Home Oefeningen Last van stress? Doe nu de oefening stressreductie-visualisatie

Last van stress? Doe nu de oefening stressreductie-visualisatie

Door Melissa Oltmans

Heb je last van stress? Dan is deze oefening wat voor jou! Martin Rossman gebruikt in zijn boek ‘Maak je geen onnodige zorgen’ verschillende technieken om je brein te trainen en je stress te veranderen in vertrouwen. In deze oefening laat Martin Rossman zien hoe je door middel van je eigen verbeelding je stress kan verminderen. 

De voorbereiding op de Stressreductie-visualisatie

Zet je telefoon uit, of zet je mobieltje op voicemail en ‘geen geluid’. Deel de mensen bij jou in huis mee dat jij tien tot vijftien minuten niet wilt worden gestoord, behalve in geval van echte nood. Zorg dat je kleding los zit, doe strak zittende sieraden af, en zorg dat je gemakkelijk zit, rechtop of achteroverleunend. Druk terwijl je je op mijn aanwijzingen concentreert de irrelevante geluiden naar de achtergrond van je bewustzijn. Onderzoek van binnenuit je lichaam, en bepaald hoeveel stress je voelt op een schaal van nul tot tien, waarbij nul helemaal geen stress betekent en tien maximale spanning.

Stressreductie-visualisatie

Haal enkele malen diep adem en laat op de uitademing ‘alles los’. Nodig je lichaam uit om zich ontspannen te voelen, alsof het van warme, vochtige pasta is gemaakt. Als je zover bent, graaf dan in je herinnering naar een plek waar je in je leven eens was, en waar je je veilig, ontspannen en vredig voelde. Als je zo’n plek niet kent, dan ken je er misschien een uit een film, of kun je die ter plekke bedenken. Maak dat je gewoon gaat dagdromen van een veilige, mooie plek… en merk op wat je in je verbeelding ziet op die veilige, mooie plek… welke kleuren en vormen, wat je daar ziet.

Maak je geen zorgen over hoe levendig je de dingen ziet voor je geestesoog, merk slechts op wat je je verbeeldt te zien en accepteer de manier waarop je die dingen ziet. En merk op vergelijkbare wijze op wat je hoort op die mooie en vredige plek, of is het er zeer stil? Merk het gewoon op: is er een geur of een gevoel in de lucht? Het maakt niet uit of je het wel of niet opmerkt; merk gewoon op wat jij opmerkt op deze speciale en vredige plek. Weet je hoe laat het is? Weet je om welk jaargetijde het gaat? Hoe warm of koud is het? Merk op hoe het voelt om op die veilige, mooie en vredige plek te zijn.

Hoe voelt je lichaam? Hoe voelt je gezicht? Merk gevoelens van gemak of vrede of ontspanning op in je lichaam. Neem enige tijd om te onderzoeken en de plek te vinden waarop je je het meest ontspannen voelt en op je gemak, en voel jezelf daar prettig. Neem een paar minuten om het fijn te vinden om daar te zijn, terwijl je niets meer hoeft te doen dan dat. Als dat goed voelt voor jou, stel je dan voor dat je het gevoel van vrede en kalmte in je opzuigt als een spons, en dat je je meer en meer ontspannen en op je gemak voelt terwijl je je verheugt in deze plaats van kalmte. Neem net zoveel tijd als je wilt.

En als je klaar bent, laat dan de beelden los en richt je aandacht vervolgens weer op de buitenwereld; maar als je wilt, haal dan het gevoel van vrede en kalmte dat je voelt, terug. Als je aandacht weer terug is, strek je dan uit en open je ogen en kijk om je heen, en neem alles wat interessant of belangrijk leek mee, inclusief de kalmte die je misschien voelt.

Terugkijken op je Stressreductie-visualisatie

Merk op hoe je je voelt nu je terug bent gekomen naar de buitenwereld. Als je zover bent, onderzoek dan nogmaals je lichaam en kijk waar in je lichaam je spanning opmerkt en hoe groot die is op een schaal van nul tot en met tien. De meeste mensen vinden dan zij zich kalmer voelen, meer ontspannen, vrediger, nadat ze deze simpele verbeeldingsoefening hebben gedaan. Als dat ook voor jou opgaat, realiseer je dan dat je in die staat kwam enkel door je te verbeelden plezierige dingen te zien, horen, voelen en misschien ruiken. Jouw hersenen verzonden boodschappen die veilig en ontspannend waren, en je lichaam reageerde dienovereenkomstig, net als het altijd doet.

Leave a Comment