Home Hooggevoeligheid Overprikkeling en slapen: onmogelijk?

Overprikkeling en slapen: onmogelijk?

Door Sannie Alblas-Smit

Veel HSP (Hoog Sensitieve Personen) hebben moeite met slapen. Wellicht dat het volgende je bekend voorkomt. Je dag was druk en vermoeiend. Je had veel afspraken staan en er kwamen ook nog wat dingen tussendoor die je moest regelen. Eenmaal thuis heb je de zorg voor je gezinsleden die ook jouw aandacht willen. Al met al zou je het liefst op je bed willen gaan liggen om tot rust te komen. Halverwege de dag was je eigenlijk al overprikkeld.

Als je dan eindelijk uitgeput op bed gaat liggen, kun je de rust niet vinden en lig je enkel maar te woelen en te draaien. Het gaat niet lukken, je hoofd zit nog té vol en in slaap vallen zit er niet in. Vervolgens ga je daar weer over malen, want morgen moet je immers gewoon weer werken en je hebt je slaap hard nodig. Overprikkeling en slapen: niet de beste combinatie.

Wat kun je doen om wel in slaap te vallen? Hier 5 tips.

Kijk één uur voor het slapen gaan niet meer op je telefoon, laptop of televisie

Waarschijnlijk denk je dat het ontspannend is, maar het kijken op een scherm stimuleert je geest. Ook door het ontvangen of lezen van berichtjes (Facebook, WhatsApp etc.) blijft je geest alert en blijf je in een waakzame toestand. Laat je mobiel niet naast je bed liggen, i.v.m. straling. Het is beter om je mobiel in de huiskamer te laten. Bovendien onderdrukt het kijken naar een beeldscherm (fel licht) de aanmaak van melatonine. Dat is een stofje dat je juist helpt om lekker in slaap te vallen.

Maak een vast ritueel van het naar bed gaan

Probeer vaste slaaptijden te hanteren, zodat je lichaam went aan een vast dag- en nachtritme. Ga voor het slapen lekker in bad of onder de douche. Stel je dan voor dat je alle gedachten, stress of alles wat je nu niet meer nodig hebt van je af spoelt. Lees een ontspannend en luchtig boek. Geen spannende thrillers of nare waargebeurde verhalen. Je kunt ook een ontspannend muziekje luisteren.

Heb je last van piekergedachten, schrijf deze op voordat je gaat slapen

Zo haal je ze als het ware uit je hoofd. Het is ook handig om naast je bed pen en papier neer te leggen. Mocht je dan nog iets bedenken, schrijf het dan meteen op, want dan kun je het makkelijker loslaten. ’s Morgens kun je dan kijken of je nog iets met die gedachte moet doen.

Is je slaapkamer een plek van rust?

Gebruik je je slaapkamer alleen om te slapen (en seks) of is het bijvoorbeeld ook een rommelhok of werkkamer? Als je je slaapkamer binnenstapt, voel je dan rust of niet? Een opgeruimde slaapkamer bevordert het rustgevende gevoel. Kun je je slaapkamer goed ventileren? Is het donker of licht genoeg? Heb je een fijn matras?

Eet en drinkgewoontes

Het ligt misschien voor de hand, maar eet niet vlak voordat je gaat slapen. Géén koffie (cafeïne) of alcohol. Alcohol lijkt misschien een goed slaapmutsje, maar dat is het niet. Je valt misschien iets sneller in slaap, maar je slaapt lichter en daardoor heb je grote kans dat je ’s nachts wakker wordt en niet meer in slaap komt. Roken heeft hetzelfde effect als alcohol. Er is bijvoorbeeld wel heerlijke ‘welterusten’ thee te koop.

Als je merkt dat het draaien en woelen toch niet stopt, kan je soms beter uit bed gaan

Dan kan je bijvoorbeeld je piekergedachten op schrijven of nog even een kopje thee te drinken. Daarna kan je weer opnieuw proberen de slaap te vatten.

Heel veel succes en slaap lekker,
Sannie

Boekentip: Van dit boek ga je beter slapen

In Van dit boek ga je beter slapen geven Catelijne Elzes & Deborah Freriks tips & trick om sneller in te slapen, stevig door te slapen en ‘s ochtends frisser wakker te worden.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor € 15,00.

Lees ook deze artikelen:

3 reacties

Avatar
Shy 12 april 2019 - 22:46

Oke dit allemaal werkt niet. Probleem is de aanraking. Van dekens, kussens. Ook temperatuurverschillen. Een sok die bijvoorbeeld anders zit dan de ander. Een stukje huid dat niet bedekt wordt terwijl de rest daar wel bedekt wordt. Slapen zonder kussen en deken lukt ook niet. Licht, geluid. Alles. Wat moet je daar dan mee?

Reply
Avatar
Praktijk Sannie 14 april 2019 - 09:39

Hallo Shy,
In hoeverre ga je al overprikkelt naar bed? Vaak is overprikkeling op de huid een opstapeling. Niet elke hsp heeft namelijk meteen last van bijvoorbeeld de labels in kleding, maar zodra ze overprikkelt raken, gaat dat labeltje wel opeens irriteren. Zo 1-2-3 heb ik niet de perfecte oplossing voor je, vaak zit er namelijk meer achter. Maar probeer in ieder geval eens te kijken naar je level van overprikkeling en probeer erachter te komen hoe zeer je al overprikkelt bent als je naar bed gaat. Veel succes, Sannie

Reply
Avatar
Manouq 7 oktober 2019 - 13:39

Wat mij helpt is om te ‘kijken’ als mijn ogen dicht zijn. Ik focus op het zwarte, zie soms figuurtjes waar ik dan op focus en val dan vrij snel in slaap.

Reply

Laat een bericht achter