Home Mindfulness Met deze 3 tips wordt meditatie makkelijk

Met deze 3 tips wordt meditatie makkelijk

Door Irene Langeveld

Er bestaan veel misverstanden over meditatie waardoor je kunt denken dat meditatie niets voor jou is of dat je het niet goed kunt. Maar mediteren is niet moeilijk en iedereen kan het! Dit is waarom:

1. Je hoeft je gedachten niet stil te krijgen

Misschien heb je wel eens gemediteerd maar gedacht: ‘mijn hoofd is veel te druk, dit kan ik niet’. Eén van de grootste misverstanden over meditatie is dat je om goed te mediteren je hoofd leeg moet krijgen. Dat is niet zo.

Meditatie is simpelweg: aanwezig zijn bij dat wat er is. Dus als je gedachten heel druk zijn en van de hak op de tak springen, kun je net zo goed mediteren als wanneer je gedachten zo stil zijn als die van een zenmonnik.

Het gaat erom dat je observeert dát je hoofd druk is en dat je je aandacht steeds weer terugbrengt naar het onderwerp van je meditatie (meestal je ademhaling) wanneer je bent afgedwaald.

Dit kan als volgt gaan:

Ademhalen… ‘wat goed, ik ben aan het mediteren’
‘Ik moet straks nog boodschappen doen, wat zullen we eten vanavond?….’
‘Oh nee wacht even, ik ben aan het mediteren, terug naar de adem’
‘Zie je ik kan dit niet, ik kan niet eens één adem erbij blijven’
Adem….
‘Ik ben alleen maar aan het denken. Is de tijd al om?’
Adem in…
Adem uit….
‘Oh dit gaat best goed’
Adem….
‘Zo stom wat er vanochtend gebeurde, als ik nou…’
‘Oh nee, mediteren…’
ADEM….

Bovenstaande is een prima meditatie. Het gaat erom dat je je oordeel loslaat en simpelweg steeds maar weer je aandacht terugbrengt naar je ademhaling. Net zoals je een puppy traint om zindelijk te worden. Met geduld en liefde.

2. Je hoeft niets te bereiken

Je hoeft bij meditatie niet een bepaalde staat van zijn te bereiken. Je hoeft geen nirvana of halleluja ervaring te krijgen. Sterker nog, als je grootse ervaringen verwacht wordt je meditatie waarschijnlijk een grote teleurstelling.

Het kán wel gebeuren dat je een hele mooie ervaring hebt, waarbij je bijvoorbeeld diep verbinding maakt met de rust in jezelf, of met een gevoel van liefde of eenheid. Maar het hoeft niet. In 99% van de gevallen zul je dat waarschijnlijk niet ervaren, en zal je meditatie eigenlijk heel ‘gewoon’ aanvoelen.

Wanneer je mediteert om een specifieke ervaring (weer) te krijgen, kun je eigenlijk niet open mediteren omdat je niet openstaat voor dat wat er nu is en alleen bezig bent met ergens komen.

Meditatie gaat juist niet over ergens komen. Het gaat over bewust zijn met dat wat er nu is. De gedachten, gevoelens en ervaringen van dit moment. Niets meer en niets minder.

En dat in zichzelf brengt uiteindelijk vaak een gevoel van rust en balans. Als een natuurlijk gevolg.

Je zult merken dat zelfs na een hele ‘onrustige’ meditatie waarin je gedachten alle kanten opschieten, je je na afloop vaak tóch veel beter en rustiger voelt dan voordat je de meditatie begon. Het is eigenlijk altijd waardevol, ongeacht wat er tijdens de meditatie gebeurt.

3. Je hoeft niet uren te mediteren

Meditatie gaat over bewust zijn met dat wat er is. Dat kan lang maar ook heel kort duren. Het kan in een specifieke meditatiehouding (lotus, halve lotus of kleermakerszit) of simpelweg op een stoel met je rug recht, of liggend in je bed.

Het kan lopend of als je op een lang recht stuk fietst en je aandacht brengt naar dat wat je op dat moment ervaart: de zon op je gezicht, de wind in je haren, de bomen om je heen, de vogels die fluiten. Ook dat is meditatie.

Je hoeft geen uren te mediteren, en zelfs geen half uur. Elk moment dat je bewust bent van het hier en nu is eigenlijk een mini meditatie. En korte meditaties kunnen je veel geven, juist omdat je ze op ieder moment kunt doen en je zo steeds meer momentjes van bewustzijn in je dag kunt brengen.

Dus kun je niet een uur stil zitten: geen probleem. Vind een meditatievorm en duur die bij jou past en waar jij blij van wordt!

Op de website van Irene Langeveld kun je 3 gratis Mini Mindfulness Meditaties beluisteren die je helpen om in 5-7 minuten te verbinden met jezelf, je adem en dit moment. Eenvoudig, krachtig en op ieder moment in te passen: klik hier om gratis de 3 Mini Mindfulness Meditaties te beluisteren.

Boekentip Inspirerend leven: Wandelen van Thich Nhat Hanh

Mediteren met dit mooie weer terwijl je buiten bent? In Wandelen leert Thich Nhat Hanh je het lopen te combineren met mediteren. Zo geef je aandacht aan je manier van lopen en aan je omgeving. Stop jij Wandelen in je rugzak?


 

1 reactie

Avatar
Wouter 15 juni 2018 - 22:05

Dank voor het delen! Misschien is dit een leuke toevoeging voor als je bent begonnen en het moeilijk volhoudt: https://buddho.nl/7-praktische-meditatie-tips/

Reply

Laat een bericht achter