. Liggen als een dode dus, oftewel de lijkhouding. Dit klinkt wat luguber, maar wie zich erin verdiept begrijpt de diepgaande betekenis van de oefening. De betekenis van deze houding voert terug op een staat van complete mentale en fysieke uitschakeling. Je neiging om alles onder controle te houden trekt zich volkomen terug, je geest en je spierkracht komen in een natuurlijke willoze toestand, een ervaring die ook wel ‘de kleine dood’ wordt genoemd. Savasana is traditioneel de laatste houding aan het einde van de yogales. Ik vind het persoonlijk het heerlijkste onderdeel; de beloning na de inspanning.

Diepe ontspanning

Je ligt lekker op je rug in diepe ontspanning. Alleen je ademhaling lijkt nog in leven, maar zelfs die verdwijnt op een zeker moment buiten je bewuste waarneming. Je lijf voelt vol en zacht na alle strekoefeningen en vers, zuurstofrijk bloed pompt door je aderen. Nu mag je even liggen en aan helemaal niets denken, genieten van het ‘nu’ in volle teugen.

Als het geluid van de gong of bel klinkt, weet je dat de Savasana ten einde is. De yogaleraar wekt je behoedzaam en vraagt je om je aandacht weer naar buiten te richten. Je beweegt eerst een paar vingers en tenen en draait je langzaam op je rechterzij. Met gapen, rekken en strekken wek je jezelf weer, en laat je overtollige energie afvloeien. Je komt terug uit de kleine dood, terug in het leven met nieuw herwonnen zelfbewustzijn en kracht. Savasana leert je op een prachtige manier dat er een dynamische interactie is tussen leven en dood.

Zielenreis

In tegenstelling tot de yogales begint een zielenreis met Savasana. Savasana is een methode om onthechting te leren en verlichting te bereiken. Als het je lukt om je wil en denken volledig tot zwijgen te brengen, merk je dat je gewoon verder leeft, en dat er zelfs een diep geluk voor in de plaats komt. Zo ervaar je dat er naast het alledaagse leven van streven, heersen, plannen en doen nog een andere staat van zijn bestaat. Als jij begrijpt dat jouw ziel boven het verlangen naar leven of dood uitstijgt, en zich in een andere dimensie kan begeven, dan begint de eigenlijke zielenreis. Je bent nu in contact met je ziel, en laat deze de leiding overnemen. Zonder zware lasten kun je zien waar angsten en verlangens werkelijk vandaan komen.

Bevrijding door middel van savasana

De bevrijding door middel van savasana, al dan niet in begeleiding van een reis, transformeert het bewustzijn altijd. Als alle lichamelijke en geestelijke activiteiten tot rust komen, ontstaat er ruimte om een andere dimensie binnen te gaan. Ik merk altijd dat er een gevoel van héhé eindelijk’ door mijzelf heen gaat, omdat de ziel van mijn cliënt zich eindelijk gehoord voelt. Dit is overigens ook het moment waarop ik als heler en ziener aan de slag moet. Want de oude pijnlijke ervaringen die verwerkt en geïntegreerd willen worden hebben nog wel de nodige sturing en uitleg nodig. Wat ik doe is de juiste vragen stellen en mijn cliënt op het juiste moment naar de juiste waarneming toe leiden. Dan sta ik zelf ook wel eens voor uitdagingen; zal ik dit of zal ik dat doen? Op zulke momenten vraag ik zelf om hulp, die altijd komt.

Stille slaap

Savasana doet nog meer: deze diepe vorm van stille slaap levert meer ontspanning op dan een normale nachtrust. Je kunt je voorstellen dat je ‘s avonds nog met spanning naar bed gaat. Mentale zorgen en aanspanning maken je onrustig: woelen, knarsetanden, wakker liggen en nachtmerries zijn hier uitingen van. Savasana – in de vorm van een geleide meditatie – bouwt stresshormonen af en gelukshormonen op. Als je jezelf dagelijks zo’n diepe slaap gunt, zul je merken dat de kwaliteit van je nachtrust beter wordt. Door een dagelijkse geleide meditatie inclusief savasana kun je je geest-lichaam herprogrammeren. Dankbaarheid, loslaten, en zelfliefde zijn onder andere het resultaat van een dagelijkse geleide meditatie. Je kunt dit midden op de dag doen, of vlak voor je naar bed gaat. Als je in slaap valt tijdens savasana is dit niet erg.

Savasana buiten de yogales

Het is mogelijk om savasana te beoefenen buiten de yogales om. Dit kan door middel van het luisteren naar geleide meditaties; we noemen deze yoga nidra. Nidra betekent de slaap, yoga nidra is de slaap van de yogi. Deze meditaties kun je iedere dag opnieuw beluisteren. Het is tevens een goede voorbereiding op een eventuele zielenreis, als je die zou willen ervaren. Er is weinig voor nodig. Download op mijn website een meditatie, ga op je rug liggen, op een vlakke ondergrond.

Leg je lichaam symmetrisch neer, houd je nek lang en strek je armen in een hoek van 45 graden naast je lichaam. Handpalmen kunnen naar boven of beneden gedraaid worden, afhankelijk van wat jou meer ontspanning geeft. De benen liggen op heupbreedte, en je voeten ontspannen uitgedraaid. Zorg dat je voeten warm blijven. Leg sowieso een deken over je heen, aangezien je het kouder krijgt naarmate je dieper wegzakt. Zorg dat je volgende 45 minuten niet gestoord kunt worden, sluit je ogen en ontspan je. Zet de meditatie aan. Gedurende de meditatie zul je je niet meer bewegen. Het luisteren naar de stem is de enige activiteit die je uitvoert, en zelfs dan kan het zijn dat je op een bepaald moment ophoudt met luisteren. Dit is in orde.

Tip: houding

Let goed op je houding. Je moet zo liggen dat je je volledig (vooral je nek) kunt ontspannen. Ook je benen en voeten moeten kunnen rusten, daarom is een stoel minder geschikt. Indien nodig, kun je een yoga-rol (bolster, rond kussen) onder je knieën leggen en een klein kussen of een deken onder je hoofd. Ook een oogkussentje is comfortabel en bevordert ontspanning. Tenslotte kan ik je aanraden om de meditatie via een koptelefoon te luisteren; dit brengt je gewaarwording nog meer naar binnen.

Boekentip: Hooggevoeligheid en stress

Hooggevoeligheid en stress van Susan Marletta Hart

Bestel hier jouw exemplaar

In dit boek laat Susan Marletta Hart zien hoe je als hooggevoelige goed met stress om kan gaan. Stress heeft ingrijpende lichamelijke gevolgen, zeker voor hooggevoelige mensen. Onderzoek toont een verband aan tussen chronische stress en aandoeningen als fibromyalgie, chronische  vermoeidheid, bijnieruitputting en diabetes. In dit boek definieert de auteur de oorzaken van chronische stress. Ook beschrijft ze hoe een hooggevoelige ermee kan leren omgaan. De aandacht gaat ook uit naar vroegkinderlijke stress, hormoonhuishouding en chakra’s. Praktijkvoorbeelden completeren dit toegankelijke boek. Bestel nu hier jouw exemplaar! 


Meditaties die je kunt downloaden op mijn website www.susanmarlettahart.com:
Je stressvrije ik, Je energieveld reinigen, Loskomen van conventies, Je hooggevoeligheid accepteren, de parasymaticus in de keel voelen. Beeld: Photo by Annie Spratt on Unsplash 

1 comment

Avatar
Zonnestraal 25 februari 2018 - 08:43

Zelf heb ik jaren slaapstoornissen gehad. Als yogadocent kon ik allerlei oefeningen, meditaties en visualisaties toepassen, maar niets hielp voldoende. Totdat ik er bij toeval achter kwam dat wifi en de straling van o.a. mobiele telefoons een sterke invloed op mijn zenuwstelsel had. Alles gaat bij mij uit en ik slaap sindsdien weer goed. Voor meer info: http://www.verminder-electrosmog.nl en https://sosstraling.nl

Reply

Leave a Comment