Home Hooggevoeligheid Hoogsensitief: tips om (nog) meer te genieten van de zomer

Hoogsensitief: tips om (nog) meer te genieten van de zomer

Door Irene Langeveld

De zomer is een ontspannende tijd voor veel mensen, maar kan ook juist stress opleveren. Zeker als je hoogsensitief bent. In dit artikel staan een paar tips om de uitdagingen van de zomer te tackelen en de mogelijkheden te benutten zodat je meer van deze periode kunt genieten!

1) Op vakantie: erken je behoeftes

Ga je op vakantie met je partner, gezin of vrienden? Wees je dan bewust van jouw behoeftes als HSP. Zoek naar balans: wissel drukke activiteiten af met rust en samen-tijd met alleen-tijd waarin je je even terug kunt trekken.

Bijvoorbeeld: het is prima om eens een drukke stad te bezoeken, maar doe de dag daarna dan rustig aan. Ga je uit eten? Misschien is het fijn om net voor of na de drukte te gaan, of een tafeltje in een hoek te zoeken waardoor je rustiger kunt zitten.

Houd rekening met je behoeftes en communiceer die ook naar je reisgenoten zodat je jezelf niet voorbij loopt.

2) Met kinderen: plan tijd voor jezelf

Juist in de vakantie kan het lastig zijn om tijd voor jezelf te vinden. Vooral als je kinderen hebt die vrij zijn van school.

Met jonge kinderen kun je met picto’s werken: (zelfgemaakte) tekeningetjes die het ritme van de dag aangeven. Bijvoorbeeld eerst eten, dan samen spelen, dan alleen spelen (mama-alleen-tijd), dan lunch, etc. Ook het gebruik van een wekkertje kan helpen om je kind te helpen overzicht en grip te krijgen op de tijd.

Natuurlijk betekent dit niet dat je totaal niet bereikbaar bent voor je kind. Maar het is een (korte) periode waarin het kind even zelf kan (leren) spelen. Is dit moeilijk voor hem/haar? Begin dan met korte periodes (een paar minuten) en bouw het rustig op.

En lukt het overdag niet of te weinig om tijd voor jezelf te vinden? Ga dan na wat jou écht zou voeden ‘s avonds. Bijvoorbeeld even een stukje wandelen, een boek lezen, een meditatie of iets anders en gun dat jezelf.

3) Thuis en op reis: verbind met je zintuigen

Dit is misschien wel de belangrijkste tip, die je zowel thuis als op reis prima kunt toepassen.

De zomer is een tijd van vertragen. Dat is een fantastische mogelijkheid om nog wat meer te verbinden met het hier en nu, met dit moment. Dit kun je heel eenvoudig doen door te verbinden met je zintuigen: horen, zien, voelen (met je huid), ruiken, proeven.

Dat is ook de reden dat we op vakantie vaak meer in het moment zijn: we beleven dan dingen die we nog niet eerder gezien hebben en zijn echt aanwezig bij dat wat we meemaken. We kijken echt, we luisteren, we nemen alles in ons op.

Gelukkig hoef je niet per se op vakantie om dat te ervaren!

Speel er eens mee, gewoon in je eigen stad of dorp: kijk om je heen en probeer te kijken alsof je het nog nooit gezien hebt. Probeer nieuwe dingen te ontdekken. Kijk eens omhoog in plaats van voor je uit. Zoek naar details in de gebouwen of natuur om je heen. Neem waar welke geluiden er zijn, welke geuren. Neem waar hoe je lichaam beweegt als je loopt, fietst of stilstaat.

Heb je last van warmte of drukte?

Bovenstaande oefening werkt ook goed als je last hebt van de warmte of van drukte om je heen.

Merk je dat je overweldigd raakt of in je hoofd schiet over hoe warm of druk het is? Breng dan je aandacht terug naar je zintuigen. Focus op je lichaam. Hoe voelt je lichaam? Wees specifiek, dus niet ‘warm’, maar: waar voel je die warmte? Hoe voelt dat? Op sommige plekken meer dan op andere? Wat neem je waar met je huid? Hoe voelen je voeten? Hoe is je ademhaling? Etc.

Op deze manier verbind je met jezelf en kom je uit je hoofd. In plaats van dat je gaat nadenken over de situatie, duik je in de ervaring. Zo voorkom je eindeloze gedachtestromen óver wat er gebeurt (waar je niet rustiger of gelukkiger van wordt) en kom je terug in de daadwerkelijke ervaring van dit moment. En dat geeft rust.

Heb je behoefte aan even zo’n moment terug naar jezelf? Op de website van Irene Langeveld kun je 3 mini mindfulness meditaties van 5 minuten beluisteren. Korte meditaties om even terug te komen in het moment en bij jezelf. Klik hier om de meditaties gratis te ontvangen!

Boekentip: Voluit leven met hooggevoeligheid

Susan Marletta Hart’s Voluit leven met hooggevoeligheid biedt concrete inzichten en oefeningen die je helpen je ware kracht te vinden en deze verder te ontwikkelen wanneer je hooggevoelig bent. Veel mensen ervaren hooggevoeligheid als een last. In dit werkboek staan oefeningen om hooggevoeligheid juist te benutten als hulpmiddel voor zelfontwikkeling. Een gids vol praktische handvatten om je leven als hooggevoelige ook echt voluit te kunnen gaan leven.

Ga aan de slag en bestel nu jouw exemplaar bij onze webshop Boekenwereld.com voor €20,00 met gratis verzending.

Lees ook deze artikelen:

Leave a Comment