Home Geen categorie Liefde in cadeaupapier

Liefde in cadeaupapier

Door Mami Veza
Het is weer 14 februari geweest, de hele wereld stond in het teken van liefde. Althans, het deel van de wereld dat deze dag tot de Wereld-liefde-dag heeft verheven. Ik kan me de traditie nog herinneren op de middelbare school. Weken voor 14 februari konden we, afhankelijk van de voorkeur, rozen bestellen voor die jongen of dat meisje waar we zo heimelijk verliefde op waren. “Stiekem” ging, ieder die dat wilde, giechelend dat briefje invullen en betaalde 1 gulden 80. Daarna was het duimen dat de jongen of het meisje die het ontvangt het ook zou waarderen.

Na de kleine ochtendpauze kwam er elk jaar op 14 februari een man de klaslokalen langs. Hij had een mand vol rozen in zijn hand en iedereen hield zijn adem in. Wie zou er een roos of rozen krijgen? De spanning was in ieders ogen te lezen. In de grote pauze was het rondkijken en rozen tellen. 15 jaar waren we toen. Hoewel we kennismaakten met het commerciële element van Valentijnsdag, was het enige wat ik toen besefte dat Valentijnsdag om het verklaren van de “heimelijke” liefde ging. Ik stuurde kaarten en rozen, kreeg ze zelf ook (gelukkig).

De impact van Valentijnsdag

Vandaag zou ik kunnen beweren dat Valentijnsdag en Liefde hand in hand gaan. Dat klopt, echter, ben ik me er nu ook bewust van de economisch impact die Valentijnsdag heeft. Het is een dag waarop bedrijven MILJARDEN Euro’s en Dollars innen voor producten en activiteiten die in het teken van deze dag worden gekocht en georganiseerd. Elk jaar is de hype nog groter dan het jaar daarvoor. De boodschap is daarbij steeds “Jij en jouw geliefde(n) zijn het waard om dit te kopen”. Onze harten worden aangesproken en aangespoord om te investeren in onze relaties. Wie iets krijgt is geliefd en wie niets krijgt…ja, je raadt het goed. Net als tijdens die grote pauzes op de middelbare school waar een aantal met lege handen liep, zonder kaarten of rozen, is nu de stempel nog altijd hetzelfde. Als je geliefd bent HOOR je iets te krijgen.

Een totaal misplaatste boodschap, toen en nu

Liefde is immers niet economisch te meten. Een cadeau is immers hooguit een symbolische blijk van je liefde voor de ontvanger omgezet in de energie van materie. Waar je niet in zou moeten trappen is het beeld, dat is gecreëerd, dat je pas Liefde waardig bent als er (grote) cadeaus jouw kant op komen. Liefde is te groot om onder economische en financiële voorwaarden geplaatst te worden. Daarmee zeg ik niet dat geld slecht is. Daarmee zeg ik ook niet dat je niet of nooit iets leuks voor je geliefde(n) zou moeten doen of kopen, of dat het niet leuk is om leuke dingen te krijgen, in tegendeel, juist wel! Mijn vrienden en familie zouden me uitlachen als ik dat in hun bijzijn zou beweren; ik geef en ontvang namelijk heel graag. Het gaat om de grens tussen geven omdat je graag wilt geven en verwennen, en de grens waarbij de “hoeveelheid” liefde die we ervaren pas waar wordt op het moment dat er iets wordt gegeven en het daarmee onlosmakelijk gaan meten. Nog belangrijker: het koppelen aan de economische grootte van wat er wordt gegeven en/of ontvangen. Dat is een illusie waar marketingafdelingen van menig bedrijven op draait, het is uiteindelijk aan jou om die illusie wel of niet te kopen en te geven. De kwaliteit van ons leven loopt parallel aan de hoeveel liefde en waardering die wij voor onszelf voelen. Diezelfde hoeveelheid liefde die we voor onszelf voelen, ervaren en aan onszelf geven, wordt later de liefde die we vervolgens door geven aan onze naasten, geliefden, familie, vrienden, collega’s, mannen, vrouwen, kinderen, buren enzovoorts. Niet de hoeveelheid dingen die je bezit, geeft, ontvangt, de luxe van het restaurant waar je iemand naartoe neemt, het wel of niet hebben van een romantische partner geeft aan in hoever we liefde waardig zijn.

Liefde mag open en belangeloos worden gegeven

Hoe meer je van die belangeloze liefde kunt laten groeien en ervaren in en voor jezelf, hoe meer en hoe beter je in staat zult zijn dankbaar te zijn om het te kunnen geven en ontvangen. Dat geven wordt dan gegoten in een vorm die past bij wie jij en jouw ontvanger in essentie zijn. Als je voor jouw gevoel niet zoveel ontvangt als een ander, sta dan even stil bij hoeveel jij geeft, te beginnen aan jezelf en daarna aan anderen. Leer van Michael Jackson’s wijze woorden en luister naar zijn legendarische The Man in The Mirror. Laat vandaag niet over de succesvolle marketing gaan van menig bedrijven, laat vandaag symbool zijn voor de liefde die jij jezelf en ieder om je heen gunt. Eis niets, geef zonder terug te verwachten, ontvang vanuit dankbaarheid en lach om jezelf als je je teleurgesteld voelt.

The Man in the Mirror

Handel bewust in elke relatie waarin jezelf bevindt. Met jezelf en ieder ander. Ben je alleen? Wees blij en trots dat je geen genoegen wilt nemen met minder en bereid bent te wachten op de juiste relatie. Heb je een relatie, waarin je gelukkig bent? Vraag jezelf vooral af Waarom dat zo is en vermenigvuldig dat. Ben je nog niet waar je zijn wilt met je partner? Vraag jezelf af waar jij meer zou kunnen geven, of juist zou mogen ontvangen. Kun je misschien opener zijn? Jezelf kwetsbarder opstellen ten opzichte van je geliefde? Ben je in een relatie die (eigenlijk) niet (meer) goed voor je is? Dan zou je vandaag je pad kunnen beginnen met je bewustwording naar waarom je het nog nodig vindt hieraan vast te houden. Wat jij vandaag ook doet, denk en luister vooral eerst naar The Man in The Mirror

The love relationship you’ll have in this life with yourself might be the most challenging, rewarding and mind blowing one. EVERYTHING depends on it!

 

Leave a Comment