Home Oefeningen Technieken om je zenuwstelsel te kalmeren zodat je je kunt opladen voor wat komen gaat

Technieken om je zenuwstelsel te kalmeren zodat je je kunt opladen voor wat komen gaat

Door Chantal van Veen
kalmeren

Van al onze to-do lijstjes die we dagelijks af willen krijgen en alle activiteiten die we ondernemen, kunnen we ons wel eens gestrest voelen. Het kan dan ook handig zijn om technieken te toe te passen die je helpen om je zenuwstelsel te kalmeren zodat je je kunt opladen voor wat komen gaat. In dit artikel delen we vier eenvoudige ademhalings- en bewegingsoefeningen met je om stress te verminderen.

Vier oefeningen die je helpen om stress te verminderen

 1. Oefening met je schouders

Deze dynamische oefening kan je helpen om stress los te laten. Ook kan het je helpen om meer energie te krijgen. Bij deze oefening is het de bedoeling dat je je schouders beweegt. Je kunt dit rustig en voorzichtig doen of juist met veel energie. Dit hangt af van wat goed voelt voor jou en eventuele pijn of spanning die je voelt. Vervolgens ga je staan met je ogen dicht en doe je een korte body scan. Adem in en beweeg je schouders omhoog. Houd je adem in en beweeg je schouders op en neer. Adem dan diep uit en maak je schouders los. Herhaal deze oefening drie keer.

2. Aanspannen en loslaten

Deze oefening kan je zittend, staand of liggend doen. Je gebruikt hierbij alle delen van je lichaam, maar je kunt eventueel ook focussen op een specifiek deel van je lichaam of een deel overslaan.

Ga zitten, staan of liggen met je ogen dicht en voer een body scan uit. Adem in en trek de spieren in je gezicht zachtjes samen en voel spanning. Adem dan luid uit, laat los en ontspan je spieren volledig. Laat de spanning wegvloeien. Doe dit drie keer en luister naar hoe je je vanbinnen voelt. Herhaal dit met je nek, armen, borst, buik, rug, benen en  tot slot je hele lichaam. Telkens wanneer je inademt, span je de desbetreffende spieren samen om vervolgens uit te ademen en goed te ontspannen.

Doe de oefening drie keer per lichaamsdeel en drie keer met je gehele lichaam. Neem de tijd om te luisteren nadat je aan elk deel hebt gewerkt en doe dit opnieuw wanneer je je tot slot op je hele lichaam hebt geconcentreerd.

3. Bubbel ademhalingsoefening

Belangrijk bij deze oefening is dat je op natuurlijke wijze ademt terwijl je hem uitvoert. Ga zitten met je ogen dicht en voer een body scan uit. Breng dan je aandacht naar je ademhaling. Verander niets en blijf natuurlijk ademen. Stel je elke keer dat je uitademt voor dat er een stroom van bubbels je lichaam verlaat die stress, spanningen en angsten wegneemt.

Stel je iedere keer dat je inademt voor dat er een stroom van bubbels in je opkomt die bijvoorbeeld vrede, kalmte, stilte (of iets anders dat je op dat moment nodig hebt) brengen. Blijf doorgaan zolang het goed voor je voelt. Stop wanneer dit het geval is en neem de tijd om naar je lichaam te luisteren. Probeer stil te staan bij hoe je je nu voelt.

4. Visualisatie-oefening om werkstress los te laten

Deze laatste oefening is vooral handig wanneer je er moeite mee hebt om stress van je werk los te laten wanneer je thuis bent.

Ga zitten, doe je ogen dicht en doe een body scan. Stel je voor dat je je werk verlaat en de deur achter je dicht doet. Bekijk de reis terug naar huis en zie jezelf dan vervolgens voor je huisdeur. Stel je de ingang voor en bekijk wat je binnen ziet. Misschien is dit de gang of een kamer. Als je eenmaal binnen bent, kies je een plek in het huis waar je je fijn voelt. Stel je voor dat je op deze plek gaat zitten of liggen. Let op je lichaamspositie, op je armen en benen. Word je bewust van hoe je lichaam voelt na een dag werken. Neem een pauze en ontspan. Geniet van het heden, er zijn. Neem de tijd om te luisteren naar hoe je je voelt.

Bron: MindBodyGreen

Boekentip: Ontdek de kracht van ademen

Wil je meer weten over hoe onze ademhaling werkt, wat de voordelen zijn en hoe je zelf aan de slag kunt met bewust ademhalen? Dan raden we je Ontdek de kracht van ademen van Mr. Breath aan. In dit boek vertelt hij wat er allemaal mogelijk is en wat het je oplevert als je je ademhaling optimaliseert. Het is een praktisch boek over ruimte maken, voelen, in contact zijn met je lichaam en kalm zijn in je hoofd.

Bestel jouw exemplaar op onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

 

 

Lees ook deze artikelen:

1 comment

Avatar
Liza 17 augustus 2019 - 17:26

Geweldige tips! Bedankt!

Reply

Leave a Comment