Home Bewustzijn Mededogen met jezelf

Mededogen met jezelf

Door weegschaal1965

Het leven zit boordevol mooie ervaringen, maar het heeft ook zijn donkere kanten. Psychisch en lichamelijk ongemak in alle mogelijke variaties en gradaties. Wanneer iemand om wie je geeft ergens aan lijdt, dan voel je vanzelfsprekend mededogen. Je zou willen dat het lijden stopt en je voelt doorgaans een liefdevolle bezorgdheid. Je kunt ook mededogen met jezelf hebben, wat niet hetzelfde is als medelijden. Je merkt eenvoudigweg op: dit is zwaar, het doet pijn. Vervolgens stuur je jezelf de liefdevolle wens die je ook naar een goede vriend zou sturen als hij met dezelfde pijn, hetzelfde verdriet, of dezelfde beproeving te kampen zou hebben. Mededogen met jezelf kost meestal maar enkele seconden. Je bent vervolgens meer in balans en opgemonterd en kun je hetgeen doen dat je nodig hebt om je leven te verbeteren. De grote vraag hierbij is:

Hoe doe ik dit?

Dat bleek een lastige opgave deze week. Mededogen voor een ander voelen en tonen is niet zo moeilijk. Op de een of andere manier zit dat in onze natuur ingebakken, zorgen voor anderen. Om die gevoelens vervolgens op jezelf te projecteren bleek een stuk lastiger te zijn. Afgelopen week had ik korte interactie met een man die nogal nors reageerde op een door mij gestelde vraag. Ik dacht meteen: wat heb ik fout gedaan? Ik heb gemerkt dat ik in een dergelijke situatie meteen de schuld (oorzaak) bij mij mezelf zoek. Deze situatie nodigt je dus uit om het mededogen dat je voor een ander in een soortgelijke situatie zou voelen of tonen, nu op jezelf te projecteren. Gelukkig werd ik in deze situatie geholpen door een kennis die mij verzekerde dat de reactie van genoemde persoon in de aard van deze persoon lag en niet aan mijn houding of gedrag. Hij was er zelf ook al eens mee geconfronteerd en velen met hem, wist hij mij te vertellen. Hij toonde mededogen met mij. Wat meehielp om deze oefening op mezelf toe te passen, was ook de les die ik deze week van mijn yogalerares meekreeg. Wees lief voor jezelf, keur jezelf niet af, door dit werkelijk van binnen te voelen (als licht dat binnenstroomt) en zich verspreidt in je hele lichaam en wezen.  Wanneer je dit herhaaldelijk blijft oefenen, ervaar je dat je meer in balans komt en je beter opgewassen bent tegen dit soort lastige momenten of ontmoetingen. Mijn conclusie is: de man in mijn voorbeeld lijkt juist te schreeuwen om mededogen van een ander omdat hij het zelf niet kan voelen en tonen misschien?

Leave a Comment