Home Bewustzijn Optimale zelfregulering: bewust zijn van je lichaam

Optimale zelfregulering: bewust zijn van je lichaam

Door Chantal van Veen

Het is de missie van ons lichaam om ons in leven, gezond en mobiel te houden. Je kunt je lichaam misschien negeren, maar je lichaam negeert jou nooit. Je lichaam bestaat om voor je te zorgen en als je slaapt worden duizenden processen gereguleerd, zonder dat je daarop hoeft te letten. Dit vermogen noemen we ook wel zelfregulering. Maar wat gebeurt er als deze zelfregulering wordt verstoord en hoe kunnen we dit corrigeren of voorkomen?

Verstoorde zelfregulering

Zelfregulering, wat ook wel homeostase wordt genoemd, zorgt ervoor dat ons lichaam in evenwicht is en dat we gezond blijven. Belangrijk is om dit proces niet te verstoren. Een verstoring van de zelfregulering kan een fysieke vorm aannemen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij ernstig overgewicht: overtollige kilo’s zetten het hele systeem onder druk. Ook mentale en emotionele factoren kunnen er echter voor zorgen dat de zelfregulering niet optimaal werkt. Zo verzwakt elke negatieve overtuiging de samenwerking tussen lichaam en geest.

Wanneer de homeostase verstoord raakt, stuurt je lichaam je een signaal. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je lange tijd niet hebt gesport en opeens besluit om weer te gaan hardlopen. Wanneer je lichaam dan te veel belast wordt, stuurt het je signalen van ongemak of stress zoals een bonkend hart, pijnlijke gewrichten of kortademigheid. De zelfregulering komt onder druk en je lichaam geeft aan dat je moet ingrijpen.

Onbalans corrigeren: wees je bewust van je lichaam

In ons lichaam vinden allerlei processen plaats. Het is belangrijk om je in ieder geval bewust te zijn van de volgende basissignalen:

  • Verzadiging – honger
  • Welbevinden – ongemak
  • Energie – lusteloosheid
  • Lichtheid – zwaarte

Bij de bovenstaande signalen duidt het eerste woord telkens op een toestand van evenwicht. In deze toestand zorgt zelfregulering ervoor dat het goed met je gaat zonder onnodige druk, stress en spanning. Het tweede woord geeft daarentegen in alle gevallen aan dat de zelfregulering onder druk staat. Je ontvangt feedback die erop wijst dat je de situatie bewust moet corrigeren om het evenwicht te herstellen.

De beste manier om een onbalans te corrigeren is je bewust te zijn van je lichaam. Hier kun je aan werken door in de gaten te houden hoe je je voelt en daarbij aandacht te besteden aan de bovenstaande signalen.

Tips om je bewust te zijn van je honger

Hoe meer verfijnd je bewustzijn is, hoe beter je in contact bent met je lichaam. We zeggen bijvoorbeeld vaak dat we verrekken van de honger, terwijl ons lichaam ons eigenlijk vertelt dat we een beetje honger hebben.

Onderstaande tips kunnen je helpen om bewust te worden van hoeveel honger je hebt om hieraan gehoor te geven, om zo de feedback tussen lichaam en geest in stand te houden:

  1. Geef gehoor aan je hongerniveau op een schaal van 1-8:
  • 0-1 Je maag is helemaal leeg en je hebt een hongergevoel.
  • 2-4 Wanneer je zit te eten of net hebt gegeten en het voedsel rustig aan het verteren bent. Je hebt geen honger gevoel.
  • 5 Terwijl je aan het eten bent, begin je je voldaan te voelen.
  • 6 Het punt van maximaal welbevinden. Je voelt je volledig voldaan.
  • 7-8 Je bent verder gegaan dan het punt waarop je je nog prettig voelde. Na het eten heb je een gevoel van ongemak zoals een opgezette buik, zwaarte of sufheid.

Eet alleen als je honger hebt en eet niet verder als je al vol zit. Het is echter ook belangrijk om jezelf niet uit te hongeren als je echt honger hebt.

  1. Houd tijdens het eten je hongergevoel in de gaten. Als je vol zit, en je je op de bovenstaande schaal op een 6 bevindt, stop dan met eten. Ga van tafel of vraag de bediening om je bord mee te nemen.
  2. Leer een licht hongergevoel te waarderen als een positieve boodschap van je lichaam. Gebruik het niet als excuus om direct iets te gaan eten.

Optimale zelfregulering

Met deze tips kun je werken aan het verbeteren van de samenwerking tussen lichaam en geest. Probeer bewust te worden van je lichaam en de signalen die je lichaam jou geeft. Zo werk je aan optimale zelfregulering waarbij je lichaam in staat is om voor jou te zorgen!

Boekentip: Waarom eet je te veel?

waarom eet je te veel?Dit artikel is gebaseerd op een fragment uit Waarom eet je te veel? van Deepak Chopra. Volgens hem is je eetgedrag zelf niet de kern, maar liggen onder je neiging om te veel te eten andere diepere verlangens verborgen. Hij helpt je om deze dieper liggende vraag te beantwoorden om zo echte voldoening en vervulling in je leven te vinden.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor €15,00.

Leave a Comment