Home Geen categorie Netwerken op inhoud

Netwerken op inhoud

Door Petra Pronk

Sommige dingen moet je gewoon doen. Zoals netwerken als je ondernemer bent. Niet fijn als je daar niet goed in bent. Wat ik niet ben. Dat dacht ik tenminste altijd. Tot ik ontdekte dat je netwerken meer kan zijn dan borrelen met onbekenden om je visitekaartje af te geven. Netwerken op inhoud. Leuk!netwerken op inhoud

Alles is energie

Als je die simpele wet omarmt, moet je ook accepteren dat alles wat op je pad komt, daar komt met een reden. Dat je dingen naar je toedenkt of juist niet doordat je een bepaalde energie uitstraalt. Ik ben al een poosje op zoek naar nieuwe klanten, maar koude acquisitie is niet mijn ding. Ik weet al heel lang dat het verstandig is om te netwerken, maar ik heb me er nooit toe kunnen zetten. Omdat ik bij ‘netwerken’ een idee heb bij Rabobank-borrels met volslagen onbekenden met wie je niets anders gemeen hebt dan het feit dat je allebei een bedrijf hebt. Of dat je vrouw bent. Wat is in geen enkel opzicht een basis vindt om iets op te bouwen. Maar dat werd allemaal anders toen ik deze week terechtkwam bij GewoonDoen, een club van bevlogen ondernemers met een sterk MVO-stempel. Inspiratie alom!

Law of attraction

Dat is daar zat was een sterk staaltje toeval – of anders uitgedrukt: een bewijs van de Law of Attraction. Ik had een jonge onderneemster geïnterviewd voor een boek. Zij liet tussen neus en lippen vallen dat ze goede publiciteit had gekregen met een initiatief om 100 bevlogen ondernemers elk 100 euro te laten betalen voor een inhoudelijk verhaal over hun eigen bedrijf. De verhalen werden gebundeld in een magazine met de naam ‘Gewoon Doen’. Elke ondernemer kreeg 100 exemplaren om af te zetten in het eigen netwerk. Een briljant plan in zijn eenvoud. Of er misschien een 2e uitgave op stapel stond, vroeg ik. En dat was het geval.

Een klik

Inmiddels sta ik daarin: GewoonDoen nr. 2’. Deze week was de feestelijke uitreiking. Ik besloot mijn drempel tegen borrels te overwinnen en mijn gevoel te volgen dat zei: ‘Deze wordt leuk’. En het was leuk! Een heel stel mensen bij elkaar die op inhoud een klik hebben, omdat ze in hun diversiteit allemaal staan voor hetzelfde: via je talent en je bedrijf iets bijdragen aan een betere wereld. Toen werd de borrel geen verplicht nummer, maar kreeg ik lichtjes in mijn ogen toen ik mensen hun enthousiaste verhalen hoorde vertellen, hoorde over nieuwe initiatieven van ‘Het nieuwe ondernemen’ en toen ik anderen vertelde over mijn eigen Arcuatura Tekst en wat ik daarmee wilde: bevlogen mensen een platform bieden. Ik ging weg met een heel hoog energieniveau. Ik had eindelijk zelf gedaan wat ik anderen al jaren aanraadt: aansluiten bij je passie, je talent als vertrekpunt nemen. Daar komen mooie dingen uit, daar ben ik van overtuigd. Heb jij ook leuke ervaringen met netwerken?

Leave a Comment