Home Oefeningen Ook zo’n moeite met inslapen? Catelijne Elzes geeft tips

Ook zo’n moeite met inslapen? Catelijne Elzes geeft tips

Inzichten waar je beter van gaat slapen, dáár zoekt journalist Catelijne Elzes naar. Samen met vriendin/illustrator/schrijver Deborah Freriks maakte ze het boek ‘Van dit boek ga je beter slapen (en je wordt er knapper van)’. De komende weken deelt ze haar ontdekkingen met ons. Omdat ze iedereen een betere nachtrust gunt.


 

‘Mijn slaap is stukgegaan toen ik  kinderen kreeg’ mailde mijn nicht me vanuit Schotland. En pats, er ging een lampje branden in mijn hoofd. Bij mij ook! Het begon met de komst van mijn oudste, nu 17 jaar geleden. Of eigenlijk drie maanden daarvoor al. Tot die tijd was ik een marmot. Ik kon slapen als de beste en deed het ook graag. Om 22 uur erin, om 7 uur wakker. Fris & fruitig.

Tijdens mijn eerste zwangerschap werd ik een soort stokstaartje. Alert. Grote open ogen, midden in de nacht. Wat voel ik? Gaat het wel goed met die baby in mijn buik? Om de paar uur wakker, plassen, woelen, linkerzij, rechterzij. Toen die lieve schat er eenmaal was, werd ik nóg alerter. Ik voelde me megaverantwoordelijk, samen met mijn man, dat wel, maar die sliep er geen minuut minder om.

Uiteindelijk werd ik een serial-wakker-ligger. ’s Avonds viel ik makkelijk in slaap, maar tussen 2 en 5 wilde het niet meer. Meestal kwam ik aan ongeveer zes uur per nacht. Dat leek me nog redelijk. Maar toen ik las dat na twee nachten van zes uur de kans op een auto-ongeluk verdubbelt, vond ik het niet zo redelijk meer. Samen met mijn goede vriendin Deborah Freriks, die vooral een slechte inslaper is (soms ziet ze het nog 3 uur worden op haar wekker), ging ik op onderzoek uit. Wat helpt volgens de wetenschap, wat helpt anderen, wat helpt ons? Wat vonden we veel. Daar is het beter slapen voor ons beide begonnen.

Voor mij is het bijvoorbeeld belangrijk om ’s nacht niet in gepieker te vervallen. ’s Nachts lijkt alles zwaarder omdat je prefontale cortex het niet zo goed doet. Dat is het hersengebied wat je emoties reguleert. Bovendien is er geen afleiding en dus beginnen veel mensen dan te malen. Dat ik moet plassen is bijna niet te vermijden, maar ik hoef mezelf niet gek te maken met alles wat ik nog moet doen, dingen die niet zo zijn gelopen als ik wilde of dingen die misschien niet zo gaan lopen als ik wil. Voor ons boek hebben we allerlei werkzame oefeningen opgesnord. Deze twee doe ik vaak:

1.      De ‘Fantaseer jezelf blij-oefening’.

Afkomstig van de Amerikaanse hersenwetenschapper Srini Pillay. Het is een vorm van dagdromen, maar het werkt bij mij ook ’s nachts. Voel even hoe je in je bed ligt, wees je bewust van het feit dat je je gedachten vrij gaat laten en fantaseer je blij. Bedenk bijvoorbeeld dat je op een tropisch strand bent met warmte, een briesje en vrolijkheid om je heen. Wat ruik je, waar zit of lig je op, wat hoor je, neem je iets lekkers? Komt er iemand langs, nemen jullie een duik, wat zie je? Spreek al je zintuigen aan. Zie alle details voor je.

2. De ‘Denk jezelf in slaap-oefening’.

Aan de universiteit van British Columbia ontdekten ze dat een specifieke manier van denken vooraf gaat aan het in slaap vallen. Imiteer je deze manier van denken, dan zet je je brein als het ware in de bijna-slapen stand, en val je makkelijker in slaap. Het gaat zo: kies een willekeurige letter en bedenk een voorwerp of dier wat hiermee begint. Bijvoorbeeld ‘trampoline’. Zie het voor je, neem je tijd,. Daarna bijvoorbeeld ‘tas’, en zo verder. Weet je niks meer met die letter, ga dan door met een andere beginletter. Kies wel steeds neutrale dingen waar je geen emotionele reactie op hebt. Als je panisch bent voor spinnen is ‘tarantula’ niet jouw woord.

Boekentip: Van dit boek ga je beter slapen

Slaap jij slecht en heb je behoefte aan een betere nachtrust? In Van dit boek ga je beter slapen geven Catelijne Elzes & Deborah Freriks tips & trick om sneller in te slapen, stevig door te slapen en ‘s ochtends frisser wakker te worden.

Bestel jouw exemplaar in onze webshop Boekenwereld.com voor €15,00.

1 comment

Avatar
Jolanda 4 januari 2019 - 20:01

Leuk artikel om te lezen. De fantaseer oefeningen deed ik als kind als ik niet slapen kon. Door dit artikel komt die herinnering weer boven. Het hielp mij altijd wel! Vooral piekeren is bij mij ook de boosdoener. Toch meer weer eens proberen met die fantasie oefening!

Reply

Leave a Comment