Home Oefeningen Oefening in afstemmen op jezelf

Oefening in afstemmen op jezelf

Door Susan Vroemen
transcendente meditatie

Hoe stem je je af op jezelf middenin een gesprek en op een drukke dag? Dat vraagt oefening! In mijn artikelen Authentiek leven en Zo spreek je met de stem van je bestemming heb ik het over ‘stil worden’ en ‘afstemmen op jezelf’. In de verstilling kun je proeven wat er binnenkomt en aandacht geven aan wat dit bij jou oproept aan eigen gevoelens en behoeften. Ik kreeg van een heleboel mensen de vraag of ik tips en tricks heb. De grote vraag is: #Hoedan?

De meeste vrouwen zijn gewend om gevoelig bij de ander af te tasten wat hij of zij wil en waar hij of zij behoefte aan heeft. Een mooie kwaliteit, maar vaak vergeten we die ook voor ons zelf in te zetten. Dit doe je door de gerichtheid op de ander af en toe te onderbreken en je aandacht terug naar jezelf te brengen. Hieronder vind je een oefening die je daarbij helpt. Je kunt deze oefening eerst doen wanneer je tijd hebt voor jezelf en alleen bent. Als hij wat meer ‘ingesleten’ is, wordt het steeds makkelijker om hem toe te passen in gezelschap.

Oefening: afstemmen op jezelf

Stap 1

Ga lekker zitten en maak het jezelf gemakkelijk. Voel hoe je gesteund wordt door de stoel onder je benen, je billen en in je rug. En terwijl je zo zit, richt je je aandacht op je ademhaling. Verdiep je ademhaling door een paar keer diep in en uit te ademen. Elke keer wanneer je uitademt, kun je meer en meer gaan ontspannen en voel je hoe je steeds dieper in je stoel rust.

Stap 2

Laat met iedere uitademing je voetzolen zwaarder op de grond rusten alsof je voeten er als het ware in wegzakken.

Stap 3

Strek vanuit je onderrug je wervelkolom als een rechte pilaar op. Hou dit een tel vast en veer langzaam terug in een natuurlijke positie. Zet nu je hele wervelkolom van de stuit tot aan de kruin in een kolom geel licht. Een warm, geel vitaliserend licht.

Stap 4

Gebruik je adem om zo steeds dieper in jezelf terug te vallen, om steeds dieper naar binnen te gaan. En ga in gedachten je lichaam langs. Begin bij je voetzolen en dan langzaam omhoog. Je gaat van je voetzolen tot je kruin en van je handpalmen naar je hart.

Stap 5

Neem waar hoe je je voelt. Ben je op je gemak, of voel je onrust? Merk je dat je weg wilt of dat je een bepaalde beweging wil maken? Wat heb jij nu nodig?

Stap 6

Wees stil, open en ontvankelijk voor wat je lichaam je wil vertellen. Het antwoord kan in woorden komen, in de vorm van een beeld, of als een gevoel. Adem het een aantal keer in en uit.

Stap 7

Doe wat je moet doen om nu goed voor jezelf te zorgen. Verander het onderwerp van het gesprek, geef je mening, of ga gewoon even naar de toilet of koffie halen om ruimte voor jezelf te maken.

Wil je meer vanuit je ziel aanwezig zijn in het leven van alledag? In het jaartraject De Fluisterstille Stem leer je luisteren naar de stem van je ziel en te varen op het kompas van je hart.

Boekentip Inspirerend leven: Start vandaag met mediteren

Vind je het prettig om geleide meditaties te volgen? Start vandaag met mediteren van Robert Bridgeman geeft je tips & tricks om te oefenen met bij jezelf komen en er zit een cd bij met geleide meditaties. Zo kun je je aandacht laten meevoeren door een rustige stem en bij jezelf komen. Je kunt jouw exemplaar bestellen bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 17,99.


 

Deze artikelen vind je vast ook leuk

Laat een bericht achter