Home Bewustzijn Meditatietips voor als je al wat langer mediteert

Meditatietips voor als je al wat langer mediteert

Door Irene Langeveld

Er zijn heel veel adviezen voor mensen die beginnen met mediteren. Maar wat als je al langere tijd mediteert, of een intensieve meditatie-beoefening hebt (gehad)? Waarschijnlijk heb je dan zelf al voor een groot deel uitgevonden wat voor jou werkt en wat niet. Maar er zijn ook valkuilen. Daarom in dit artikel 3 meditatietips voor als je al wat langer mediteert.

1) Probeer een ‘Beginner’s Mind’ te houden

Als je net begint met mediteren, dan sta je er vaak nog heel open in. Je bent benieuwd naar wat het je kan geven. Je bent nieuwsgierig, zonder dat je weet wat het je precies zal gaan brengen. Alles is nieuw.

Als je al wat langer bezig bent, kunnen verwachtingen je in de weg gaan zitten bij je meditatiebeoefening. Wanneer je een keer een hele mooie ervaring hebt gehad tijdens een meditatie, dan hoop of verwacht je een volgende keer weer zoiets te ervaren. Terwijl de essentie van meditatie is: zijn met wat er is. Wat dat ook is.

Door verwachtingen beperk je jezelf en ze kunnen je behoorlijk in de weg zitten, waardoor je de mooie ervaringen juist tegenhoudt. De mooie ervaring ontstaat namelijk wanneer je écht aanwezig bent. Zonder verwachtingen. En dat is best een uitdaging, juist als je al wat langer bezig bent!

Het helpt daarbij om jezelf te herinneren dat elk moment nieuw is. Het water dat onder een brug doorstroomt is nooit hetzelfde water. Het is elk moment nieuw. Zo is elke ademhaling nieuw. Deze ademhaling is weg zodra hij voorbij is. Je kunt ‘m niet nog een keer doen. Je kunt alleen een nieuwe ademhaling nemen. Een nieuwe ervaring ervaren. En zo is het eigenlijk met alles. Als je je daar bewust van bent, kun je je echt openen naar dit moment en naar je meditatie. Wat ervaar je nu?

2) Loop je vast? Ga terug naar de basis of varieer!

Als je vastloopt in je meditatiebeoefening, om wat voor reden dan ook: ga terug naar de basis. Ga terug naar de tips en de oefeningen die voor jou in het begin werkten. Die hebben je gebracht waar je nu bent.

Soms verliezen we de basis uit het oog en maken we dingen gecompliceerder dan nodig. Als gevolg daarvan raken we uit balans of ‘lukt’ het niet meer. Kijk dan naar wat eerder voor je werkte en pak dat weer op, met de kennis en het bewustzijn dat je nu hebt. En kijk wat dat je brengt.

Aan de andere kant kun je soms ook verstrikt raken in je routine. Dat je steeds hetzelfde doet en daardoor niet meer echt open en aanwezig bent bij wat je doet. Dan is het fijn om het eens lekker op te schudden en iets anders te proberen. Dat helpt je ook om weer de ‘beginner’s mind’ te ervaren.

Probeer eens een andere techniek, een andere begeleider, wissel tussen begeleide en niet-begeleide meditaties of tussen mediteren in een groep en mediteren alleen. Zo blijft je meditatie-beoefening ‘vers’ en kun je volgen wat bij jou past op dit moment.

3) Wees voorzichtig met het delen van je ervaringen

Als je een hele mooie ervaring hebt gehad tijdens of na je meditaties, dan wil je die wellicht delen met de mensen om je heen. Het lastige daarbij is dat woorden vaak heel beperkt zijn. Zodra je een bijzondere ervaring in woorden probeert te vatten, kan het voelen alsof een deel van de ‘magie’ van die ervaring wegvalt. Omdat het simpelweg niet in woorden te vatten is. Om de ervaring te kunnen beschrijven, moet je ‘m als het ware naar beneden halen, zodat het binnen bereik van woorden komt. En daarmee doe je de ervaring geen recht.

Ervoor kiezen om de ervaring (voorlopig) niet te delen en er (nog) geen woorden aan te geven, kan je helpen om bij de puurheid van de ervaring te blijven. Wees je ook bewust dat het willen delen van je ervaring voort kan komen uit een oude behoefte om begrepen of gezien te worden. En als je dat dan niet ontvangt, of niet op de manier zoals je het graag zou willen, kan dat als teleurstelling voelen.

Dus vraag jezelf af: in hoeverre is het nodig om deze ervaring te delen? En wil ik het globaal delen, of tot in detail? Met wie wel en met wie niet? Of is de puurheid van de ervaring zelf voor mij genoeg? Zo kun je een bewuste keuze maken om iets wel of niet te delen, en op welke manier.

Op de site van Irene Langeveld vindt je enkele gratis mini meditaties die je in korte tijd helpen om weer te verbinden met het moment en jezelf. Deze meditaties zijn ideaal om te gebruiken wanneer je weinig tijd hebt of wanneer je wilt oefenen met bewust(er) zijn in je dagelijks leven. Klik hier om de gratis mini meditaties te ontvangen!

Boekentip: De kracht van Transcendente  Meditatie

In ‘De kracht van Transcendente  Meditatie’ legt Bob Roth in heldere stappen uit hoe iedereen kan profiteren van Transcendente Meditatie. Anders dan bij andere meditatievormen wordt bij deze vorm van meditatie geen gebruik gemaakt van concentratie, beheersing van de geest, contemplatie of observatie van gedachten. De kracht van Transcendente Meditatie zit hem in mantra’s.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment