Home Hooggevoeligheid HSP: vergeet jezelf niet – 5 tips

HSP: vergeet jezelf niet – 5 tips

Door Sannie Alblas-Smit

Als HSP heb je veel voelsprieten of antennes. De hele dag door pik je van alles op. Je bent bezig met andere mensen, met geluiden om je heen, je ziet kleine veranderingen in de omgeving of je ervaart hoe iemand zich voelt. Vaak pik je bewust of onbewust heel veel op van de wereld om je heen.

Chaos in je hoofd

Je eigen gedachten verwerken alles van wat je hoort, ziet, ruikt en voelt en willen daar een soort van structuur van maken, zodat alles wat je waarneemt ook klopt met hoe jij het voelt. Door dit continu waarnemen, verbinden en daar gedachten aan koppelen, kan het soms chaotisch zijn in je hoofd. Die chaos veroorzaakt verwarring en dat veroorzaakt weer vermoeidheid.

Vergeet jezelf niet

Al je antennes zijn gericht op de buitenwereld. Doordat je zó op de buitenwereld gericht bent, kan het zijn dat je jezelf op de achtergrond plaatst. Voor veel HSP is dit niet iets wat zij bewust doen, maar iets waarvan zij denken dat het normaal is. Het is een gewoonte om alle antennes naar buiten gericht te hebben. Het kan soms ook makkelijk zijn om met de buitenwereld bezig te zijn, want hierdoor hoef je je niet bezig te houden met jezelf. Op deze manier kun je je eigen behoeftes en gevoelens vergeten en dus je eigen IK. De behoefte van een HSP aan verbinding, zorgen, harmonie en alles onder controle houden is vaak zó groot, dat zij zichzelf vergeten.

Hoe zorg je er dan voor dat je niet meer ál die antennes uit hebt staan?

  1. Leer te focussen op jezelf

    Doe dit in het begin in alle rust. Haal een paar keer bewust adem om je te concentreren op jezelf. Hoe voel jij je op dit moment? Hoe voelt je lichaam? Als je merkt dat je afgeleid wordt door geluiden in de omgeving, focus je dan weer op je ademhaling. Door dit te oefenen leer je hoe het voelt om in contact te zijn met jezelf. Je zult dit eerst bewust moeten leren, voordat het een onbewuste gewoonte zal worden.

  1. Ga ontdekken wat jij leuk vindt

    Wat zijn dingen die je leuk vindt om te doen? Zoek iets waardoor je alles om je heen even vergeet en alleen gefocust bent op jezelf. Dit kunnen creatieve dingen zijn of bijvoorbeeld wandelen in de natuur. Op deze manier leer je weer wat voor jou belangrijk is, waar jou prioriteiten liggen.

  1. Ga eens bewust om met je antennes

    Hierdoor leer je te herkennen wanneer je compleet op de buitenwereld gericht bent. Zodra je dit bij jezelf signaleert, probeer dan weer de focus te leggen op jezelf. Je hoeft niet altijd alle antennes op de buitenwereld gericht te hebben. Je kunt er best een paar ‘uit’ zetten. Bijvoorbeeld in contact met anderen. Je hoeft niet voor iedereen te zorgen. Het is heel nobel om je ‘zorgantenne’ uit te hebben staan, maar je kunt ook de verantwoordelijkheid bij de ander laten. Als de ander hulp nodig heeft, kan hij jou ook vragen.

  1. Kracht van de gedachten

    Op het moment dat je merkt dat je met je aandacht of energie compleet bij iemand anders bent, visualiseer dan dat je je antennes intrekt. Zeg tegen jezelf: Ik ben ik en jij bent jij. Verbeeld je dat jullie allebei je eigen energieveld hebben en dat die niet verweven raken met elkaar.

  1. Geloof in je eigen kracht

    Haal jezelf niet omlaag op de momenten dat je je energie hebt laten wegvloeien door situaties of mensen in jouw omgeving. Haal hier een leermoment uit en de volgende keer doe je het anders. Alle veranderingen kosten tijd, gun jezelf dat ook. Geloof dat je eigen kern, je eigen IK sterk genoeg is om de wereld aan te kunnen!

Veel succes, Sannie

Boekentip: Ontdek je ware kracht 

In Voluit leven met hooggevoeligheid biedt Susan Marletta Hart concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor € 20,00 met gratis verzending.

1 comment

Avatar
Vincent van Lieshout 9 februari 2018 - 06:38

De meeste HSP-ers hebben een aura die veel te groot is.. Die kan soms wel 50 meter worden, daarom pikken ze ook zo veel op. Verder vervloeien ze vaak met andere mensen, dat wil zeggen dat dat hun aura’s met elkaar verweven. Ook staan vaak de seksuele poorten open. Dit alles maakt dat je vervuild raakt en er veel energie van andere mensen in je systeem komt. Daardoor ben je vaak heel moe. Leer om je aura compact te maken, niet meer te vervloeien en je sexuele poorten te sluiten. Dagelijks je energetisch systeem schoon te maken is een noodzaak..
Sommige mensen komen met hun energie ook binnen via je derde oog of je zonnevlecht (vaak dominante mensen). Door deze te versterken kun je er een heleboel buiten houden.
Lees het boek “Energetische bescherming” van Fons Delnooz en Patricia Martinet. Je zult er veel aan hebben.
Succes, Vincent.

Reply

Leave a Comment