Home Geen categorie PROEF Mindful leven, mindful eten

PROEF Mindful leven, mindful eten

Door Jenny
Ik was benieuwd naar dit boek omdat ik beide onderwerpen (boeddhisme en voeding) erg interessant vind. Het boek leest makkelijk en onderbouwd alles wat ze beschrijven. Zowel voeding als boeddhisme komen gelijkmatig aan bod en zijn in het hele boek met elkaar verweven. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de vier edele waarheden van een gezond gewicht (blz. 31):

1 Je overgewicht is lijden. 2 Je kunt de oorzaken van overgewicht herkennen. 3 het is mogelijk om een gezond gewicht te bereiken. 4 Volg het pad van aandacht naar een gezond gewicht. Toch heb ik ondertussen ook mijn eigen waarheid omtrent voeding opgebouwd en dan merk ik dat niet alle informatie in dit boek hieraan te staven valt. Terugkijkend op mijn voedselverleden heb ik jaren gegeten volgens ‘Een leven lang fit’  en de laatste jaren volgens de boeken: ‘Een gezonde eter voelt zich beter’ en ‘100% gifvrij’.  Ik ben er dus van overtuigd dat het wel degelijk belangrijk is welke combinatie van voedsel je tot je neemt en dat dit niet alleen een kwestie is van calorieën tellen. Voor mij maakt het wel degelijk verschil of je slechte snackcalorieën tot je neemt of dat deze calorieën bestaan uit een biologische boterham met biologische roomboter en biologische pindakaas en bieslook.  Ik geloof dat het beter is om volle, biologische producten te nuttigen, dan kunstmatige, magere en of  lightproducten.

Loopmeditatie

loopmeditatie.jpgHet boek zegt dat afvallen een kwestie is van minder calorieën binnen krijgen dan gebruikelijk en meer bewegen. Belangrijk is dat beide zaken heel bewust gebeuren met volle aandacht. Zo wordt in het boek ook een stukje loopmeditatie beschreven (blz. 180)  en dan mag je hardop tegen jezelf zeggen tijdens het inademen: ‘Ik ben aangekomen’ en bij de uitademing zeg je: ‘Ik ben thuis.’   Toen moest ik toch wel even glimlachen, want ik geloof ook in de kracht van woorden en iemand die wil afvallen, wil juist niet de woorden zeggen; ´ik ben aangekomen´. Hierdoor programmeer je je brein op een onbewuste manier om juist aan te komen in plaats van af te vallen. Waarschijnlijk heeft de vertaler van dit boek hier geen weet van, want anders was de vertaling vast iets geweest in de trant van: ‘ik ben gearriveerd’.

Bewust leven plan

Verder is het een zeer volledig boek dat uitgebreid diverse onderwerpen aan bod laat komen. Denk hierbij aan: gewichtsworsteling, voedselmeditaties, je bent meer dan je eet, het huidige moment, mindful eten, mindful bewegen en (voor degene die direct aan de slag wil:) een Bewust Leven Plan. En daar ben ik het dus volledig mee eens; afvallen is voor mij niet: ‘nu drie weken op rantsoen staan en dan weer je oude eetgewoontes oppakken’. Het is voor mij een gezond leefpatroon en hierbij horen  onbewerkt en biologisch voedsel, bewegen en meditatie zeker bij. stapelboeken.jpgDus…. voor iemand die door de dieetboeken (Sonja Bakker -wel tussendoortjes-, Dr Frank -geen tussendoortjes-, Yvonne Bakker -Afvallen zonder lijnen; Je mag alles eten behalve dat waar suikers inzitten, geen banaan, geen  ananas etc en je mag elke dag meer gaan bewegen) het allemaal even niet meer ziet zitten, daarvoor is dit een heel goed basisboek. Juist omdat ze uitgaan van een Bewust Leef Plan en dit stukje bij beetje doorvoeren waardoor je leefwijze bijna ongemerkt steeds gezonder en gezonder wordt en je inderdaad bijna niet in de gaten hebt, dat je oude slechte eetgewoontes naar de achtergrond verdwijnen, samen met je overtollige kilo´s.

Leave a Comment