Home Geen categorie Pré-vakantie stress? Dit keer niet!

Pré-vakantie stress? Dit keer niet!

Door Suzan Oostvogels

Hard werken geeft plezier en voldoening. Toch heeft iedereen op zijn tijd even rust nodig. Ruimte om bij te tanken en op te laden. Als je altijd maar door dendert zonder op te laden kun je jezelf misschien minder goed concentreren dan voorheen. Je krijgt een korter lontje. Gaat meer fouten maken. En misschien maak je onterechte kribbige opmerkingen naar collega’s, je lieve vriend(in) of je kinderen. Allemaal tekenen dat je even tijd nodig hebt om op te laden. Maar hoe komt het toch dat ons lichaam telkens ongeveer twee weken voor je welverdiende vakantie aangeeft dat het toch echt de hóógste tijd is. Je voelt je moe, gestresst, kribbig, vervelend en alles wat maar lelijk is tegelijk. Alsof je jezelf al die tijd hebt groot gehouden en dan pas mag overgeven aan de opgebouwde moeheid en spanning van de periode daarvoor. De weken voor je vakantie zijn vaak het zwaarst. Je bent plotseling zóóó aan vakantie toe en het werk blijft zich maar opstapelen. Hoe zorg je er voor dat je, dit keer wél, relaxed aan je vakantie kunt beginnen? Zomervakantie  

1. Zeg eerder nee!

Wanneer je collega’s weten dat je met vakantie gaat, wil dat niet zeggen dat er geen projecten meer gedaan moeten worden. Misschien komen er spoedklussen zo net voor je vakantie. Zeg dan op tijd nee. Als je relaxed aan je vakantie wil beginnen moet je tijd vrijmaken voor je overdracht. Daarnaast moet er thuis ook nog van alles gebeuren. De koffers pakken, je huis opruimen, wassen draaien en ga zo maar door. Als je te veel hooi op je vork neemt net voor je vakantie kun je zeker niet relaxed beginnen. Zeg dus op tijd nee! Geef prioriteit aan de dingen die jij zelf nog graag wil doen in plaats van de dingen die anderen graag van je willen.

2. Ruim je werkplek op

Het werkt verfrissend om je werkplek voor je vakantie helemaal op te ruimen. Je zult van alles tegenkomen, groepeer alles per project. Als er een actie op genomen moet worden, zet dit dan op je actie- of overdrachtslijst. Zo niet, berg het dan allemaal netjes op. Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd. Zie het als de grote schoonmaak voor de grote vakantie. Dat deden we vroeger ook op de basisschool. Je kunt bij terugkomst dan beginnen op een heerlijk opgeruimde werkplek!

3. Out of office, twee dagen eerder graag

Soms lijkt mail niet op te houden. Er komen nog allerlei -voor anderen- belangrijke zaken binnen zo net voor je vakantie. Als je je out of office twee dagen eerder inschakelt heb je twee dagen wat meer rust om alles bij te werken. Zo ga je met een gerust gevoel op vakantie. Je kunt in je out of office ook zetten dat je twee dagen later terugkomt. Je hebt dan ook weer twee dagen extra om de mail die tijdens je vakantie is binnengekomen rustig te verwerken.

4. Schrijf het van je af (1), maak een overdrachtsdocumentje

Maak voor jezelf en voor je collega’s een overdrachtsdocumentje waarin je per project alle gedachten opschrijft. Door het op te schrijven verdwijnen deze gedachten uit je hoofd! Deze vervelende gedachten zijn er eigenlijk alleen maar om je te helpen dingen te herinneren. Maar omdat je al deze gedachten op je lijstje hebt gezet hoeven deze gedachten je niet meer te helpen. Het staat immers zwart op wit. Geef je brein ook wat rust deze zomer.

5. Schrijf het van je af (2), maak een niet-vergeten-afvinklijstje

Hoe vaak zoek je nog op het laatste moment naar allerlei spullen die je niet moet vergeten mee te nemen? En hoe vaak gaat dat met veel gechagrijn en met stoom uit je oren? Ben jij zo iemand? Maak dan een niet-vergeten-afvinklijstje. Je kunt je koffers natuurlijk niet weken van te voren inpakken. De kans is dus groot dat je iets vergeet. Veel spullen heb je nog nodig in de dagen voor je op vakantie gaat. Door het maken van een niet-vergeten-afvinklijstje zorg je ervoor dat je tijdens het pakken van je spullen niets vergeet.

6. Iedereen is onmisbaar, echt!

Wordt er van je verwacht dat je bereikbaar bent tijdens je vakantie? Ga dan eens in gesprek over deze verwachtingen. Misschien is het helemaal niet nodig dat je elke dag bereikbaar bent of je mail checkt. Je zou een vaste dag kunnen afspreken om je mail te checken, of je zou misschien zelfs je mail kunnen laten beheren door een collega. En weetje, echte problemen lossen zich vanzelf op, ook zonder jou. Je denkt misschien dat je onmisbaar bent, maar helaas. Gun jezelf wat rust tijdens je vakantie en zet je telefoon gewoon uit. Geniet van de stilte.

7. Blijf ademen

Als je gestresst raakt, merk je dat gelijk aan je ademhaling. Geef jezelf wat ruimte en doorbreek je neiging om snoeihard door te werken en alles, maar dan ook echt alles, tot in de puntjes op tijd af te werken. Vaak zijn we, als we zo gestresst bezig zijn, helemaal niet meer effectief. Gun jezelf een powermomentje van 3 minuutjes zodat je daarna veel effectiever je to-do’s afwerkt. Breng in die drie minuutjes je aandacht naar de adembeweging in je buik. Word je bewust van de in- en uitademing, van moment tot moment. Vraag jezelf na die drie minuutjes:

  • Hoe is het nu met mij?
  • Wat voel ik mijn lichaam?
  • Wat voor stemming heb ik?
  • Wat heb ik nu nodig?

Je zult merken dat je na deze drie minuutjes een stuk effectiever bent. Pre-vakantie stress Met deze 7 tips begint je vakantie toch een stuk relaxter. Tijd om te genieten! Niets moet, alles mag. Luister naar je innerlijke stem en doe dingen die goed voelen. Geniet van het samen zijn, met partner of vrienden. Of geniet van de rust als je alleen gaat. Ont-moet en laad jezelf weer op.    

Leave a Comment