Home Bewustzijn Hoe deze nonnen ons voor gingen in bewust leven (+ recept Nonnenkusjes)

Hoe deze nonnen ons voor gingen in bewust leven (+ recept Nonnenkusjes)

Door redacteur

Het kloosterleven staat hernieuwd in de belangstelling – voornamelijk als plek om tot bezinning te komen middels een één- of meerdaagse retraite. Maar ook rond het thema eten en drinken kun je voor inspiratie in het klooster terecht. Chiara Bots, het hoofd van de keuken van St. Josephsberg, het Clarissenklooster in Megen, schreef een kookboek: Gezond leven, bezield eten.

Gouden regels

De clarissen leven volgens het model van het evangelie, in armoede, eenvoud en soberheid. Daarnaast zijn ze sterk op de natuur betrokken. Hoog in het vaandel staat eerbied voor al wat leeft en de wereld om ons heen. De gouden regels voor gezondheid van deze clarissen zijn:

  1. Zorg voor een ritme dat aansluit op je natuurlijke ritme
  2. Verdeel de maaltijden evenwichtig
  3. Ga naar buiten, verwonder je, ontwikkel je zintuigen, geniet
  4. Heb oog voor de aarde en haar levensvoorwaarden, vergiftig niet, ga er zorgvuldig mee om
  5. Ga op zoek naar je eigen bronnen van inspiratie en bezieling en geef die de ruimte en levenskansen
  6. Oefen je in dankbaarheid om alles wat je om niet geschonken wordt: een mooie bloem, liefde, een lam dat bokkensprongen maakt, een geneeskrachtig of smaakvol kruid
  7. Zorg met aandacht voor:
    – iets wat groeit en leeft en leer daarvan
    – voedsel voor de ziel en geestelijke groei
    – balans tussen inspanning en ontspanning

Biologisch en natuurlijk

De moestuin van het klooster is sinds de jaren tachtig een biologische tuin, om de aarde zo gezond mogelijk te houden en met respect voor de natuur te telen. Ze verbouwen seizoensgroenten in de koude grond. Ruim de helft van het jaar eten de clarissen groenten uit eigen tuin. Ook in de keuken gaat het om aandacht en eerbied. Zuster Chiara kookt graag met eerbied voor de aarde, voor mens en dier. Ze gebruiken daarom slechts weinig en alleen biologisch vlees. Zuster Chiara wil weten wat ze in haar handen heeft en daar zorgvuldig mee omgaan. Dus haast geen kant-en-klaarproducten, maar met weinig middelen smakelijke maaltijden bereiden.

Recepten

In het hele boek vind je bovenstaande grondbeginselen terug. Zo volgt de indeling van de recepten het jaarritme: herfst en winter, het vroege voorjaar, lente en zomer, en door het jaar heen, voor recepten die het hele jaar door passend zijn. Er zijn talloze vegetarische recepten en tips om het milieu minder te belasten of om zuinig om te gaan met (ongebruikte) ingrediënten, bijvoorbeeld door de kooktijd te verkorten (snelkookpan of hooikist) en de tip om de overgebleven eidooier voor vla te gebruiken. De gerechten zijn eenvoudig en gemakkelijk te bereiden. Er worden pure ingrediënten gebruikt. De recepten zijn goed beschreven.

Zoete nonnenkusjes

Onder het kopje ‘verjaardagen en andere feestelijke gebeurtenissen’ vond ik een recept voor – hoe toepasselijk – nonnenkusjes. Dit intrigeerde mij en ik ging aan de slag. Van slechts 4 ingrediënten maak je vrij gemakkelijk en snel (maar daar was het natuurlijk niet om te doen) overheerlijke hazelnoot-schuimkoekjes. Prettig om de hazelnoten zelf langzaam te (laten) roosteren en daarna te hakken. Het gaf mij veel voldoening om dat zelf te doen en met onbewerkte ingrediënten te werken. De enige kanttekening die ik heb gaat over de enorme hoeveelheid suiker in het recept. als bewuste en gezonde eter ben ik geen fan van suiker, dus ik heb slechts de helft van de voorgeschreven 100 gram gebruikt. En dat was ruim voldoende want de nonnenkusjes waren heerlijk zoet.

bron: Gezond leven, bezield eten van Chiara Bots

Leave a Comment